GEN 2 14MM OKULAARI

Aloittaja spot80, 21.09.2007, 12:08:10

« edellinen - seuraava »

spot80

Tervehdys ! onko kellään kokemuksia tuosta Villenk. GEN 2 14MM okusta.Mulla sky liner 200 dobs. Pitäis saada 10mm,25mm kaveriksi joku hyvä.32mm celestron omni jo on.Pitäisi olla kumminkin alle 100e.
Toinen kysymys mistä sais NGC kohteista karttoja.Vai onko niitä erikseen .

tahkis

Joni Tahkoniemi

AP

Ostin sellaisen VK:sta, kyljessä lukee että Scopos (vaikka myydäänkin Baaderin GEN2- nimellä), ilmeisesti Baaderin omaa tuotantoa kuitenkin, vaikuttaa
laadukkaalta. Havaintodataa ei vielä ole.... Pilviä ja sadetta kun riittää.... :D

T:AP
Antti Paaso

Tapsa

"Toinen kysymys mistä sais NGC kohteista karttoja.Vai onko niitä erikseen "

Halvin tapa on ladata netistä ilmainen "Cartes du Ciel" ja tulostaa sillä halutut kartat. Toinen vaihoehto on hankkia kunnollinen kartasto. Itse hankin tällä viikolla "Sky Atlas 2000.0" -kartaston (field laminated) jossa tähtiä on reilut 80000 ja n. 2700 deepsky kohdetta. Näistä NGC kohteita varmaan eniten, ehkä ne 2000 parasta? Yhden käyttökerran perusteella voin kyllä suositella, hyvin löytyi monia itselle uusia kohteita tähtihyppelyllä ko. karttaa apuna käyttäen. Tuo laminoitu versio on ihan ehdoton näissä kosteissa syyskeleissä, pakkaskestosta ei vielä ole kokemusta (tuskin kannattaa hirveesti lehtiä väännellä). Karttaa on suht kookas, mikä voi tuottaa ongelmia, itse laitoin kartan nuottitelineeseen putken viereen ja homma toimi hienosti punavalon avulla.  Ursassa kartan hinta oli 60e.

Sitten on tietysti Uranometria jossa on vielä enemmän mutta hintakin on ~3x enemmän.

Itse kyllä suosittelen jonkun hyvän kartaston ostoon, sitä on mukava selata vaikka iltalukemisena.

Tapsa

AP

Tirion/Sinnott Sky Atlas 2000 on kyllä ehdottoman hyvä... kestää pakkasessa, testattu on. ;D

T:AP
Antti Paaso