Mikä on "suosikkitähtesi"?

Aloittaja katselija, 08.01.2017, 10:04:42

« edellinen - seuraava »

katselija

Hei!
Kun olin havaitsemassa toissapäivänä, niin rupesi tuntumaan siltä että Orionin punainen ja kirkas Betelgeuze on tosi mahtava tähti, ehkä jopa ylitse muiden.

Miten on?  :azn:
aivot, silmät, lasit, Helios 10x50, Skymax 102/1300 jossa 8-24 tai 40, PST

A.t.o.m.i

Suosikki vaihtelee. Jonkun aikaa se on ollut Deneb, eikä vähiten absoluuttisen magnitudinsa takia. Myös KIC 9832227 on aika kova.

Mare Nectaris

Lyyran Vega. Aina kun taivaalle katselee, se tulee rutiininomaisesti kurkistetuksi. Juhannuksena se on jo traditio bongata kesäyöstä.
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

VP

Aurinkohan se suosikkitähti on.

-V

katselija

aivot, silmät, lasit, Helios 10x50, Skymax 102/1300 jossa 8-24 tai 40, PST

Pekka Lehtelä

Hiilitähti (Garnet Star) Kefeuksessa on minun suosikki, tumman punaisessa tähdessä on jotain joka kiehtoo minua.

Pekka

JVO

Antares, se kun kiusoittelevasti käy tällä juuri ja juuri horisontin yllä hämärän aikaan. Olikin kiva kun muistaakseni laitepäivillä viime keväänä pääsi ihmettelemään Antaresta pimeältä aamuyön taivaalta, Mars ja joku vihertävä kiikarikomeetta kaverinaan.

Celest1al Sphere

Moi,

tarvinneeko tuota erikseen edes esitellä!  :laugh:

Joo, onhan noita useitakin! Esimerkiksi jättiläistähdet kuten Betelgeuze tai Antares Aldebaran ovat kiehtovia, ja näiden jättiläisten joukosta löytyi myös inspiraatio nimimerkilleni!  :azn:

/Juha

Pekka Lehtelä

Jos asiaa miettii tarkemmin niin kaikki maailmankaikkeuden tähdet ovat minun suosikkitähtiäni.

Pekka

katselija

Miten olisi ensimmäinen tähti ikinä? Milloin se syttyi ja sammui?
aivot, silmät, lasit, Helios 10x50, Skymax 102/1300 jossa 8-24 tai 40, PST