Nikon D200, ulkoinen tehonsyöttö

Aloittaja Timo Kuhmonen, 27.09.2007, 12:01:03

« edellinen - seuraava »

Timo Kuhmonen

liittyy aikasempaam threadiin, siellä kirjoitin:
****************
Minulla on myös Nikon D200. Ja pystykahvakin löytyy. Jokin aika sitten hommasin Nikonin oman virtalähteen, tyyppiä EH-6.
Tarkoitus oli kokeilla virtalähdettä, kunhan joulun & uudenvuoden aikaan olen menossa valosaasteesta vapaammalle seudulle.
Virtalähteen hinnassa on "ilmaa", johtunee siitä että ko. firman leimat kyljessä.

Virtalähteen speksit on 13.5V 5A. Sinänsä sopiva jännite, pitäsi ainakin teoriassa voida syöttää ulkoisella virtalähteellä. Esim "pikkuvirtaiset" radioamatöörikäyttöön tarkoitetut powerit pitäisi sopia...

Itselläni on mietinnässä tekeekö tuon teholähteen osalta "uhrauksen" tieteelle. Nikonin käyttämä kolmepinninen plugi saattaa olla (?) vaikeampi löytää kaupasta (tosin itse sitä en ole aktiivisesti etsinyt, ainakaan vielä). Kolme pinniä siellä liittimessä on. Täytyisi myös selvittää onko kolmannella pinnillä mitään käyttöä, ja pinnien käyttötarkoitus muutenkin. Tuo vaatisi jonkinlaista modifiointia (piuhan katkaisu...?) Siihen loppuisikin alkuperäinen tuotetakuu. Jos tuon "uhrauksen" teen, laitan infoa tänne foorumiin...

****************
Nyt on EH-6 powerin laitetakuu "uhrattu" tieteelle. Avasin powerin, sieltä paljastui hakkuriteholähde. Kytkennät oli lopulta simppeleitä, pinnit selvisi mittaamalla. Jossain vaiheessa virittelyn aikana eilen kävin kylmät väreet pitkin selkäpiitä, mutta kokeilin kuitenkin :-) Oheisessa kuvassa kamera saa kaiken sähkönsä ulkoisen säädettävän labrapowerin kautta. Mitään pysyviä muutoksia kamerarunkoon ei ole tehty. Kirjoitan jutun myöhemmin puhtaaksi, omaan astroblogiini.
http://timokuhmonen.smugmug.com/gallery/3256620#200990120

Timo Kuhmonen

Blogi aukaistu, artikkeli lisätty blogiin:
http://tiku-astro.blogspot.com/2007/10/nikon-eh-6-secrets-part1.html

Palaute on kuitenkin tervetullutta..

Juha

Tuli tästä ulkoisen teholähteen itse tekemisestä mieleen, olen juuri itse kasaamassa teholähdettä omaan digipokkariin ja tein siinä mielenkiintoisia havaintoja. Olin aikaisemmin ihmetellyt, miksi kamera syö paristot tyhjiksi käytännössä parinkymmenen kuvan jälkeen. Syy selvisi kun mittasin kameran ottaman virran, videokuvauksella jopa 0.57 A. Kameraan syötettävä jännite oli 3.15 V. Kuulostaa äkkiseltään todella isolta virralta laitteelle, jonka pitäisi toimia kahdella sormiparistolla! Tuon kuvasi perusteella digijärkkäri ei ota kuin muutaman sata milliampeeria, mahtaneeko oma kamerani olla rikki?


Uppo

Kuvassahan kamera ja näyttö on päällä, siitä se noin 0.3A, tekstissä luki että valotuksenaikana 0.6A. En ihmettelisi hirveästi tuota virrankulutusta kamerassasi.
Jani Virtanen

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Juha - 23.11.2007, 09:50:50
Tuli tästä ulkoisen teholähteen itse tekemisestä mieleen, olen juuri itse kasaamassa teholähdettä omaan digipokkariin ja tein siinä mielenkiintoisia havaintoja. Olin aikaisemmin ihmetellyt, miksi kamera syö paristot tyhjiksi käytännössä parinkymmenen kuvan jälkeen. Syy selvisi kun mittasin kameran ottaman virran, videokuvauksella jopa 0.57 A. Kameraan syötettävä jännite oli 3.15 V. Kuulostaa äkkiseltään todella isolta virralta laitteelle, jonka pitäisi toimia kahdella sormiparistolla! Tuon kuvasi perusteella digijärkkäri ei ota kuin muutaman sata milliampeeria, mahtaneeko oma kamerani olla rikki?

Kamerasi valmistajan tiedoista voisi saada jonkinlaista suuntaa, millaista tehonkulutus on... Mikä kamera oli kyseessä ?

Juha

Kyseinen kamera on Canonin A540. Taitaa olla jo vähän niinkuin myynnistä ja tuotannosta poistettu malli. Katselin tuolta canon.fi-sivulta teknisiä tietoja, ja niiden perusteella paristokäytöllä kuvia voisi ottaa noin 100 kpl, joillain akkutyypeillä enemmän. Toisaalta asialla ei enää ole niin suurta merkitystä, kun teen kameraan itse sekä verkkoadapterin (lineaariregulaattorilla) ja akkusyötön (hakkurilla).