Olen hieman varttuuneempi henkilö, jolle jo pelkkä kaukolasien mukanaan tuoma tähtitaivas on elämys.
Varsinkin kun pääsee tarkkailemaan sitä ilman valosaastetta.Onpa tuota taivasta tullut joskus kiikareidenkin läpi katsottua.
Sitten itse asiaan.Minulle tarjoutui monen mutkan kautta tilaisuus ostaa kaukoputki tuttavalta.Maksoin muutaman kympin
tuttavalle, hänelle tarpeettomasta putkesta.Mikäpäs siinä, tuumailin, mukava sillä on mökillä lintuja tiirailla ja ehkä kuutakin.
Alkuun tuumasin että tässähän näppärä peli, sähköllä liikkuu kun nappia painaa.Kesä meni, ja tuli syksy.Nyt kuluvan viikon
aikana tutustuin vermeeseen tarkemmin.Heti alkuun heitin patterit pois ja tein "tupakansytytin" adapterin, että saan 12v akusta
virtaa.Menikö oikein?Sen jälkeen mukana tullut manuaali käteen, ja kas, enpä oikein ymmärrä kun tuo kouluenklanti jäi vähiin.
Sen ymmärsin että kapulaan on ohjelmoitu tuhansia kohteita taivaalta.Pitää löytää 3 kirkasta tähteä taivaalta, ja se on siinä.
Putkessa on punapistetähtäin jolla kohteet haetaan.Jotenkin tuntuu etten saa pistettä kohdistettua millään.Voiko putkeen liittää
jotain korvaavaa etsintä?Toinen asia on se että, mikä on kirkas kohde?Helposti löytyy capella, ja joku toinen matalalta tuolta
luoteen suunnalta.Mutta se kolmas...ei kelpaa putkelle, tai minulle, kun pitäisi kontalleen mennä jotta yläpuolella olevan tähden saisi etsimeen.Jatkanko vaikka väkisin kolmannen etsimistä, vai unohdanko GoTo:n?
Olen nyt viikolla tutkinut taivasta mutu metodilla, ja ollut silti erittäin tyytyväinen näkemääni.Kun tässä iässä, valosaasteen
keskellä, seulasten näkeminenkin on jo merkkitapaus.Putken läpi katsottuna seulasissa on enemmän tähtiä kuin uskoinkaan.Putken mukana tuli, kait ne objektiiveja on, 9mm ja 25mm palikat.Olettaisin että 9mm vie syvemmälle, jos tietää kohteen?
Tuo GoTo on varmasti hieno ominaisuus, mutta saako sitä toimimaan?Olenkin alustavasti päättänyt tutkia Stellariumia, ja etsiä
sieltä kohteita jotka mahdollisesti löydän ja ovat putkella ylipäätään nähtävissä.Vinkkejä?Olen ollut muuten positiivisesti yllättynyt
muutaman kympin ostokseen, sillä tiesin että tällä rahalla ei Hubblea saa.
Putki on Celestron 60LMC, ei pitäisi olla kovin vanha.
Siinähän sitä alkuun.Näistä helposti löydettävistä kohteista kaipaisin vinkkejä, jos niitä on.Mukavahan olisi tietää kohde nimeltä, eikä vain
katsella "tähtiä"