Objektiivin linssin naarmun vaikutus tähtikuvauksessa?

Aloittaja JiiHoo, 14.07.2020, 15:54:31

« edellinen - seuraava »

JiiHoo

Olen ajoittain katsellut myynnissä olevia käytettyjä objektiiveja sen varalta jos sieltä löytyisi suopean hintainen tähtikuvaukseen sopiva kappale. Ja nyt sattui silmiin Canonin EF 200/2.8 putki, mutta valitettavasti siinä on myös naarmu suht keskellä linssiä:



Normaalissa valokuvauksessa tuollaisesta ei välttämättä ole haittaa, mutta mutta miten käy tähtikuvauksessa? Onko kenelläkään kokemuksia vastaavasta?

RL

Tuskin on haittaa kuvalle, mutta kyllä tuosta olisi pitänyt lukea myynti-imoituksessa(en tiedä lukiko, mutta itse olisin jättänyt ostamatta). Tähtitestin onneksi pystyy myös kesällä tekemään. Näkee sillä onko muullakin tavalla kaltoin kohdeltu.

Pappis

Ei vaikuta tuollainen mitään. Youtubessa löytyy aiheesta "testivideoita", jotka aika yleisesti kertovat pölyhiukkasten ja naarmujen vaikutuksen olevan huomaamatonta, mutta sormenjälkien ja rasvatahrojen näkyvän heti.

JiiHoo

Ok, hyvä tietää. Kiitokset kommenteista. Ja tuo kuva on nimenomaan myynti-ilmoituksesta ja naarmu on myös ilmoituksessa selvästi kerrottu, en lähtenyt summamutikassa sitä vielä ostamaan.  :cheesy:

wm-x

Ei ole vaikutusta. Itse kuvannut enemmän naarmuuntuneella linssillä.

Jos sattuisikin vaikuttamaan voi naarmun mustata, jolloin valo ei pääse taittumaan naarmun kohdalta.