Järeät Astro-Physics jalustat (900, 1100, 1200, 1600 jne.)

Aloittaja Timpe, 05.09.2016, 21:47:00

« edellinen - seuraava »

wm-x

näyttää tutulle  :cool:





Miltä phd lokista näyttää korjaus arvot ms?

Laita loki johonkin jakoon niin voi ihmetellä paremmin.

Sanoisin n. 83% Varmuudella että tuo sinun stepperi on hyytynyt ja ei jaksa microsteppejä mennä eteenpäin; silloin se alkaa hyppäämään noita askeleita ja tekee liian nopeita liikkeitä. Mitään tarkempaa tietoahan asiasta ei minulla ole mutta näin uskon että itsellä käynyt.

Voit koittaa säätää dec akselin niin että siinä on reilu backslash ja katsoa sitten miten vaikuttaa. Tämä ainakin teoriassa vähentää moottorille tulevaa kuormaa.

-mhj-

Ongelman kuvaus joko AP:n asiakastukeen tai Yahoo-ryhmään, jota Roland Christen itse aktiivisesti seuraa. Mutta näinhän olet siis jo tehnytkin. Olisin hämmästynyt, jos ongelma ei sitä kautta selviäisi. Oli sitten kyse rautaviasta tahi ei.

Itse tappelin guidausongelmien kanssa pitkään, kunnes laiterikon kautta kamera vaihtui ja totesin syyn varsin pitkälti -jossei lähes kokonaan- liittyneen STL11K:n oman guiderikennon käyttöön. En ihmettelisi, jos sama vika/ominaisuus koskisi ko. kameran RGH:takin. Samoilla asetuksilla Maximia käyttäen -erillisen (SBIG:n) guiderikameran kanssa- aiemmista ongelmista ei ole ollut sen jälkeen tietoakaan. DEC-virhettä aiemmin kertyi ja kertyi (tosin ei aina, yleensä kuitenkin pahemmin flipin jälkeen, länsipuolella) eikä korjauksista huolimatta mitään tapahtunut. Jalustaan koskematta, toisella guiderikameralla, tilanne korjaantui täysin. Luulin pitkään vian olevan jalustassa. Ainakin aiemmin AP:n sivuilla olevilla ohjeilla (hakkaa kumivasaralla) DEC-akselin välyksen säädön sai liian tiukaksi ja siitä tuli backlashin kaltaista viivettä suunnanmuutokseen, vaikka kyseessä itseasissa oli liian tiukka -ei löysä- välys. Tuollaisena jalustan aikoinaan ostinkin, liian tiukaksi säädettynä. Moottorit pitää painaa ratasta vasten yhdellä sormella ja kiristää siihen. Kahdella sormella tulee jo liian tiukka. Tarkkaa hommaa mutta PEMPron avulla asian saa helposti tarkistettua. En tiedä onko näitä vanhojen jalustojen ohjeita jo AP:n sivuille päivitetty mutta Yahoon ryhmästä nuo aikoinaan löysin.
Maximissa min move X 0.01 ja Y 0.03. Pienemmät arvot Y:llä eivät itselläni toimineet hyvin. Max movet kummallekin akselille 0.50. Tämänkin uskomiseen meni aika kauan. Ohjeet näihinkin itseltään Rolandilta Yahoo-ryhmästä. Roland ei myöskään suosita "enable simultaneous RA and DEC corrections" -kohdan sallimista. Tarkemmat perusteet tähän saa varmaankin häneltä itseltään. Aggressiveness X 10 ja Y 9.
Jos guidausta Maximissa tutkii, niin PA:n on oltava 0. Muuten virhe leviää molemmille akseleille eikä X vastaa RA:ta eikä Y DEC:iä. Mitenkään yksiselitteisesti tätäkään ei missään mielestäni kerrottu.
Edellämainitut asetukset koskevat siis Maximia, muista ohjelmista en tiedä mitään. ACP:n kautta olen säätänyt guiderin vähimmäisvalotukseksi 12 sekuntia. Tuo tasoittaa oman kokemukseni pohjalta seeingin jo riittävän hyvin eikä PEC-korjatulla ja kohtalaisen huolella napasuunnatulla jalustalla tuossa ajassa tapahdu vielä mitään ihmeempää.
Oman kokemukseni mukaan AP seuraa hyvin, mutta jalustan smoothin toiminnan saa todella helposti pilattua itse.

mistral

Tuli vielä mieleen planeettapyörästöstä että onhan siinä monta välystä joista muodostuu kokonaisvälys. Ensin ankkurin akselilla on pieni hammaspyörä. Sen välys planeettapyörään ja planeetan akselivälys ja vielä planeetan välys ulkokehähammaspyörään.

Se vaan että onko varmaa että stepperissä on planeettpyörästöä, se kannattaisi varmistaa. Jos on, voi tietty soittaa vaikka Jokelassa olevaan Hienomekaaninen konepaja Raunio J&P ja kysyä onko välykset normaalien rajoissa. Kannattaa myös kuunnella, kolahtaako välys.

Saattaa myös olla että vaihteiston rasvaus on olematon ja uudelleenrasvaus tekisi sen herkemmäksi. Toinen juttu on uskaltaako vaihteistoa purkaa, jos se on tehdassäädöillä viritetty kohdalleen. Tai sitten vika on ihan muualla.

Timpe

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 03.10.2016, 00:15:22
Miltä phd lokista näyttää korjaus arvot ms? Laita loki johonkin jakoon niin voi ihmetellä paremmin.

Lokitiedot eilisillalta löytyvät täältä, jos jaksat kahlata läpi noita: http://personal.inet.fi/luonto/kuvagalleria/temp/PHD2.zip
(0,5 ja 19 MB)

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 03.10.2016, 00:15:22
...tuo sinun stepperi on hyytynyt ja ei jaksa microsteppejä mennä eteenpäin; silloin se alkaa hyppäämään noita askeleita ja tekee liian nopeita liikkeitä.

Hyvä teoria, ja kun perään tulee toinen samanlainen...

Lainaus käyttäjältä: -mhj- - 03.10.2016, 01:18:54
Ainakin aiemmin AP:n sivuilla olevilla ohjeilla (hakkaa kumivasaralla) DEC-akselin välyksen säädön sai liian tiukaksi ja siitä tuli backlashin kaltaista viivettä suunnanmuutokseen, vaikka kyseessä itseasissa oli liian tiukka -ei löysä- välys. Tuollaisena jalustan aikoinaan ostinkin, liian tiukaksi säädettynä. Moottorit pitää painaa ratasta vasten yhdellä sormella ja kiristää siihen. Kahdella sormella tulee jo liian tiukka. Tarkkaa hommaa mutta PEMPron avulla asian saa helposti tarkistettua.
...clip...
Oman kokemukseni mukaan AP seuraa hyvin, mutta jalustan smoothin toiminnan saa todella helposti pilattua itse.

...tänään piti mennä löysäämään nuo säädöt kummastakin akselista ja jättää ne melko löysälle kiinni. Ei tuonne tullut käsin todettavaa backlashia tämän jälkeenkään, joten odotellaan iltaan kuinka tuon säädön kanssa kävi. PDF-yleisohjeessa 1200-mallille sanotaan näin: "Removing the space between the gears is a delicate adjustment.  Use only a gentle pressure, such as the weight of your hand resting on a table."

Toisessa ohjeessa jousikormitteisille malleille sanotaan taas näin:
" Place one hand firmly upon the gear housing.  Apply pressure on the housing in the direction of the main body of the mount. Maintaining pressure, use your 5/32 hex key to slowly loosen the second socket head cap screw shown.  Retighten the second screw after movement is felt or it becomes loose, maintaining pressure as you do."

Tämä jälkimmäinen oli jalustoille, joissa on jousikuormitteinen matopyörä:
"after 5-26-04 (serial number 1200432 or later) or any 1200GTO mount that has these upgrades: 1200GTO RA  Motor bracket with Spring - Loaded Action (purchased as part number 12SLBR or M12270-B) or 1200GTO Declination Motor Bracket with Spring -Loaded Action (purchased as part number 12SLBD or M12560-B)."

Oman jalustan sarjanumero on 1200926 ja tuo M12560B päivitysosa löytyy tältä sivulta:
http://www.astro-physics.com/index.htm?products/mounts/1200gto/1200upgrades
"1200 Declination Motor Bracket Kit with Spring-Loaded Action (12SLBD)
Redesigned Declination Motor Bracket with built-in spring-loaded action that will place the worm gear into mesh with adequate force to allow proper tracking, but not too much force to cause binding. Includes: Our part# M12560-B, two M12673 modified shoulder bolts and instructions. Mounts that can be upgraded: All GTO and SMD 1200 mount models that have been produced. 1200GTO mounts with serial #1200572 and earlier (confirm that replacement has not been done). Note: This Declination Motor Bracket Upgrade is now included on all new 1200GTO Mounts and does not need to be added to a new 1200GTO purchase. "


Sarjanumeron mukaan kyseessä pitäisi olla tuo jousikuormitteinen malli, joten liika matopyörän kireys voisi "pohjata" tuon sisäisen apujousen ja aiheuttaa jalustan toimimisen juuri kuvatulla tavalla väärin.  :undecided: Tämä on toiminut koko ajan samalla tavoin heikosti seurannan suhteen, joten taisin itsekin ostaa sen liian kireälle säädettynä, jos matopyörän löysääminen autaa seurannan tasoittamiseen :police:

Tuosta klapista moottorin akselin jatkona olevan pienen rattaan kohdalla tutkin seuraavaa. Klappi on ja pysyy kun moottorissa ei ole virtaa. Kytketään virta jalustaan, moottorissa on sama klappi. Sitten kun teen PulseGuide ohjelman (linkissä ohje-PDF) backlash testejä, tuo liike katoaa ts. akselin liike on taas normaalin tiukka.
"This test moves the declination motor at regular intervals to check that the gears move properly. While watching the uncovered declination gears click the Start Test 3 button. PulseGuide will send 5 pulses spaced 2 seconds apart (or however many you entered in the Pulses edit box).  ...clip... Watch carefully to make sure the pulses look evenly timed and that the fastest moving gear moves equally each time."

Pienillä 0,25x siirroilla moottorin akseliin tuntuu tulevan viivettä ennen kuin pieni ratas pyörähtää, mutta en kykene sanomaan tätä varmaksi. 1x nopeudella pienen rattaan liike on välitön.
No, kohta saan taas tuoretta dataa jalustalta uusilla säädöillä, mutta pitää mennä tekemään jalustalle ensin perussynkkaus, koska tällainen rattaiden pyörittely hukkaa jalustan asentotiedot kokonaan.
- Timo Inkinen

wm-x

spekuloiva vastaus: Stepperi moottorin rakenne voi aiheuttaa välyksen 2 täyden stepin väliin ennenkuin osaa laskea microstepit täydestä alkavasta kierroksesta. Tämän takia heti virrat käynnistäessä voi olla välys. Todella spekulaatiota. Kerran avasin stepperin ja uskon ymmärtäväni sen toiminnan. Toisaalta itsellä ei välystä tule käynnistäessä, mutta yhden stepin askel on todennäköisesti paljon lyhempi minulla ( 0.9 astetta)

Timpe

Pienen pihalla pyörähdyksen jälkeen homma muuttuu taas pykälää oudommaksi... :shocked:
Verrataan eilisillan säädöillä tehtyä PHD2:n Autoguiding assistant ajoa tämän päiväiseen ajoon. Arvelin, että PHD2:lle olisi hyvä saada käyttöön sen mielestä suunnilleen oikeat parametriarvot ja ajoin avustajan näillä tämän päiväisillä matopyörän säädöillä uudelleen.
Tässä ensin eilinen Assistant-lopputulos ja sen alla tämänpäiväinen mittaustulos:





Kummassakin lähes täsmälleen sama backlash mittaustulos: 21,7px (1828ms) vs. 21.8px (1858ms)!!!  :shocked:
Ja matopyörissä ihan erilaiset säädöt. Lisäksi tuo suuruusluokka (1.8s) on melkoisen suuri tämän hintaluokan jalustan backlash-viiveeksi, jossa ei ole käsin tuntuvaa backlash-väljyyttä lainkaan. Sanoisin, että epäilykset moottoriviasta saavat lisää painoarvoa. Mitä mieltä muut ovat?

Tässä on vielä tuo DEC-moottorikuva, jonka otin kännykällä uteliaisuuttani aiemmin illalla:


Kuvan alareunassa näkyvät nuo kolme ruuvia, joilla lukitaan/kiristetään DEC-yksikön matopyörä hammasrattaaseen. Keskimmäisen on tarkoitus olla tuon "kiikun" keskipiste, jonka ympäriltä reunaruuvit löysäämällä saadaan oikea sovitus tuonne väliin.
- Timo Inkinen

wm-x

disabloi dec korjaus ja ota ra matopyörän verran käyrää. ja sama käyrä dec korjaus molempiin suuntiin. Laita se sitten lokina jakoon tuon assistantin kanssa. Voin kohta vilaista en jaksa tänään viritellä omaa kalustoa kun pilvet tulee kohta.

wm-x

-Onko sinulla joku minimi asetettu milloin korjaa ja milloin ei, miten lyhyitä pulsseja phd voi lähettää jalustalle niin että jalusta vielä tottelee?
-Mikä sidereal nopeus sinulla on käytössä dec akselilla, en nähnyt arvoa phd lokissa?

Katsoin tuon sinun jakaman käyrän ja huomaan ettet ollut kovin kärsivällinen  :tongue:. Tarkoitan että muutit aika paljon asetuksia nopeassa tahdissa. Diagnostiikan kannalta parempi kun antaa pyöriä vaikka 20min samoilla asetuksilla näissä isoissa vioissa.

Jos nyt oikein näen niin:
-Kalibraatio meni ongelmitta sisälle ja näytti todella yhdenmukaiselta. Mutta huomaa että tuossa decin takaisinpäin tulemisessa näkyy ensin  backslash ja sitten isompi hyppäys(Tämä on se sinun vika mikä näkyy käyrälläkin). Voi selittyä fast recenterilläkin jos se on päällä.


-Heitto tulee vain korjaavaan suuntaan
-Heitto on aina suunnilleen saman kokoinen
Näistä syistä kallistuisin moottori vian puolelle.



Tuo backslash compensation pitäisi olla sinun jalustalle turha ja se ei tässäkään ongelmassa tunnu auttavan kunnolla.

Timpe

Laitoin putken kuvaamaan, kun tuolla PHD2:n rääkkäämisellä saa kumminkin auttavasti kuvia aikaan (virhe on DEC-akselin 1.8s viiveelläkin oikein korjattuna niin pieni ettei näy loppukuvassa).
Tännekin kertyy sumupilveä, joten ei kannata kuvata kovin pitkään.

Tässä vielä kolmas Guiding Assistant -ajo; ollaan yhä samalla suuruusluokalla tuon DEC backlashin kanssa.



Ja tässä aiemmin illalta napattu 10min luminanssikanava M27:aa noilla PHD2:n korjauksilla ohjattuna.



Ja tässä 12min valotuksen statistiikka kun korjataan 1,7s backlashia... (haulikolla ammuttua seurantaa, mutta melko pyöreitä tähtiä! :grin:)



Ja pitäisi vielä kirjoitella AP:n tukeen lisätietoja tästä viasta, kun näitä mittaustuloksia on tullut kerättyä riittävästi. Kello alkaa olemaan 12 siellä suunnalla...

PS. Joo noita asetuksia tuli rämpyteltyä eilisiltana aika tiuhaan tahtiin, kun PHD2 tuntui sen livenä sallivan, joten ei niitä lokeja kovin tarkkaan kannata katsoa. Olen aiempina iltoina katsonut kyllä tuota pidempäänkin säätöjen vaikutusta käyrään...  (vastailen muihin paremmalla ajalla) :azn:
- Timo Inkinen

Timpe

Tässä vielä PHD2:n nykyiset asetukset:



Odottelen AP:n tuen vastausta, sillä lähetin sinne hoputukseksi nämä PHD2:n "DEC backlash delay" mittaukset. Kuinka mahtanevat selittää kahden erilaisen matopyörä-setupin lähes samanlaiset mittaustulokset kolmeen kertaan eli tuon 1,8s viiveen? Seuranta toimii nyt vakaasti, mutta epätyydyttävästi noilla PHD2 Guiding Assistantin säädöillä. Tuo on oikein hyvä työkalu oikeiden asetusten löytämiseen!  :cool:

Sideral on 1.0x, koska pienemmillä ei ennätä tällaisen backlashin kimppuun. Ja jossain keskustelussa oli maininta, että 0,25 ja 0,5x olisivat ajalta ennen tietokoneita eivätkä enää tarpeen nykypäivänä. En nyt muista tuon tarkemmin lähdettä, joku AP:n dokumentti kenties.
- Timo Inkinen

Timpe

AP tuesta tulivat ensimmäiset vastaukset, jossa kyselivät vielä perusasioita tyyliin "Are you running the mount with a computer?   Do you have the keypad attached?   Are you using ASCOM?"
No, laitoin takaisin kuvauksen systeemistä ja lisää lokitietoja viasta. Lisäksi tein systeemin tarkistuksia AP:n ehdotuslistan mukaan, jossa kaikki tarkasteltavat asetukset olivat ok.
Hoksasin tänään illalla tehdä PHD2:n guidaus-asetuksiin resetin eli nyt siellä ollaan PHD2:n oletuksilla liikenteessä. Käytännössä tämä näkyy siten, että sama virhe toistuu ja näkyy pidemmällä ajalla, koska PHD:n vakiokorjaukset ovat aivan liian pieniä tälle dec-valumalle.

Tässä esimerkkikuva:


Ja sitten otin tällaisen kuvan, missä on mukana tapahtuma-aika:


Tähän tiettyyn vikahetkeen liittyvät lokitiedot AP:n V2 ASCOM-ajurista ja PHD2:sta ovat nyt ladattavissa täältä: http://personal.inet.fi/luonto/kuvagalleria/temp/AP_ASCOM_PHD2_logs.zip
PHD2:n asetuksiin en ole tehnyt tänä iltana mitään muutoksia. Tässä vielä yleiskuva siitä kuinka autoguidaus olisi sujunut tämän illan aikana vakioasetuksilla.



Yksi mahdollisuus olisi tietysti, jos SX Lodestar alkaisi sekoamaan ja lähettäisi kuvaa, jossa tähden paikka hyppii kymmeniä pikseleitä sivulle päin. Kaapeleiden irroitus ja kiinnitys Lodestariin ei näyttänyt auttavan, mutta sen USB-runkoliitin on sellainen pieni ja vikaherkkä, joten epäilys jää vielä senkin vikamahdollisuuden suuntaan...  :undecided:
- Timo Inkinen

henkkac

Joskus voi olla vika jossain sellaisessa asetuksessa jota ei hoksaa ja joskus voi jokin ohjelma sekoilla niin kun käynnistää ohjelmat uudelleen niin alkaa pelittää. Itsellä RA-oli tässä nyt vähän temmpuillut niin vika olikin ascom PulseGuide Settings Ra Rate, se oli 0.1 niin muttamalla 0.2 alkoi paremmin pelittämään ja nyt onnistui hyvin 5min valotuskin. Tosin vielä on todella omituinen juttu että jos putki osoittaa itään tai länteen niin php:ssä pitää kalibroida kumpaankin suuntaan erikseen ennen guidausta. :undecided:
Mulla oli lähes saman näköistä käyrää ja naputti RA maksimia 2500ms.. Minulla ei kylläkään ole otsikon mukaista Järeää jalustaa.
Äsken onnistui 10min valotuskin. :grin:

-mhj-


wm-x

Nyt lähtee vähän haeskelu linjalle. Tuskin ne kameran pikselit liikkuu jos ei itse kamera liiku. Itse olen pohtinut samoja vikoja noin 10 sivun verran tuolla omassa ketjussa ja vika löytyi kuitenkin moottoreista. Joten ehkä ensimmäisenä yrittäisin mekaaniset ongelmat sulkea lopullisesti pois.

AstroIle

Hei,

Jos vika on moottoreissa, niin kannattaa ehkä vaihtaa moottorit Ra, dec keskenään ja katsoa mitä tapahtuu. Luultavasti sama moottori kummassakin akselissa.. :rolleyes:

t.Ile