Avaruudesta kiinnostunut

Aloittaja Mikael47, 05.02.2017, 22:32:16

« edellinen - seuraava »

Mikael47

Moi!

Oon aika kauan ollut kiinnostunut tähdistä ja planeetoista ja nyt mietin että voisin vihdoin ostaa sen kaukoputkenkin :cheesy:

Pääasiassa haluaisin ottaa kuvia kuusta ja saturnuksesta DSLR -kameran avulla.

Oon itekkin tutkinut mikä kaukoputki voisi olla hyvä aloittelijalle mutta haluaisin vielä kuullu teidän mielipiteitä (onko SkyWatcher 200 liian järeä?)

Elikkäs jos joku voisi linkata hyvän aloittelija putken hintahaarukalta n. 200-300, ja sitten siihen vielä osat mitä tarvitsee kameran kiinnittämiseen itse kaukoputkeen (Canon EOS 1100D)

Vissiin tuo villenkello aika jutku paikka eikä kannata sieltä ostaa? Ostaisin mieluusti Ursasta mutta nää hinnat on aika suolaiset tuolle hintahaarukalle?


PS. Anteeksi kun en kirjoittanut tätä viestiä tuohon pitkään aloittelija lankaan, tämän erillisen langan ihmiset varmaan huomaavat paremmin.

mistral

Ainakin 2 erilaista strategiaa on, 1) kaveri tietää jonkun hyvän paketin jolloin ei ole suurta riskiä hankinnassa ja voi suoraan hypätä isompaankin apertuuriin. 2) tuntuu turhalta riskeerata ja aloittaa halvemmalla paketilla.

Jos aloittaa halvemmalla, vaikkapa käytetyllä paketilla, ei ole turhaa stressiä ja pääsee sisälle asioihin mukavasti. Kun sitten tietää jutut, tietää kanssa mitä haluaa jos siirtyy isompaan laitteistoon.

Tane

 Villenkelloa en nykypäivänä suosittele, ei keskity tarpeeksi aktiivisesti astronomisiin tarpeisiin. Voit joutua odottelemaan niin kauan että asia unohtuu...Kotimaisessa jos haluaa pysyä niin täältä löytyy yksi asiantuntevaa palvelua tarjoava eli Ylva- Astronomia.  Mikäli tarkoitat SW 200:lla newtonia dobsonjalustalla niin en kyllä tiedä parempaa aloittelijan pakettia.   Minulla oli alussa 250/1200 SW dobson eikä sekään ollut liian järeä. Alussa riitti pelkkä visaalinen katselu ja kun alkoi kuvaus kiinnostaa ostin Eq-jalustan ja putkipannat, vixen kiskon että sain tuon saman putken kiinni jalustaan.
Muitakin tapoja on. Jos kuvaus tuntuu ykkösasialta niin pelkkä kameraoptiikka vaikka Eq-3 jalustalla aluksi tuottaa yleisnäkymää syvästätaivaasta ja antaa tärkeää harjoitusta tulevaisuuteen...Kuusta saa kuvia dobsonillakin mutta Saturnus tarvitsee jo niin paljon suurennusta että ilman seurannan mahdollistavaa jalustaa se on epärealistista. Ja juuri tuo Saturnus tekee sen ettei SW 200 ole liian järeä, tarvitset vielä 2x tai 3x barlowin pitentämään polttoväliä että tuosta planeetasta alkavat yksityiskohdat renkaineen ja cassinin jakoineen kunnolla näkyä.
Celestron C14,

Mikael47

Lainaus käyttäjältä: mistral - 06.02.2017, 01:14:23
Ainakin 2 erilaista strategiaa on, 1) kaveri tietää jonkun hyvän paketin jolloin ei ole suurta riskiä hankinnassa ja voi suoraan hypätä isompaankin apertuuriin. 2) tuntuu turhalta riskeerata ja aloittaa halvemmalla paketilla.

Jos aloittaa halvemmalla, vaikkapa käytetyllä paketilla, ei ole turhaa stressiä ja pääsee sisälle asioihin mukavasti. Kun sitten tietää jutut, tietää kanssa mitä haluaa jos siirtyy isompaan laitteistoon.

Joo oon katellu nää perus huutonetit ja torit läpi muttei löytyny oikein sopivaa pakettia.

Mikael47

Lainaus käyttäjältä: Tane - 06.02.2017, 01:54:24
Villenkelloa en nykypäivänä suosittele, ei keskity tarpeeksi aktiivisesti astronomisiin tarpeisiin. Voit joutua odottelemaan niin kauan että asia unohtuu...Kotimaisessa jos haluaa pysyä niin täältä löytyy yksi asiantuntevaa palvelua tarjoava eli Ylva- Astronomia.  Mikäli tarkoitat SW 200:lla newtonia dobsonjalustalla niin en kyllä tiedä parempaa aloittelijan pakettia.   Minulla oli alussa 250/1200 SW dobson eikä sekään ollut liian järeä. Alussa riitti pelkkä visaalinen katselu ja kun alkoi kuvaus kiinnostaa ostin Eq-jalustan ja putkipannat, vixen kiskon että sain tuon saman putken kiinni jalustaan.
Muitakin tapoja on. Jos kuvaus tuntuu ykkösasialta niin pelkkä kameraoptiikka vaikka Eq-3 jalustalla aluksi tuottaa yleisnäkymää syvästätaivaasta ja antaa tärkeää harjoitusta tulevaisuuteen...Kuusta saa kuvia dobsonillakin mutta Saturnus tarvitsee jo niin paljon suurennusta että ilman seurannan mahdollistavaa jalustaa se on epärealistista. Ja juuri tuo Saturnus tekee sen ettei SW 200 ole liian järeä, tarvitset vielä 2x tai 3x barlowin pitentämään polttoväliä että tuosta planeetasta alkavat yksityiskohdat renkaineen ja cassinin jakoineen kunnolla näkyä.

Juu tarkoitin dobsonjalustalla olevaa SW 200 putkea, käytettynä kun löytyis semmonen niin olis hyvä. Uutena aika hintaisa.

A.t.o.m.i

#5
Lainaus käyttäjältä: Mikael47 - 06.02.2017, 02:12:36
Joo oon katellu nää perus huutonetit ja torit läpi muttei löytyny oikein sopivaa pakettia.

Hei, tarkoititko torilla mahdollisesti tori.fi palvelua?

Pari hyvää paikkaa ostaa käytetty putki ovat ursan oma harrastustori http://www.ursa.fi/tori/ ja foorumin myyntipalsta https://foorumi.avaruus.fi/index.php?board=96.0. Olen itse asioinut useamman kerran molemmissa paikoissa ja aina homma on toiminut.

Mikael47

Lainaus käyttäjältä: A.t.o.m.i - 06.02.2017, 04:08:35
Hei, tarkoititko torilla mahdollisesti tori.fi palvelua?

Pari hyvää paikkaa ostaa käytetty putki ovat ursan oma harrastustori http://www.ursa.fi/tori/ ja foorumin myyntipalsta https://foorumi.avaruus.fi/index.php?board=96.0. Olen itse asioinut useamman kerran molemmissa paikoissa ja aina homma on toiminut.

Joo, tori.fi -osoitetta tarkoitin :)

Täytyy pitää silmällä näitä myyntipalstoja!

Timi

Lainaus käyttäjältä: Mikael47 - 06.02.2017, 04:13:05
Joo, tori.fi -osoitetta tarkoitin :)

Täytyy pitää silmällä näitä myyntipalstoja!

Pysy kaukana Tori.fi:stä  tai ainakin ole erityisen varovainen, mielellään noutona ostokset.

blaatu

Halpa ja hyvä kaukoputki?- käykö seuraava: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/53176/hnmxq/Sky-Watcher-EXPLORER-130-peilikaukoputki.
Surantajalustalla tuskin löytyy putkia haluamaasi hintaan.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

Mikael47

Lainaus käyttäjältä: Timi - 06.02.2017, 17:04:50
Pysy kaukana Tori.fi:stä  tai ainakin ole erityisen varovainen, mielellään noutona ostokset.

Joo totta, ei mitään suojaa ostajalle jos ei hae paikanpäältä :s

Mikael47

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 06.02.2017, 17:15:55
Halpa ja hyvä kaukoputki?- käykö seuraava: https://www.verkkokauppa.com/fi/product/53176/hnmxq/Sky-Watcher-EXPLORER-130-peilikaukoputki.
Surantajalustalla tuskin löytyy putkia haluamaasi hintaan.

No ei oo kyllä kovin kallis, pitääpä kattoa vähä arvosteluita tuosta, kiitoksia :)