Taivaanvahtiin pikahakuja

Aloittaja Pappis, 31.03.2017, 16:23:41

« edellinen - seuraava »

Pappis

Taivaanvahti ei ole yhdessä asiassa vielä kovin käyttäjäystävällinen... Jos haluan nähdä vaikkapa vain Aurinko-kuvia, niin sitä varten on tehtävä kohdehaku, jonka laatimiseen menee aikaa ja vaivaa. Sen vuoksi mulla olisi ehdotus: Kun klikkaan otsikkokuvan alta "Havainnot", niin voisiko välittömästi tämän palkin alle, tai jompaan kumpaan laitaan avautua lista pikahakuja tyyliin "Aurinko", "Kuu", "revontulet", planeetat", "syvä taivas", jne. Näistä pikalinkeistä pääsisi nopeasti katselemaan vaan niitä kuvia mitä väki kulloinkin haluaa. Serverillä on kuitenkin jo indeksointi valmiina, joten uskoisin hakumoottorin kuormituksen jopa keventyvän tällä keinolla.

Riqis

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 31.03.2017, 16:23:41
Taivaanvahti ei ole yhdessä asiassa vielä kovin käyttäjäystävällinen... Jos haluan nähdä vaikkapa vain Aurinko-kuvia, niin sitä varten on tehtävä kohdehaku, jonka laatimiseen menee aikaa ja vaivaa. Sen vuoksi mulla olisi ehdotus: Kun klikkaan otsikkokuvan alta "Havainnot", niin voisiko välittömästi tämän palkin alle, tai jompaan kumpaan laitaan avautua lista pikahakuja tyyliin "Aurinko", "Kuu", "revontulet", planeetat", "syvä taivas", jne. Näistä pikalinkeistä pääsisi nopeasti katselemaan vaan niitä kuvia mitä väki kulloinkin haluaa. Serverillä on kuitenkin jo indeksointi valmiina, joten uskoisin hakumoottorin kuormituksen jopa keventyvän tällä keinolla.

Kiitos palautteesta Pappis. Olen ihan samaa mieltä siitä, että haku on nykyisellään liian vaikea.

Tuohon vasemman palstan hakuboksiin voisi laittaa eri kategorioiden tekstinimet siniselle ja suoralinkeiksi, joita käyttäen muut ruksivalinnat tyhjenevät ja keskipalstalle (havainnot näkymässä) ilmestyy eri nimistä painamalla pelkästään revontulet jne... pelkästään aurinkokunta jne. (Ja taas täyttämällä ruksit joihinkin haku toimii kuten ennenkin).

Tämä on vanha hyvä idea by E. Bruus, joka ikävä kyllä ei päässyt aikoinaan hakua kehitettäessä tuotantoon, mutta auttaisi kuvailemaasi ongelmaan. (Ei tosin Aurinkoon, koska se ei ole oma pääkategoriansa, vaan yksi aurinkokunnan kohteista.) 
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

Pappis

Vähän pidemmälle vietynä siihen Aurinkokunta-kohtaan voisi laittaa eteen + -merkin, jota klikkaamalla avautuu lista kaikista kohteista (Aurinko, Kuu ja planeetat kukin erikseen).