Kuvankäsittely ja tutoriaalit+ohjelmat

Aloittaja joni, 05.10.2016, 12:35:27

« edellinen - seuraava »

joni

Ajattelin että voisi olla hyvä asia kasata yhteen hyviä ohjeita tähtikuvaajille. Tutoriaaleja löytyy netistä paljon mutta kaikki niistä eivät todellakaan ole ihan hyviä. Tässä voisi ajatella että hieman jaoteltaisiin kuvauskohteen mukaan.

Itseäni kiinnostaisi myös ohjelmistot. Minulla käytössä OSX. Löytyykö tähän ilmaista pinoamis-softaa? Kuinka pitkälle pärjään Photoshopilla? Tähän asti olen käsitellyt RAWit sillä ja pinonnut kuvat kohinan poistamiseksi. Pystynkö korjaamaan Photoshopissa vinjetointia mitenkään flat-ruuduilla? Pystyykö flatin laittamaan linssiprofiiliksi ja sitä kautta hyödyntää?

RL

Näillä ohjeilla pääsee ihan hyvin alkuun: https://www.youtube.com/user/namregd/videos Itse sain alussa ihan hyvin näistä apua.

joni

Ongelma on nyt itselläni lähinnä se, että en saa darkkeja ja flatteja mukaan mitenkään. Photoshopissa saan kuvat pinottua mutta esim.flattia en mukaan mitenkään. Jos liitän sen pinon päälle, ei se ole kohdillaan(esim.roskat) ja en keksi millä se vinjetoinninkaan poistaisi huomaamattomaksi. Linssiprofiilia ei pysty flatista tekemään koska ohjelma tekee sen vain kuvasta jossa on se kalibrointiruudukko, ei riitä pelkkä vinjetointikuva.

Onkohan Macille ollenkaan ilmaista pinoamisohjelmaa? Ei viitsisi ostaa windows-konetta pelkästään tätä varten.

RL

Adobe Lightroomilla saa ainakin jotenkin poistettua vinjetoinnin tähtikuvistakin. Varmasti joku ohjelma on olemasssa macille, millä pinota.

einari

Kyllä Photarissa on mahdollista ainakin flätit ottaa mukaan - joskus kokeilinkin akateemisesta mielenkiinnosta (eli siellä on tarvittava matematiikka mukana (siis jakaminen).
Mutta siis flatit joka tapauksessa (millä softalla siis käyttääkin) pitää olla samaan aikaan ja ilman että kameraan kosketaan otettu niin pitää olla kohdallaan.
Macille saa pinoamiseen laitettua kyllä ainakin Regimin ja Nebulosityn.
___
Tapio

joni

Joo, flatit on otettu ulkona juuri ennen varsinaisia valo-kuvia. Pinotessa riittää että pientä poikkeamaa ja kohdistettavaa niin ei ainakaan minulla mennyt flatti kohdilleen. Löytyyköhän tähän mistään mitään ohjetta, miten photarissa voisi ainakin kokeilla? Itse en löytänyt. Kohdistus toimii muuten photarissa hyvin. Onkohan niin että kannattaa pinota kuvat ilman mitään käsittelyä camera rawssa? Minulle on tullut tuntuma että lopputulos on parempi jos teen heti aluksi pieniä parannuksia ja lopulliset korjaukset vasta photoshopin puolella. Kannattaakohan kaikki terävöitys ottaa raw vaiheessa pois?

einari

Siihen on ehkä syynsä ettei ohjeita juuri löydy Photoshopilla tapahtuvaan tähtikuvien pinoamiseen (tai no pinoamiseen löytyy muttei kalibrointiin).
Suosittelisin perehtymään/investoimaan joko edellämainittuihin Regimiin, Nebulosityyn tai sitten PixInsightiin.
___
Tapio

joni

Latasin Regimin. Pienen säätämisen jälkeen ohjelma toimii Macissä mutta en ole ainoatakaan kuvaa saanut sillä tehtyä. Ohjelmaa jämähtää milloin missäkin vaiheessa prosessointia. Välillä ilmoittaa joitakin failureita ja välillä jumiutuu ilman mitään ilmoituksia. Ohjelma itsessään pysyy kyllä pystyssä mutta prosessointi jumiutuu. Harmi. Käytössä OSX10.
Olisihan se mukavaa kun saisi photarin ymmärtämään nuo flatit ja darkit.

Jommeli

Moi!

Oletko yrittänyt prosessoida regim:ssä step-by-step eli vaihe kerrallaan?
Varsinkin se preview-täppä aiheutti mulla isoja ongelmia aikanaan ja softa hyytyili omituisesti.
Toinen ongelma liittyi javan muistivarauksiin ja jouduin kokeilemaan millä käynnistysskriptillä se toimi parhaiten.
Tää on tosin vaan arvailua kun en ole regimiä ikinä Mac:ssä yrittäänyt ajaa.
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF