astro-softaa Linuxille?

Aloittaja Pappis, 27.01.2017, 11:54:26

« edellinen - seuraava »

Pappis

Asiaa koskevia ketjuja löytyy, mutta ovat niin vanhoja, että aloitan uuden.

Taustana on vanha läppäri, johon saan kyllä Linuxin, mutta entä mitä softia siihen saa:
1. Tarkennukseen, yms.?
2. Kuvaamiseen?
4. Pinoamiseen?
3. Prosessointiin?

Ja pärjäävätkö nämä Windows-veljilleen?

kjj

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 27.01.2017, 11:54:26
Taustana on vanha läppäri, johon saan kyllä Linuxin, mutta entä mitä softia siihen saa:
4. Pinoamiseen?
3. Prosessointiin?

Näistä kahdesta mulla on sen verran kokemusta, että olen kaiken astrokuvankäsittelyni tehnyt aina Linuxin päällä.

Aurinkokuntakuvien pinoamiseen käytän Winen päällä AS2- sekä Registax-komboa (toimivat ainakin omassa Ubuntussani ihan mukisematta). Syvän taivaan prosessointi menee sitten natiivilla Pixinsightin Linux-versiolla. (Tai natiivilla ja natiivilla, Javaa se kai pääosin on  :grin: )

Yleensä vielä viimeisenä sutaisen sitten vähän Gimpillä jotain pientä.

Kuvauspuolella mulla on tähän asti ollut vanha Windows-läppärinrohjo ihan laitteistoyhteensopivuusseikkojen takia. Tosin nyt alkuvuodesta jäi vapaaksi yksi uudehko Linux-läppäri, jota ajattelin varovaisesti kokeilla, josko se soveltuisi nykyisin jo kuvaushommiinkin.

Yritän muistaa raportoida, jos teen tuon kuvausasian suhteen jotain.

Pappis

Lainaus käyttäjältä: kjj - 27.01.2017, 17:25:48
Kuvauspuolella mulla on tähän asti ollut vanha Windows-läppärinrohjo ihan laitteistoyhteensopivuusseikkojen takia. Tosin nyt alkuvuodesta jäi vapaaksi yksi uudehko Linux-läppäri, jota ajattelin varovaisesti kokeilla, josko se soveltuisi nykyisin jo kuvaushommiinkin.
Oletko käyttänyt Ekos:ta?

kjj

Lainaus käyttäjältä: Pappis - 27.01.2017, 17:53:11
Oletko käyttänyt Ekos:ta?

En, mutta nopealla vilkaisulla näyttää mielenkiintoiselta. Pitää laittaa korvan taakse.

(Tähän asti Windows-puolella mulla on ollut kuvaussoftana ostettu BackyardEOS)

jpaana

Itse hoidan kuvaamisen Raspberry Pi 3:llä Ubuntu Matella pyörivän Ekosin kanssa (etänä x2go yhteydellä), pinoamiset ja käsittelyt PixInsightilla ja mahdollisen kosmeettisen jälkikäsittelyn sitten Photoshopissa.

Kstars/Ekos ja Indi tukee nykyään melko hyvin vähänkään yleisempää laitteistoa, itselläni HEQ5, Atik 383L+ pääkamerana, USB_Focus V3 focuser, SX Lodestar X2 guiderina ja SX USB filtteripyörä ja kaikki käy melkoisen automaattisesti kunhan kohteet valitsee.
ScopeDome 2M, TS/GSO 8" RC (203mm 1624/1090mm 0.67x redulla), EQ8, Player One Poseidon-M PRO, Atik 383L+, ASI178MC, ASI120MM-S, SX Lodestar X2, Player One Phoenix Wheel, SX USB Wheel, ZWO EAF, Gemini SnapCap


Javs86

Juuri asensin tuohon linux koneeseen INDIn ja ZWO ASI driverin. Distro Astro käyttiksessä nämä taitaa olla jo valmiina asennettuina (ja monta muuta astrosoftaa).
Mutta toisena softana asensin oacapture ohjelman jolla saa tuota ZWO ASIa käytettyä melko kivuttomasti. Winen avulla olen onnistuneesti käyttänyt DeepSkyStackeriä, sekä Autostakkert!2 ohjelmia.
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

ispa

Jos käytät KDE-käyttöliittymää Linuxissasi, on olemassa Kstars ohjelma tähtien tutkimiseen. Olen niin aloittelija, että en osaa sanoa ohjelman hyödyllisyydestä harrastukseen paljon mitään. Tavalliselle ihmiselle se tuntuu hienolta. Ohjelmassa on jopa kaukoputken suuntaustoimintoja. Tähdistöjä sun muita voi ladata Internetistä. Siellä on kalenteri, josta näkee planeettojen näkymiset eri vorokauden ja vuoden aikoina. Kun ottaa jonkun planeetan erilliseen tarkasteluun, avautuvassa ikkunassa on linkkejä tietolähteisiin. Mm. kaksoisnapauttamalla Wikipedian linkkiä, se vie selaimen suoraan englanninkieliseen Wikipedia-sivuun planeetasta. Sitten on toiminto "mitä mielenkiintoista nyt". Yms. Tavan ihmiselle vaikuttaa tosi monipuoliselta ohjelmalta. Ja sen saa Kubuntu ymäristön koneessa yksinkertaisella komennolla:

% sudo apt install kstars

Tuolla aiemmin on mainittu Stellarium. Sitä en ole edes kokeillut.
Ilpo Kantonen