Modausta suomessa ?

Aloittaja jarikankaanpää, 18.09.2007, 19:54:25

« edellinen - seuraava »

jarikankaanpää

Moi !
Löytyiskö suomesta ketään Nikon modaajaa ?
Mulla on vielä  myös toi Nikon D-70 ja päähäni pälkähti, että senhän vois herkistää punaiselle.
Itse en arvaa "mokaajaksi" ryhtyä, mutta voisin ostaa tällaisen operaation.   Kuka..?

Jari K
Jari Kankaanpää

Timo Kantola

Linkissä on ohjeet D-70 modaamisesta: 4 ruuvia ja takakannen saa pois, viellä 4 ruuvia niin IRcut on veks. Eli vie vain noin 10 min ja takuu raukeaa siihen!
Katso linkistä "PART TWO: A quick procedure for remove the filter" - noin puolestavälistä alaspäin..
http://www.astrosurf.org/buil/d70/ircut.htm

Oikeasti vaikuttaa aika yksinkertaiselta Canoniin verrattuna.
Timo Kantola

einari

kuinkahan yksinkertaista olisi Nikon D40:n modaus?
___
Tapio

jarikankaanpää

En tiedä D-40stä,  mutta mulla on nyt modattu D-70. Kiitokset Timpalle yllytyksestä. ;D
8- ruuvia ja puolisen tuntia. Happivajausta tais tulla kun piti olla hengittämättä niiden pienten
nippelien kanssa ja varoa kahta kiinni olevaa piuhanauhaa. Kamera toimii edelleen ja koekuvat ovat
iloisen punakan lämpimiä. Laitan jotakin näytille heti kun kelit sallii tähtikuvaamisen.
CCD on tosin paljaana sulkimen takana siihen pitäis kait saada jokin neutraali suojalasi tuon sinisen tilalle.
Ps. ei se takuu muutenkaan olisi enää voimassa.
Jari Kankaanpää

Timo Kantola

Vau! En ois uskonut, että saan jonkun yllytettyä moiseen. Onneksi viellä pelittää. Hieno homma - onnittelut! Oma Canoni on myös ilman suojalasia, mutta kuvauksissa käytän aina suodinta tai kirkasta lasia. Käytän 1 1/4" okulaari suotimia, kiinnitys on viritetty M42 sovitteeseen ja varjostaa kennon kulmia eli suotimen kanssa vinjetoi pahasti. Vaikka yleensä suodin on paikoillaan, kerääntyy kennolle herkästi pölyä. Pölyn olen imuroinut paksulla puhtaalla limupillillä - suljin auki ja posket lommolla pitää pilliä noin 1mm etäisyydellä kennosta - puhdistaa tehokkaasti. 
Toisaalta kun tuo operaatio kävi noin helposti, kannattanee siihen sovitella suojalasi (tai baaderin ir-cut) . Ainakin Canonissa ilman IR-Cuttia kenno näkee pitkälle IR alueelle. jolloin myös B ja G kanavien suotimet tulevat "läpinäkyviksi" mikä tarkoittaa käytännössä lähes mv. kuvia.


Timo Kantola

jarikankaanpää

http://www.lakeudenursa.fi/galleria/main.php?g2_itemId=495&g2_imageViewsIndex=1
Tässä nyt olis tuolla modatulla D-70 otettu nebulakuva. ( IC 1396 Kefeuksessa.)
Jari Kankaanpää