Okulaarien puhdistus

Aloittaja J-M, 25.08.2006, 21:35:08

« edellinen - seuraava »

J-M

Vielä on aikaa puhdistaa havaintovärkit ennen kunnon havaintokelejä. Joka puolella nettiä on ohjeita kuinka okulaarit ja peilit pitäisi puhdistaa, mutta ne ovat järjestään kovin ristiriitaisia keskenään. Aloitetaanpas nyt sitten vaikka säie siitä, mitkä ovat ne "oikeat" tavat huoltaa laitteistoa.

Useimmissa vinkeissä neuvottiin käyttämään okulaarien puhdistamiseen silmälasien puhdistukseen soveltuvaa liuosta, jota saa ihan optikolta, kunhan siinä vaan sanotaan sen soveltuvan pinnoitetuille linsseille. Tämän aineen kanssa pitäisi käyttää linssipaperia, mutta empiirisen tutkimuksen jälkeen Tampereella oli vain yksi optikko, jolla oli neljä pakettia (yhteensä 20 kpl 10 x 3 cm arkkia) tuota ihmepaperia. Yksi tuollainen pikkuinen arkki maksaa 2 euroa!  :o

Peilit neuvotaan usein puhdistamaan akuvedella ja kuivaamaan ajatuksen voimalla. Jotkut käyttävät pullotettua paineilmaa peilin kuivaamiseen. Onko tästä mielipiteitä?

Kertokaapa, viisaammat, miten puhdistusoperaatiot pitäisi tehdä. Ettei vain tulisi hinkattua hajalle herkkää optiikaa.

Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Timo-Pekka Metsälä

Okulaarien puhdistus onnistuu helpoiten LensPen Minipro -nimisellä puhdistuskynällä, joita saa valokuvausliikkeistä. Pöly poistetaan ennen puhdistamista kumipuhaltimella sekä kynään kuuluvalla pölyharjalla.

Peilin puhdistamisen ensimmäinen ja tärkein sääntö kuuluu: ei pidä puhdistaa. Pimeässä taskulampun valossa katsottuna kaikki peilit näyttävät kamalilta pölypesäkkeiltä. Siihen on olemassa yksinkertainen apu: peiliä ei pidä katsoa taskulampun valossa. Peilissä oleva pöly ei vaikuta suorituskykyyn ennen kuin pölyä on todella erittäin paljon.

Jos joku kuitenkin pakko puhdistaa, niin peilin voi pestä vedellä ja astianpesuaineella. Peiliä ei saa hangata, koska aluminointi menee pilalle jo pelkästään hankaamisen ajattelusta. Peiliä voi äärimmäisen varovasti pyyhkiä veden alla höyhenenkeveällä kosketuksella käyttäen esim. pehmeää paperia tai kangasta. Lopuksi huuhdotaan tislatulla vedellä ja jätetään kyljelleen kuivumaan pyyhkeen päälle. Isoimmat pisarat voi imeyttää puhtaaseen paperiin. Varottava, ettei peili putoa tai kolhiinnu! Jos peilissä on erittäin sitkeää likaa, liottamista voi pesun yhteydessä tehdä apteekista saatavalla isopropyylialkoholilla, jonka tulisi olla mahdollisimman tömäkkää (olikohan se 98%) ja ilman lisäaineita.

t. Timo-Pekka

Jarmo_M

Kameraoptiikasta poistan ensinnä pölyn kumipuhaltimella ja sitten huuhtelen vedellä. Tämän jälkeen astianpesuainetta veteen vähäsen ja kevyt pesu pumpulilla, huuhtelu puhtaalla vedellä ja lopuksi kuivaus talouspaperilla, ei hangaten, vaan töpyttäen. Hyvä on tullut. Olisiko tämä riittävän hellävarainen pesu myös okulaareille? Optikoilta olen joskus ostellut puhdistuspapereita näitten objektiivien puhdistukseen ja huomannut ne aika turhiksi. Tuosta silmälasien pesunesteestä en tiedä että onko liian tuhtia tavaraa herkille pinnotteille joita voi okulaareissa olla. Fairyssä nyt ei ainakaan mitään kovin vahvoja liuottimia ole.

Heh, täydellisen tietämätön vastaus ja vielä vähän aiheen sivustakin.

Vheod

Voi pahus, itse olen muutamia okulaarejani hieman hinkannut , tosin optisille pinnoille tarkoitetulla kankaalla asiaankuuluvan (?) pesuaineen kanssa....  :-[ En ainakaan vielä ole nähnyt niissä muutosta.... http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/index.php?nayta=tuote&kategoria=31&offset=25 ,minulla on tuollainen puhdistuspaketti Giottos, mitä olette mieltä siitä?

t.Tuomas

diesel

Itse olen käyttänyt kanssa tota Giottos pakettia ja puhdistanut sillä okulaareja ja objektiivejä.

Ei ole mitään haittaa ainakaan ja lika on lähtenyt pois.

Toinen hyvä on juuri se lenspen ja jos lika on lujassa niin silloin "hönkäsee" vähän kosteutta niin silloin lähtee paremmin pois.

Sombrero

Jep tuo Giottos on ihan hyvä puhdistusväline, eikä hintakaan päätä huimaa.
Jos tietäisimme mitä olemme tekemässä, sitä ei kutsuttaisi tutkimukseksi, eihän? - Albert Einstein

Misam

Puhdistin okulaareja puhtaaseen isopropyylialkoholiin kostutetulla linssienpuhdistuskankaalla. Aluksi pyyhin niin kevyesti, että pinta lähinnä vain kostui. Nopeasti kuivuessaan alkoholi jätti okulaarin pintaan pienehkön "värikkään" alueen. Toistin operaation hieman voimakkaammalla kosketuksella okulaarin pintaan. Nyt kuivuminen tapahtui välittömästi eikä "värikästä" aluetta enää jäänyt.

Ilmeisesti ensimmäisellä kerralla alkoholia jäi liikaa okulaarin pintaan? Olisiko ko. "värikkäällä" alueella ollut vaikutusta havainnointiin?

Lars

Toisen mokalle ei tietysti ole kohteliasta nauraa, mutta tämä menee älyttömyydessään sallitun puolelle  :D
Kiikarien puhdistus syljellä:

http://www.cloudynights.com/ubbthreads/showflat.php/Cat/0/Number/2742175/page/0/view/collapsed/sb/5/o/all/fpart/1


Tuo puhdistusliina näyttää olevan samaista rättiä mitä on itselle tullut vastaan optiikka ostaessa.
Jo ensi kosketuksella liinasta jää miljoona kangaskuitua sormiin. Olen heittänyt nuo liinat samantien roskiin. Ihme että moista moskaa pistetään pakettiin "puhdistusliinaksi".

Optiikanpuhdistukseen olen käyttänyt silmälasien puhdistusainetta ja etanolia. Etanoli tuntuu toimivan parhaiten, noista silmälasien puhdistusaineista on tehty niin "ei myrkyllisiä" että puhdistusteho taitaa kärsiä. Toisaalta okulaareja en ole arvannut puhdistaa kameran linssien puhdistusnesteillä kun ovat niin myrkkyä, vaikka kaipa nuo haihtuu ennen käyttöä.
 


JaniT

Onko kukaan onnistunut puhdistamaan Baader Hyperionin 24mm okulaarin ulointa linssiä (sitä joka tulee putkeen päin) riittävän puhtaaksi roskista ja pölystä?.

Vaikuttaisi siltä, että tuon linssin puhdistus on todella vaikeaa. Kiersin okulaariin kiinni suodattimen, jolloin kierteistä irtosi "maalia"
linssin pinnalle. Yritin niitä poistaa "ilmapumpulla", mutta kaikki ei lähtenyt, joten kokeilin lens penin harjaa. Tällöin huomasin, että harjasta
jäi pölyä linssin pintaa. Olen kokeilllut vähän kaikkea, liinaa, sivellintä lens penin sutia, mutta aina linsiin jää jotain ylimääräistä.

Tuota ei huomaa suoraan linssin pintaa tarkastellessa, mutta jos katsoo okulaarin läpi valoisaa tasaista kohdetta, niin pienetkin pölyt tulevat
näkyviin. Samaten jo pinetkin roskat ja pölyt näkyvät sitten esimerkiksi kuuta katsellessa häritsevän selvästi.

Tuon okullarin rakenne on ilmeisesti erilainen kuin hyperion sarjan muiden okujen. Kunka niiden puhdistus on onistunut? Jos kaikki sarjan okut
ovat noin ongelmallisia puhdistettavia niin en kyllä tule niitä hankkimaan.
Celestron Omni XLT 150/750mm + Orion 2" Low-Profile Dual Speed Focuser
Draco 80/500mm
Skywatcher Startravel 80/400mm
Celestron CG-4
Canon 1000D
AlCCD5

GaryP

Noista syista kannattaa ensin käyttää paineilmaa että saa irtoroskat pois, sitten mikrokuituliinaa tai muuta naarmuttamatonta.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...