Uusi kamera planeetta/guidauskäyttöön

Aloittaja einari, 20.01.2013, 21:04:54

« edellinen - seuraava »

cmas

Mikäs on Arin ja muiden samaa kennoa käyttävien kokemus tuosta 462C:stä? Mietin tässä itse planeettakuvaukseen värikameran hankkimista. Lisäksi tuossa 462:ssa näyttäisi olevan merkittävästi herkempi kenno IR-alueella kuin aurinkokuvauskäytöstä varastamallani 174mm:llä on ja tuostakin olisi varmaan iloa (pienempi valotusaika, suuremmat fps:t).

Putkena minulla on tuo 80 mm f/6 kiina-apo ja mietin, että jos värikameran hommaisi, niin voisi ehkä saada talteen myös planeettojen värejä - osc-malli on itselleni ainoa vaihtoehto (en ala viritellä suodinpyöriä yms mv-kameraan). Vaan jos meinaisi kuvata 462c-kennoisella planeettoja, niin tarvitseeko tässä alkaa miettiä ADC:tä vai selviääkö tommosella pikkuputkella (hyvin) ilman sitäkin? Jos siis vain pistäisi välillä nokalle UV/IR-cutin ja sitten vaihtaisi tarvittaessa nokalle IR-passin?

Se miksi aloin tätä miettiä on se, että kameroita valmistaa nykyään myös PlayerOne ja niitä on CN:llä kehuttukin. Lisäksi TS Saksassa on tehnyt näemmä PO:n kanssa sopparin ja myy heidän kameroitaan oman brändin alla. Firecapturen uusimmat versiot tukee lukemani mukaan PO:n kameroitakin. TS:ssä on kohtuu hyvässä hinnassa tuo TS:n oman brändin alla oleva versio: https://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p13218_Offer--TS-462C-USB3-0-Color-Astro-Camera---CMOS-Sensor-with-D-6-46-mm.html

Ari Haavisto

Olen vähän huono sanomaan värikameroista mitään, kun en oikein ole saanut itseäni niillä kuvaamaan. Koitin ensin tuolla ASI224MC:llä, mutta luisuin hyvin nopeasti takaisin mono-kameroihin. 462MC:llä yritin uudestaan Marsin opposition aikoihin, mutta taas hyppäsin nopeasti 290MM:n mono-maailmaan. Isoilla putkilla seeing alkaa olla niin silppua, että osaan vaan hallita prosessin paremmin mono-kameroilla. Mutta pienemmällä putkella ilman suodinpyöriä, niin onhan se värikamera ihan ehdoton. Mutta täältä foorumilta löytyy niitä värikameravelhoja myös, osa myös ADC:n kanssa touhuilleita, niin osannevat paremmin vinkata.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

Ari Haavisto

Tänään saapui ASI462MM https://astronomy-imaging-camera.com/product/asi462mm/
Tilasin tuon jo vappuna, mutta lähettivät väärän kameran ja meni ZWO:n kanssa säätämiseksi ennen kuin nyt sain oikean kameran.

Tällä sitten syksyllä Jupiteria narraamaan. Nyt kun on tuo kameranvaihtaja tehtynä, voisi helposti myös tehdä kameravertailuja esim. 183MM:aa vasten ja vaikka MCta myös. Jotta planeetan saa helpommin isolla röörillä tällaiselle pikkukennolle, olen ajatellut laittaa ison putken selkään jonkun pikkuputken ja 183MC:n tähtäysputkeksi.
Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"