Celestron NexRemote (PC softa) vs. NexStar+ (käsikapula) ja firmware päivitys

Aloittaja Tertsi, 15.02.2017, 08:00:35

« edellinen - seuraava »

Tertsi

Hei,

Olen jo jonnin aikaa ihmetellyt kun välillä kesken kuvausten "Celestronin ASCOM server" kaatuu (virheilmoitus tulee ruutuun) jalustan suuntaukset pitää tehdä uudestaan.

Olen käyttänyt AVX jalustan suuntaukseen NexRemote ohjelmaa PC:llä (en ole siis käyttänyt käsikapulaa, kun jotekin "helpompaa" napsutella hiirella ja nuolinäppäimillä kohdistukset) ja vasta sen jälkeen ottanut yhteyden PHD2:lla ja APT:lla ASCOMin kautta jalustaan.

Nyt kuitenkin huomasin, että NexStar+ kapulaan on useita firmware päivityksiä olemassa, jotka mm. korjaavat useita ASCOMiin liittyviä bugeja. Ennen päivitystä minulla oli seuraavat versiot raportoi PC softa ja käsikapula (HC = handcontroller ja MC = motor controller):

NexRemote PC softa:
HC: GEM 4.21
MC: 7.08 7.08

NexStar+ käsikapula:
HC: GEM 5.22.3280
MC: 7.08.3071


ja päivityksen jälkeen:

NexRemote PC softa:
HC: GEM 4.21
MC: 7.11 7.11


NexStar+ käsikapula:
HC: GEM 5.29.6225
MC: 7.11.5056


Eli käsikapulan päivitys meni kuin pitikin ja PC softa ilmoittaa yllätyksekseni myös MC:n päivityksen. NexRemote ohjelmalle ei ole tullut päivitystä vuosiin ja uusin firmware on tuo 4.21 ja pysyy.

Tässä oli siis alustus kysymykseeni, eli onko nyt niin että jotta saan uusimmat bugikorjaukset käyttöön (celestronin firmware revision historia mainitsee vain 5.2X.XXX sarjan korjauslistassa), niin minun pitää tästä lähtien tehdä kohdistus käsikapulalla jasitten vasta yhdistellä PHD2 ja APT kuvauksia varten?

Edit: APT raportoi jalustaksi Celestron Nexstar+ 5.29, joten tosiaan pitää unohtaa toi nexremote softa, jonka kautta APT raportoi Celestron AVX 4.21. Harmi, koska se vaan on niin kätevä kun voi anti-backlash ja sidereal asetuksia säätää "etänä".
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/

Tertsi

Pääsin vihdoin testaamaan Nexstar+ kapulan uutta firmwarea ja mielestäni seuranta on nyt laadukkaampaa. Lisäksi kaikki ongelmat ASCOM:n kanssa häipyi samantien. Täytyy olla tyytyväinen.
Tero Hiekkalinna
GSO Dobson 250/1250, Celestron EdgeHD 8 + 0.7x reducer, Sky-Watcher 80ED 600mm/F7.5 + 0.85x reducer/corrector + ASI2600MC Pro + iOptron CEM60 + Orion ShortTube 80/ASI120MM Mini 
http://www.astrobin.com/users/Tertsi/