Valosaastekartta 2017

Aloittaja JVO, 12.04.2017, 22:19:59

« edellinen - seuraava »

JVO

Suomi NPP -satelliitin datasta vastajulkaistu valosaastekartta: worldview.nasa.gov

lapimmies


VP

Onpas hyvä tuo darksitefinder. Yllättävän hyvin sopii omiin käytännön havaintoihin valosaasteen määrästä kaikissa paikoissa joissa olen käynyt havaitsemassa tässä Kuopion ympäristössä.

-V

RL

Lainaus käyttäjältä: lapimmies - 13.04.2017, 06:53:09
Itse olen tiiraillut tämmöstä. http://darksitefinder.com/maps/world.html

Hyvä kartta. Suomesta pimeimmät taivaat talvella löytyy jostain lapin erämaasta, sinne siis :cool: Etelä-Suomessa saimaan alue pimeintä. Pohjois-Karjalassa itä rajalla näyttäisi melko pimeää olevan.

lapimmies

Lainaus käyttäjältä: Roope - 13.04.2017, 20:41:09
Hyvä kartta. Suomesta pimeimmät taivaat talvella löytyy jostain lapin erämaasta, sinne siis :cool: Etelä-Suomessa saimaan alue pimeintä. Pohjois-Karjalassa itä rajalla näyttäisi melko pimeää olevan.

Minun empiiristen tutkimusteni mukaan tuo darksitefinder on ehkä hieman pessimistinen. Havaintopaikkani olen merkannut karttoihin. Ja minusta ainakin tuntuu että tuo niksmannilandian paikka on paaaljon pimeämpi kuin mitä kartta antaa ymmärtää. Kun kuutamoa ei ole, on mielestän niin pimeää ettei eteensä näe.

Muonion keskustan lähellä oleva paikka mielestäni kärsii valosaasteesta enemmän kuin tuo niksmannilandian paikka, vaikka kartalla ovat toisin päin.

Tuo toinen paikka Muoniossa on sitten talvella ilman kuutamoa niin pimeä, ettei siellä edes nälkää näe. :)

RL

Lainaus käyttäjältä: lapimmies - 13.04.2017, 21:17:57
Minun empiiristen tutkimusteni mukaan tuo darksitefinder on ehkä hieman pessimistinen. Havaintopaikkani olen merkannut karttoihin. Ja minusta ainakin tuntuu että tuo niksmannilandian paikka on paaaljon pimeämpi kuin mitä kartta antaa ymmärtää. Kun kuutamoa ei ole, on mielestän niin pimeää ettei eteensä näe.

Muonion keskustan lähellä oleva paikka mielestäni kärsii valosaasteesta enemmän kuin tuo niksmannilandian paikka, vaikka kartalla ovat toisin päin.

Tuo toinen paikka Muoniossa on sitten talvella ilman kuutamoa niin pimeä, ettei siellä edes nälkää näe. :)


Suomessa on talvella usein ilmakehässä jääsumua tms. joka heijastaa tehokkaasti valosaastetta. Etelässä useammin taitaa olla läpinäkyvämpi ilmakehä.

Taipalsaarella havaintopaikallani on viimeeksi viime lokakuussa ollut todella pimeää. Talven aikana on ilmassa aina ollut jääsumua/yläpilveä/höttöä ettei kunnolla ole ollut pimeää.

RL

#6
Mutta joo, tässä eri valosaastekartan läpi tuo muonion keskusta ja tuo paikka Saksassa. Tämän mukaan Saksan paikka on pimeämpi. Kahden eri filtterin läpi näyttää eri tuloksia, lapissa ei toimi kuin yksi filtteri.

Ei ihan tarkkoja nuo näköjään, mutta suuntaa antavia.

https://www.lightpollutionmap.info/#zoom=4&lat=6134087&lon=1883938&layers=B0FFFFTF