Järeät Astro-Physics jalustat (900, 1100, 1200, 1600 jne.)

Aloittaja Timpe, 05.09.2016, 21:47:00

« edellinen - seuraava »

Timpe

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 26.08.2018, 22:54:18
Lueskelen kaikkea mitä reilun puolen vuoden aikana on jäänyt lukematta. Hienoa että sait jalustan kuntoon. Taisi olla aika herkkä tuo matopyörän kiristys.

Joo, se on tosi herkkä.
Miten sitä aina joutuukin tekemisiin näiden todella herkästi säädettävien laitteiden kanssa, kun olen tällainen rähmäkäpälä?  :tongue:
(vrt. 10" RCT:n kollimointi ja tällainen AP 1200 GTO:n matopyörän kiristys.)
- Timo Inkinen

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 26.09.2017, 21:14:34
Tilasin Briteistä tuubin AeroShell 64 rasvaa ja tein AP1200:n rasvanvaihdon niihin pieniin "spur gear" alennusvaihteiston rattaisiin, mitkä näkyvät mm. tässä kuvassa. Hintaa operaatiolle tuli noin 36 euroa, kun ottivat piilokuluina £7 valuutanvaihdosta. Postitus oli maltilliset £5,50 ja toimitus huippunopeaa tasoa.

Mustaa, tahraavaa ja tarttuvaa rasvaa tuollainen ja mikä parasta, niin tämä on nyt AP-suositusten mukaista ratas-rasvaa. Lukekaa vaikka tätä "rasvakeskustelua" Yahoon AP-foorumilta.  :wink:
"...we (and other mount manufacturers) had more experience with GoTo users, we started using the Nye greases. We also tried Aeroshell, but it has a downside for those who have to work with it every day. It stains everything it touches. Both types of grease work for worm gears that are slewed a lot. "
"...I commend your decision – AeroShell 33MS will give you peace of mind for using the very best possible lube there is for extremely low ... AND ALSO for extremely HIGH  temperatures..."
(AeroShell 33MS = nykyisin AeroShell 64)

Prkl.... :realmad:
Nyt AP:n Rolando näkyy kertovan edellisen verkkotiedon vastaisesti, ettei tuo edellä mainittu AeroShell 33MS rasva olekaan niin hyväksi jalustan messinkiosille.  Lukekaa siis uusinta tietoa täältä:
https://groups.yahoo.com/neo/groups/ap-gto/conversations/topics/65586
"uncarollo2 Apr 24 9:20 PM
Aeroshell 33 is a good grease for worm gears. Don't use Aeroshell 33MS since it has sulfur in it, which eats brass and bronze. It will wear the worms very quickly.
Roland"


Niin tai näin, laitoin Baaderille kyselyn, että saako tuota kautta AP:n virallista rasva-kittiä (=sekoitus erilaisia rasvoja):
"uncarollo2 Apr 22 6:35 PM
We have a grease kit available. Please call the AP office tomorrow and request a grease kit."


Pitänee katsoa mitä tuolla AP1200:n rattaista on nyt jäljellä tuon edellisen AeroShell 33MS rasvan jäljiltä... grrrr! :veryangry:
- Timo Inkinen

Pappis

Murohyn lain mukaan kokemus on se asia, jonka saat vasta sen jälkeen, kun olisit tarvinnut sitä. Paskempi keikka, mutta tulipahan heitettyä...

Timpe

Joo näinhän se on ja pahoittelut :oops: :embarrassed: niille kanssaharrastajille, jotka sattuivat kiinnostumaan edellisestä (vastoin parempaa tietoa) tekemästäni 33MS rasvan myynti-ilmoituksesta parisen vuotta sitten. Suosittelen nyt sielläkin ryhtymään taas rasvanvaihtotalkoisiin, jotta tuo messinkiä korrosoiva 33MS vaihtuu johonkin turvallisempaan rasvaan.

Tilasin itselleni AeroShell 33 tuubin täältä:
https://transair.co.uk/aeroshell/aeroshell-grease/aeroshell-grease-33/aeroshell-grease-33-400gm-mil-prf-23827c-type-i-def-stan-91-53?code=2833C
(Samasta paikasta kuin mistä sain pari vuotta sitten ostettua vain tuota 33MS tyyppiä; kehitys näemmä kehittyy briteissäkin kun tuo perus 33-rasva on tullut myyntiin. Vielä on aikaa tilailla tuolta EU-alueelta ennen sikäläisen brexit-touhotuksen päätöstä tulevana Halloweenina.)

Kysyin myös Baaderilta saisiko sitä kautta AP:n "grease kit" sekoitusta. Johannes vastasi näin:
"Baader is offering a wide range of mount greases from European manufacturing.
We suggest: https://www.baader-planetarium.com/de/baader-fett-2-teflon-wei%C3%9F-(-25%C2%B0c%E2%80%9340%C2%B0c).html
If you need to go deeper in temp you can use: https://www.baader-planetarium.com/de/baader-fett-3-arctic-cool-(-55%C2%B0c%E2%80%9330%C2%B0c).html
If you stick to the AP grease we have to investigate pricing and delivery time and export restrictions.
best regards,
Johannes Baader"


En tiedä olisiko noista teflon-pohjaisista rasvoista tähän tarpeeseen ts. pysyvätkö nuo rasvat nopeasti liikkuvien AP välitysrattaiden pinnalla. Ainakin tavallinen SuberLube teflon-rasva sai Rolandilta tuomion ettei SuperLube pysy kunnolla AP:n rattaissa kiinni, eikä siksi ole suositeltava rasva.

Jos pitää jotain positiivista löytää tästä sotkusta, niin Suomen säät ovat (tällä kertaa onneksi) sellaisia, ettei tuota raskasta kulumista pääse täällä kovin helposti tapahtumaan  :rotfl:
We also have an on-going program to test and evaluate worm materials to reduce wear in mounts that see a lot of heavy use, such as remote observatory setups that slew to a number of objects every night. I believe we have a good combination of worm material and grease that stands up to extreme use conditions and will give a lifetime of service.

Vastaukseni Baaderille löytyy liitekuvasta...  :wink:
- Timo Inkinen

mistral

Onko A-P:ssä stefat akseleissa? Jos on, voisi kokeilla litkua rasvaa, pysyykö sisällä. Voitelussa merkkaa myös lisäaineet, ne tekee mm paineenkestävyyden. Autoissa huomaa jos laittaa GL-5 vaihteistoöljyä laatikkoon joka vaatii GL-1 öljyä, niin 5:n painelisäaineet estää synkronointia toimimasta eli liian hyvät paineenkesto-ominaisuudet GL-1 vaihdelaatikkoon. Yritän siis sanoa että litkuilla rasvoilla voi ehkä korvata Aeroshellin jos lisäaineet on oikeat. Jos vaihteistossa ei ole mitään estettä täyttää se piripintaan, voisi sitä kokeilla, silloin kaikki rattaat saa varmasti voitelun. Mutta jos esteenä on esim vuoto, niin keksii sitten sopivamman rasvan.

Timpe

Tässä on kyse lähinnä näiden nopeasti liikkuvien alennus-rattaiden kohtalosta...





... ei niinkään akseleista.
Mutta katsotaan millaista rasvaa tuo AeroShell 33 sitten on. Huhut kertovat että se olisi väriltään vihreää... (33MS on grafiitin harmaata)  :grin:
- Timo Inkinen

mistral

Jos vaihteisto jo alkujaan tehty avoimeksi, silloin varmaan täytyy olla tarkkana rasvan kanssa. Avoimella tarkoitan sitä että se iso hammaspyörä on jalustan rungon puolella ja siellä tuskin on tiivisteitä joten litkut valuisi lopulta pihalle.

Luin äsken netistä että kalsium-sulfonaatti rasvat on hyviä mutta ei ilmeisesti sovi messingin kanssa.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=167147

Nevertheless, a careful comparison between lithium-complex and calcium-sulfonate greases reveals that calcium-sulfonate greases hold an advantage. Calcium-sulfonate greases out-perform lithium-complex greases both on the data sheet as well as in actual applications. The most important difference between these two types of grease is that calcium-sulfonate greases do not typically need additives to meet certain performance requirements like lithium-complex greases do.

Calcium-sulfonate greases exhibit superior mechanical and shear stability compared to lithium-complex greases, thus indicating less leakage and run-out during operation. The dropping point and high temperature life of calcium-sulfonate greases are also better, allowing these greases to be used at higher temperatures.

Unlike lithium-complex greases, which need a significant amount of antimony, zinc or other types of additives, calcium-sulfonate thickeners have inherent extreme pressure and anti-wear properties. In addition, while sulfonates are known to be natural rust inhibitors, lithium-complex greases invariably need rust inhibiting additives.

Furthermore, calcium-sulfonate, by virtue of its thickener property, provides excellent water resistance properties and does not break down even in the presence of water. To improve their water resistance properties, lithium-complex greases usually require tackifiers, which are prone to deplete quickly in the presence of water. Calcium-sulfonate greases are also compatible with lithium and lithium-complex greases.

The only limitations with calcium-sulfonate greases are their inferior pumpability and cost.

Mutta varmaan jostain löytyisi sopivaa rasvaa, kunhan ei tarvitse ostaa 20kg astiaa.

Timpe

Tuo on suljettu rakenne, muttei millään tavalla öljytiivis.
Toisin sanoen tuon kotelon sisällä ovat nuo alennusrattaat, jotka pyörivät vinhaa vauhtia jalustaa ajettaessa. Suurin kuluminen tulee goto-ajoissa (minulla ollut 500x nopeus, mutta jalusta sietäisi 1200x nopeudenkin). Mitä paremmin nuo rasvat pysyvät tuollaisten rattaiden kyydissä mukana, niin sen parempi se on myös jalustan käyntiäänen ja kulumisen kannalta. Suomessahan tuo aktiivikäyttö-kuluminen on säiden takia vähäisempää, mutta äänekkäästä jalustasta kärsii koko lähipiiri. Loppukeväästä alkaa kyllä kuulemaan AP 1200:n äänestä, että rattaita ajetaan vähemmällä rasvamäärällä kuin heti rasvauksen jälkeen eli kyllä noilla rasvoilla vain on väliä AP-käytössä.

Pitänee laittaa tänne kuvia, kun teen tuon uudelleen rasvauksen nyt tilatulla AeroShell 33:lla, mikä on ollut pitkään oikea vakiorasva AP jalustoissa. Sitten viimeisen parin vuoden sisällä  alkoivat AP:lla etsimään tuota AeroShell 33:sta parempaa rasvaa omaan sisäiseen tehdaskäyttöön, koska tuo 33 on niin vietävän tahriva rasva valmistuskäytössä. Lopputuloksena olivat Nyogelin erikoisrasvat, joita sitten ei taasen saanut ostettua helpolla yksityishenkilön käyttöön. Eikä pari vuotta sitten tuota AeroShell 33:stakaan saanut oikein mistään euroalueelta, joten verkkokeskustelut alkoivat niputtaa AeroShell 33:n ja 33MS:n yhteen ja samaan nippuun, vaikka noissa rasvoissa onkin eroa. AP:n tehtaalle tuli varmaan valituksia 33MS:n käyttäjiltä rattaiden kulumisesta kovassa ajossa, joten sitten tulikin jo tarvetta kertoa julkisesti, että AeroShell 33MS on sulfaattiensa takia hankala kumppani messingille. Ja sitten kun olen lukenut muutamaan kertaan Rolandin varoitusta aiheesta tuolta AP ryhmästä, niin linkitin sen nyt tännekin.

Tässä ei oikeastaan ole tarvetta keksiä pyörää uudelleen ts. riittää kun hyödyntää olemassa olevaa rasva-tietoa tuolta Yahoon AP GTO ryhmästä. Monesti noiden rasvojen Eurooppa-saatavuus on vain hiukan ongelmallista, kuten edeltä voi lukea. Nyt tilaamani AeroShell 33 rasvan kustannus oli hyvinkin kohtuullinen:

Product Details      Quantity       Unit Price Unit   VAT    Line Price
AeroShell Grease 33  400 Gram      Cartridge    1    £11.24    £2.25    £11.24
Item(s)    £11.24
Royal Mail - INTL Bus Parcels    £4.59
Total Net    £15.83
VAT    £3.17
Order Total  £19.00
- Timo Inkinen

mistral

Ai se alkuperäinen Aeroshell33 on ok. Onko iso työ avata vaihteisto ja uudelleenrasvata nopeat rattaat? Jos ne on heittäneet rasvat seinämille, voi ne kuoria pois tai sivellä uudelleen rattaille. Tietysti uusi rasva on puhtaampaa eikä hinta ole paha. Erikoista että maailmasta ei tahdo löytyä tuohon tarkoitukseen sopivaa rasvaa.
Itse aikoinaan taivuttelin alumiiniputkia ja sain jostain erikoisrasvaa joka sivellään putken päälle, se oli niin jähmeää että hammasharjakin joutui koville, pensselillä mahdotonta levittää. Tämä oli ns. avohammaspyörärasvaa mitä Aeroshellkin on mutta A33 on varmaan melko juoksevaa siihen verrattuna.

Timpe

Ei se rasvaus ole suuren suuri työ ja lähinnä tuota tehdessä saa varoa, etteivät pienen pienet kuusiokoloruuvit tipahda tuon moottorilaatikon irroitusvaiheessa havaintosuojan lattiaraoista kopin alle. Pitänee seuraavalla kerralla varustautua lattiarakojen peittämiseen. Sitten menee vielä pieni tovi oikean backlash-kireyden asetteluun, kun erityisesti tuo DEC-laatikko oli herkkä asetuksilleen eli vaati herkän käden asetteluunsa. Ai niin, kun menee pyörittelemään AP-jalustan rattaita kylmiltään ilman virtoja, pitää tehdä jalustalle täysi Star sync -toiminto, mikä on tehty uusimmissa AP ASCOM ajureissa ainakin kolmen varoitusruudun kuittaamisella turhan hankalaksi.

Tässä on vielä pari verkkokauppaa mistä tuota AeroShell 33 rasvaa näyttäisi saavan (vielä toistaiseksi) EU-alueelta:
https://www.flightstore.co.uk/aircraft-supplies-c840/aeroshell-grease-c300/aeroshell-grease-33-400gm-cartridge-p962
https://www.airpart.co.uk/parts?no=33CTG

Ja jottei menisi liian helpoksi, niin ihmettelin AP GTO foorumille miksi tuota samaa (?) rasvaa pitää myydä useassa erilaisessa tuubissa (cyan/vihreä ja puna-sininen)? Onkohan tuossakin vielä joku kämmäys-mahdollisuus, kun kerran tämä rasva-asia on lähtenyt menemään tällä tavoin vinksalleen? :huh:
- Timo Inkinen

Disco Volante

LainaaThe only limitations with calcium-sulfonate greases are their inferior pumpability and cost.

Mutta varmaan jostain löytyisi sopivaa rasvaa, kunhan ei tarvitse ostaa 20kg astiaa.

Itse käytän rattaisiin Teboil Solid 0, https://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/voitelurasvat/tappirasvat/. Se on pakkasenkestävä punainen kalsiumrasva ja se pyrkii imaisemaan itsensä takaisin mistä se syrjäytettiin, eli omiaan rattaisiin mikä ei ole öljykylvyssä. Ei valu, mutta kuitenkin notkea eikä lentele pois. Pysyy jopa askelmoottorin pinjong-rattaassa kiinni. Täytyy olla varovainen kun asentaa sitä ettei se leviä ympäri taloa. On nimittäin hurjan tarttuvaa sorttia.

Edit:
Se on ihan tavallinen hyllytuote käsiprässin putkilossa. Kaivinkonekuskit käyttää sitä väljiin kauhatappeihin. Löytyy joka asemalta.
Bresser Messier AR-152L & AR-102S, Skywatcher AZ-EQ6 Pro, Bresser EXOS-2 Synscan EQ-5 Pro
RTL-SDR/VSRT, HOC 76.2 x 1250
ZWO ASI294MC Pro & ASI224MC, 2 x T7 (W2568A), EOS 600D

Timpe

AeroShell 33 rasva tuli toissapäivänä perille ja käytin pari edellistä iltaa jalustan rasvanvaihtoon. Otin touhusta kuvia tähän kansioon, joista poimin muutaman erikseen kommentoitavaksi.
Tuo "oikea" AeroShell 33 rasva on siis väriltään vihertävää, kuten kuva osoittaa...



Vanha "väärä" rasva on väriltään grafiitin harmaata ja otin RA-alennusvaihteistosta tämän aloituskuvan. Ei kovin nättiä, mutta piilossa kotelon sisällähän tuo on ollut...



Puhdistuksen jälkeen RA rattaat olivat tämän näköisiä:





Kuten kuvista näkyy, niin onhan tuolla rattaissa kulumisen jälkiä siellä missä messinki ja rst-teräs ovat olleet kontaktissa keskenään tuon AeroShell 33MS aka. Aeroshell 64 rasvan kanssa :undecided:

Tässä on vielä parempi lähikuva toisesta rattaasta...




Sama asia toiselta akselilta eli tässä deklinaatio-puolen alennusvaihde vanhoissa rasvoissa.



Rattaat puhdistettuna...



Erityisesti tässä näkyy tuota syöpymää (samoin kuin tuossa RA-puolen muovi/messinki -rattaassa):



Tässä on sama RA-vaihteisto kasattuna ja uudelleen rasvattuna:





Ja tässä DEC-vaihteisto:





Jalusta on taas normaalin "hiljainen", kun rattaisto on rasvattu tasaisesti. Ei häiritsevää resonointia tai muita häiriöääniä, joita tulee huonolla backlash -sovituksella :smiley:
Mutta käytännön kysymys tuollaisesta rattaiston kulumisesta eli mitä tuosta kulumisesta seuraa? Tuolla ei liene vaikutusta esim. välittömästi jalustan seurantaan, kun auto-guidataan. Sen sijaan joissain goto-ajoissa saattaa tulla virhettä, kun vaihteisto välittää nopeutta hiukan eri tavoin kuin pitäisi. (Rattaissa on siis enemmän väljyyttä ja tuo saattaa kertautua pienenä epätarkkuutena suuremmissa siirroissa, jos ymmärrän tuon asian oikein.)

Muistan näet ohimennen ihmetelleeni kevät-talvena tilannetta, jossa olin laskenut aloitussijainnin koordinaatit AstroTortillalla (esim. joku kirkas tähti) ja ajoin sitten pari-kolmekymmentä astetta sivuun varsinaiseen kuvauskohteeseeni. Tuolloin tuo kuvauskohde ei ollutkaan enää 100% kuva-alan keskellä, vaan ehkä neljänneksen alasta sivulla johonkin päin (kumminkin selvästi kuva-alalla). Tuota goto-käytöstä pitää seurata myöhemmin hiukan enemmän. Käytännön haittaa ei taida syntyä kumminkaan, koska asemoin yleensä kuvauskohteeni ensimmäisellä kerralla sopivasti kameran kennolle ihan käsipelillä jalustaa hitaasti sinne tänne siirtäen, kun goto-haku on sen ensin muutoin löytänyt. Kun olen tyytyväinen kuva-alan kohdistukseen, teen joko kuva-alasta kirjanmerkin AstroTortillaan, johon se palaa seuraavina kuvausöinä kaarisekunnin tarkkuudella. Tai sitten ratkon Tortillaan edelliskerran yksittäisruudun ja ajan Tortillalla samaan sijaintoon Goto image toiminnolla.

Joudun taas tekemään tuonne uudet PEC korjausajot ja normaalit jalustan synkronointiajot, kuten aina käy kun puran nuo rattaat ja pyörittelen mekaniikkaa ilman virtaa. Tuollaisen messinki/muovi -rattaan ostokustannus lienee 250-350 euron tienoilla, jos sen tilaisi AP:ltä USA:sta. Olkoon tuo sellainen Plan B, jos tuosta kulumisongelmasta on oikeasti haittaa jalustan käyttöön.

PS. Noista lähikuvista sen verran, että Olympuksen OM-D 1 Mk II digirunko 60mm makrolla on edukseen tuollaisessa kuvadokumentoinnissa. Ei synnyt hukkaa ja jokainen lähikuvakin on helposti riittävän terävä hyvän runkovakaajan ja sähköisen sulkimen takia.  :smiley:
- Timo Inkinen

mistral

Lainaus käyttäjältä: Disco Volante - 01.05.2019, 15:58:30
Itse käytän rattaisiin Teboil Solid 0, https://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/voitelurasvat/tappirasvat/. Se on pakkasenkestävä punainen kalsiumrasva ja se pyrkii imaisemaan itsensä takaisin mistä se syrjäytettiin, eli omiaan rattaisiin mikä ei ole öljykylvyssä. Ei valu, mutta kuitenkin notkea eikä lentele pois. Pysyy jopa askelmoottorin pinjong-rattaassa kiinni. Täytyy olla varovainen kun asentaa sitä ettei se leviä ympäri taloa. On nimittäin hurjan tarttuvaa sorttia.

Edit:
Se on ihan tavallinen hyllytuote käsiprässin putkilossa. Kaivinkonekuskit käyttää sitä väljiin kauhatappeihin. Löytyy joka asemalta.

Varmaan hyvä rasva mutta ongelma on sulfur eli rikki. Jos ei sisällä rikkiä, silloin ei syövytä messinkiä. Tietysti muutenkin pitää sopia vaihteistoon.

mistral

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 09.05.2019, 23:23:52
Sen sijaan joissain goto-ajoissa saattaa tulla virhettä, kun vaihteisto välittää nopeutta hiukan eri tavoin kuin pitäisi. (Rattaissa on siis enemmän väljyyttä ja tuo saattaa kertautua pienenä epätarkkuutena suuremmissa siirroissa, jos ymmärrän tuon asian oikein.)

Ymmärtääkseni nopeus ei muutu vaikka hampaat kuluvat. Eli hampaiden määrä tekee nopeuden, ei välykset siihen vaikuta. Otan esimerkin, jos pienessä rattaassa on 20 hammasta ja suuressa 140 hammasta, niin yhden pienen kierroksen jälkeen iso on pyörinyt 1/7 osan kierrosta. Nyt jos kerrotaan pienen kierrosten määrä 1000x, pyörisi iso kanssa 1000x1/7 osan kierrosta. Näin suhde säilyy samana vaikka kuinka paljon pyörisi.
Mutta välys kyllä voi siirtää kohteen kentän laitaan, se on hyvinkin mahdollista kun goto mittaa ilmeisesti moottorin päässä kierrokset. Ainakin luulisi että moottorin päässä on halvempaa seurata kierroksia kuin hitailla akseleilla.

Timpe

Ok, kiitos tiedosta, noin se voi hyvinkin olla.
Pitänee päivittää aihetta, kun joskus loppukesästä tulee intoa ajaa noita jalustatestejä lisää. Lisäsin eilen valokatteen tuohon pation päälle, joten sitä joutuu aina kantamaan pois jos haluttaisi katsella putkella kesäaikaan. Edellinen kesä RCT:n kanssa meni kate koko ajan kiskojen päällä asennossa, mutta saa nähdä haluttaako tänä kesänä käyttää tuota TMB linssiputkea auringon katseluun jossain vaiheessa :tongue:

Bongasin AP:n Yahoo keskustelufoorumilta tällaisen tiedon PHD2:n backlash mittauksista AP jalustassa:
https://groups.yahoo.com/neo/groups/ap-gto/conversations/topics/65875

"A small delay in reversal of less than 1 second in Dec will have negligible effects on guiding. We always advise to guide at 1x sidereal rate so that the reversal delay is quickly taken up in one or two guide corrections when dithering. I do not advise using the lower guide rates that may be the default setting in PHD2 because it takes too long to recover from a Dec reversal.
Bottom line: backlash of 1/2 to 1 second is normal for our 1100/1600 non-encoder geared mounts. If it is more than 1 second, then some adjustment of the spur gears may be in order."


Mielenkiintoinen tieto, kun tässäkin ketjussa on joskus jahdattu tuota backlashia... :wink:
Kevättalvi meni näet guidaten suuremmitta ongelmitta, kun PHD oli saanut oikeat arvot käyttöönsä tuolle jalustalle. Jos muistan oikein, niin tuolla oli keskimäärin jotain 700..900 ms backlash korjausaikoja käytössä PHD2:n kanssa.
- Timo Inkinen