uusi okulaari

Aloittaja shugablee, 24.03.2017, 20:02:22

« edellinen - seuraava »

shugablee

Ostin pari viikkoa sitten Sky-Watcher EXPLORER-130/900 peilikaukoputken.

Paketin mukana tulleet okulaarit ei vaikuta mielestäni kovin laadukkailta joten nyt olisi aika ostaa uusi okulaari jolla olisi tarkoitus saada mahdollisimman laaja näkökenttä esim galaxien ja tähtijoukkojen katselemiseen. Maksimi hinta 100€

selailin eri okulaareja ja tämä tuli vastaan mutta en tiedä miten se sopii minun peilikaukutkeeni

http://www.astroshop.eu/skywatcher-extraflat-1-25-19mm-eyepiece/p,33192

minkälainen olisi hyvä?

ja miltä sivulta kannattaa tilata okulaareja taikka muita osia kaukoputkelle?

blaatu

Minä aloittelija ostaisin tuohon putkeen 40mm ja 16mm okulaarit. Ensimmäinen olisi hyvä himmeämmille kohteille ja jälkimmäisen lähtöpupilli taas osuu silmän tarkan näkemisen alueelle. Laajakulmasta on iloa kohteiden löytymiseen, harvan kohteen koko on niiin suuri että laajakulma olisi tarpeen.

Miksi sun mielestä putken mukana tulleet okulaarit ovat epätyydyttävät?
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

RL

Hyperion 21mm. Vähän kalliimpi kun tuo sky watcher, mutta varmasti laadukkaampi.

Suomalaista kannattaa suosia.

http://www.teknofokus.fi/Astro/okulaari.htm

Jos kaksi okulaaria tuolla budjetilla haluat, niin älyttömän laadukasta ei saa.


mistral

Saattaa olla hyväkin, vaikka on vain 5 linssiä. F7 putki on niin hidas että se antaa terävämmät reuna-alueet ja siksi tuo saattaa toimia hyvin.

VeskuP

Mites sitten esim. Skywatcherin EF-sarjan 19 millinen tai William Opticsin 20mm SWAN?? Molemmissa 5 linssiset rakenteet, joten aika samalla viivalla ollaan kun tuossa omegonin okussa.. Ylvalta näyttäisi saavan noita noin 80 eurolla...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

VP

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 25.03.2017, 17:42:20
tai William Opticsin 20mm SWAN??

William Opticsin SWAN (20mm) on mulla, erittäin tyytyväinen olen ollut. Siinä on hyvä kontrasti ja värinkorjaus sekä terävä kuva.

-V

jperala

Lainaus käyttäjältä: Roope - 24.03.2017, 21:48:04
Hyperion 21mm. Vähän kalliimpi kun tuo sky watcher, mutta varmasti laadukkaampi.

Suomalaista kannattaa suosia.

http://www.teknofokus.fi/Astro/okulaari.htm

Jos kaksi okulaaria tuolla budjetilla haluat, niin älyttömän laadukasta ei saa.

Itsellä kolme hyperionia, ne on varsin OK
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

oratira

Lainaus käyttäjältä: jperala - 26.03.2017, 08:29:26
Itsellä kolme hyperionia, ne on varsin OK

Kiinteistä Hyperioneista ei ole kokemusta, mutta tuohon zoom-versioon olen ollut tyytyväinen. Putken mukana tulleilla perusokulaareilla saa 3x barlowin kanssa isomman suurennoksen, mutta zoom-hyperion näyttää silti selkeästi enemmän yksityiskohtia. Mukavan laaja näkökenttä (isompi kuin putken omilla), ainoastaan joidenkin barlowien kanssa mukaan astuu kuvakentän voimakas kapeneminen.
Ari R.
Bresser Messier 127/635 + Messier MON2
Baader Hyperion Zoom Clickstop 8-24mm

Lithos

Minäkin olen tuota hyperion zoomin hankkimista pyöritellyt mielessäni. Onkohan kukaan KO. okulaarin omistaja testannut näkökentän kokoa sen eri polttoväleillä? Ymmärsin niin että näennäenen näkökenttä kapenee kun okulaarin polttoväli kasvaa?
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

spuge

Juuri noin. 8mm päässä on sen 68 astetta ja 24mm on  jossain 50 asteen tuntumissa. Tarkkoja lukuja en muista, enkä tiedä onko okulaarin versioiden välillä eroja tuon suhteen.
WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

arik

Alkuperäiselle kysyjälle itse suosittelisin 32 mm / 52 asteen okulaaria, niitä saa 50 eurosta alkaen. 40 mm ei tuo näkyviin sen enempää 1,25"-kokoisena, suurennus on vain pienempi ja taivas vaaleampi. Toinen okulaari olisi sitten 10-12 mm, jolla saa sopivan suurennoksen (itse olen ollut tyytyväinen Celestron X-Cel LX:iin). Jos vain yhden ostaa, niin WO SWAN 20 mm on tosiaan hyvä, suurennus jää tosin aika pieneksi.

Baader Hyperion Zoom on tosiaan hyvä peli ja sillä saa houkuteltua yksityiskohtia esiin kun löytää sweet spotin. 24 mm asetuksella näkökenttä on 48 astetta (http://www.baader-planetarium.de/sektion/s26/download/daten-clickstopzoom-okulare.pdf), ja joka tapauksessa näkymä rajautuu samoin 20 mm asetuksella, jossa siis näennäinen näkökenttä on isompi. Mutta verrattuna vaikka tuohon 72 asteen WO SWANiin, näkökentän pinta-ala on vain puolet, eli vähän ahtaalta tuntuu. Suuremmilla suurennuksilla näennäinen näkökenttä on varsin mukava.

VP

Lainaus käyttäjältä: arik - 26.03.2017, 16:50:59
Alkuperäiselle kysyjälle itse suosittelisin 32 mm / 52 asteen okulaaria, niitä saa 50 eurosta alkaen.

Ns. parempana vaihtoehtona olisi SkyWatcher Panaview, sen saisi alle satkun ja siinä on 70 asteen näkökenttä.

-V

arik

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 27.03.2017, 14:15:24
Ns. parempana vaihtoehtona olisi SkyWatcher Panaview, sen saisi alle satkun ja siinä on 70 asteen näkökenttä.

Mutta se lienee 2" okulaari, ko. putkessa on käsittääkseni 1,25" tarkennin.

Mikko_L

Minulla on William Optics SWAN 15mm, joka on osoittautunut eniten käyttämäkseni okulaariksi.  On toiminut mainiosti sekä f/14 maksutovissa että f/7.5 linssiputkessa, alustavasti hyvä myös uudessa f/5 peiliputkessani. 
https://www.firstlightoptics.com/william-optics-eyepieces/william-optics-swan-eyepiece.html
Laajempiin näkökenttiin onnistuin ostamaan tarjouksesta alle satasella ES 68° 24mm okun, ovh on kyllä korkeampi.
Aihetta liipaten, kyllä ovat aika huonoja nuo Syntan (Sky-watcher/Celestron) putkien mukana tulevat perus plösslit. Toimivat jos ei muuta ole, mutta putkesta saa niin paljon enemmän irti kunnon okulaareilla.  Pääpeilin/linssin optiikka on kunnossa mutta paketin hintaa on painettu alas huonoilla tarvikkeilla. Markkinalogiikka kai määrää että joku okulaari pitää aina laittaa mukaan, olkoonkin että parempien okulaarien omistajat jättävät ne laatikkoon pölyttymään ja aloittelijat luulevat että olipas keskinkertainen kaukoputki vaikka vika on okulaarissa.

-Mikko
36/50/76/127/250mm