ISS ja Kuu

Aloittaja Mikko_L, 16.03.2017, 11:54:20

« edellinen - seuraava »

Mikko_L

Huomasin että Stellariumin mukaan ISS kulkee ensi yönä Kuun edestä Tampereen korkeudelta katsottuna klo 04:18:29. Stellariumin rataelementit tuntuvat melko tarkoilta joten ehkä joku saa napattua kuvan? Itse olen Helsingissä niin ohitus tapahtuu noin 2° Kuun pohjoispuolelta, täällä ei ole mitään nähtävää.

-Mikko
36/50/76/127/250mm

einari

Joo, Calcsky-palvelu on tästä lähettänyt sähköpostihälyjä.
Saa nähdä jaksaako sään salliessa valvoa - kun tämä on jo niin nähty  :tongue:
___
Tapio

Mikko_L

Itse asiassa edellisellä kierroksella klo 02:43 olisi sama nähtävissä vain 30km Helsingistä pohjoiseen. Mutta joo, ei taida säät sallia. Täytyypä kokeilla tuota Calskya, nyt nämä löytyi vähän sattumalta kun töiden puolesta haeskelin ISS:n näkyvyyksiä.

-Mikko
36/50/76/127/250mm

Lauri Kangas

Auringonkin edessä näkyy välillä. Kannattaa pitää kello ajassa.


hm

Tulevana lauantai- ja sunnuntaiaamuna ISS on kulkemassa matalalla olevan Kuun editse pääkaupunkiseudun länsipuolelta nähtynä. Kannattaako laittaa herätyskello soimaan? Etäisyyttä näyttää olevan yli 1500 km, kertoo https://transit-finder.com/
Aikaisempaa kokemusta ei näistä minulla ole. Olisiko kiikarikohde?

Hannu Määttänen

einari

Sama täällä Tampereella ensi viikolla.
Suomessa on melko haastava kohde kun etäisyyttä on niin paljon.
Eli näkyy lähinnä pienenä kärpäsenkakkana.
Tarkkana saa olla senkin takia että ohitus tapahtuu alle sekunnissa.
___
Tapio

•Jeppe•

Mahtaako näkyä kiikarilla?
-Helios Sirocco HR ll 10x42
-skysafari 6 pro
-Helios 8" dobson

pepa

Eipä taida kiikareilla näkyä. On nopea tapahtuma ja kiikarit yleensä tutisee, ilmakehäkin aiheutaa väreilyä, johon ISS helposti häviää. Toki, jos kiikarit hyvin tuettu (ei käsivaralla) voi siitä pienen vilauksen nähdä. Mutta keli on oltava kohdillaan.
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

Pappis

CalSkyn mukaan ensi viikon torstaina 12.9. aamuyöllä ISS näyttäisi ylittävän Kuun suurinpiirtein linjalla Maarianhamina - Tampere. Harmi vaan, että sääennuste ei lupaa hyvää...

AstroIle

Hei,

Tämä voi mennä Lentokone havainnon puolelle.
Havaitsin tänään Porvoossa 25.3.2021 valopisteen, joka oli Venuksen kirkkautta vastaava. N. 15 asteen korkeudella ja liikkui suht nopesti etelästä kaakkoon, jossa se himmeni. Klo oli n. 19.53.
Olisikohan ollut Iss? En ollut näin kirkasta "satelliittiä" ennen nähnyt.

T.Astroile

einari

Tarkistin ja kyllä se ISS on ollut.

Tuolta voi tarkistaa:
https://www.heavens-above.com/PassSummary.aspx

HA-sivustolla paljon muutakin hyödyllistä.
___
Tapio

AstroIle

Kiitos paljon!
Yllättävän hyvin ja kirkkaasti se näkyi
Täytyypä perehtyä tähän sateelliitti bongauseen. Seuraavalla kerralla voisi yrittää 100mm tai 70 mm linssipurkella pysyä perässä.

T.Astroile