Hubble-palettia juurikin. Olin siinä käsityksessä ettei OIII mene vihreän pikselin puolelle järkkärissä, kun asiaa lueskellut muualta, mutta olen ilmeisesti väärässä kun pixinsightin nbrgb laskee OIII vihreälle ja siniselle.
Tarkoitin tuolla käsittely tavalla että pinotaan normaalisti saatu data rgb kuvaksi, muutetaan harmaansävyksi. Käsitellään tuo harmaasävy normaalisti. Siinä on pseudo-L kanava.
Alkuperäisestä datasta erotetaan punaisen pikselin data ha kuvaksi ja sumennetaan sitä tuon 2(vai 1?) pikselin verran että saadaan nuo bayer-matriisin aukot umpeen. Sama sitten tuolle B pikselille.
Sitten joko photarissa luodaan näistä punainen ja sininen kanava väri layerille. Pixinsightissa Lrgb combination, nbrgb combination vai pixelmath? En ole ihan varma tuosta yhdistämis menetelmästä. Mutta periaatteessa kuvankäsittelyohjelmalle kerrotaan että lisää tämän datan vain värinä Luminansin päälle. Tietysti tällä datalla ei ole väriä niin jotenkin se väri pitää kertoa ohjelmalle.

Mitä tästä nyt lueskellut ja asiaa selvittänyt niin uskon ettei tässä ole tavallisen lp suotimen kanssa mitään toivoa niinkuin ainakin Lauri mainitsi. Mutta tuon ha datan erottamisella punaiselta pikseliltä ja L(pseudo)rgb+ha kuvan luomisella jotain toivoa paremmasta kuvasta voisi olla. Tämäkin on hyvin kohde valinnainen ja kamerasta riippuva. Suurin ongelma on juurikin tuo bayer-matriisin aukot ja siitä johtuva kuvalaadun heikentyminen.
Itse olen käyttänyt tuota Dslr Lrgb käsittelytapaa miltei aina ja koen sen paremmaksi kuin rgb käsittelemisen yksittäisenä kuvana. Tästä on montaa mielipidettä ja tuo Lrgb sopii minulle. Siksi lähdin tätä asiaa selvittämään että voisiko kuva datasta saada jotain muuta hyödyllistä mitä voisi käyttää kuvankäsittelyssä. Ja tietysti tuo kapeakaista kuvaus on alkanut kiehtomaan minua, joten ennen kaluston uusimista pitäisi keksiä jotain millä jaksaisi odottaa mono kameran hankintaa.