TAl-1 ja 25mm okulaarin etäisyys

Aloittaja unelsson, 18.08.2016, 01:46:32

« edellinen - seuraava »

unelsson

Keksittekö mitään korjausta, kun TAL-1:n 25mm okulaarilla ei tarkkaa kuvaa saa, vaikka fokuseri on säädetty niin ulos kuin ruuvia riittää? Visuaalikäytössä on pärjännyt niin, että vetää okulaarin käsin hieman kauemmas aukosta, mutta pidemmän päälle voisi olla kiva saada tuo korjattua.

einari

Olisko niin että putkea on käytetty valokuvauskäyttöön jolloin peiliä on jouduttu siirtämään eteenpäin niin että fokusoituu kameran kanssa.
Ratkaisuna joko siirtää peiliä taaksepäin tai hommata joku jatkopala fokuseriin.
___
Tapio

unelsson

Ei ollut peilistä. Muutenkin tulevaa kautta ajatellen säätöjä ja huoltoa tehdessä kokeilin siirtää peilin niin taakse kuin mahdollista, mutta sama ongelma jäi. Jatkoputkena voisi toimia kamera-adapterin osat, jos hion hieman avarammaksi sisäpuolelta. Nuo tal-1:n okulaarit ovat sen puoli milliä paksumpia kuin kamera-adapterin aukko.

jperala

Tal-1 peilinkiinnitys on putken ulkopuolella, jos putkea joskus lyhennetty niin sehän ei välttämättä näy jos tehty hyvin. Eli jatkoa vaan tarkentimeen.
Tarkoittaen että kehikko ei mene kokonaisuutena putken sisään, eli peilin siirtäminen taaksepäin voi olla hieman haastavaa.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

blaatu

Voisiko tarkennin olla vaihdettu alkuperäistä matalampaan?

Mahdollinen putken lyhennys taas selviäisi mittaamalla runkopituus ja vertaamalla toiseen TAL-1 putkeen.

Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

unelsson

Minulla on alkuperäinen laatikko, johon putken osat menevät aikalailla täydellisesti, eli en usko että putkea on lyhennetty. Tarkenninkin on saman mallinen kuin netissä löytämissäni aikakauden kuvissa, eli vaikea uskoa että olisi sitäkään lyhennetty. Olisiko tarkenninta sitten modattu jotenkin niin että se vain näyttää alkuperäiseltä? Koko paketti huokuu mennyttä aikaa ja Neuvostoliittoa. Kuulemma tämä on jonkun pitkäaikaisen tähtiharrastajan vanha putki - Kainuusta käsittääkseni. Kaikki putken osatkin käsittääkseni tallessa, joskin osaluettelo on painettu putken sisäpuolelle venäjäksi, enkä ihan ymmärrä joka kohtaa. Ostohetkellä putki oli siis osiltaan alkuperäinen ja kunnoltaan erinomainen. Itse olen onnistunut runnomaan putkea sitten senkin edestä - pakkasella jalustaa purkaessa tippui ekvatoriaalinen akselisto ja toinen kaukoputken kiinnitykseen tarkoitetuista renkaista toinen vääntyi ja toinen murtui, mutta metallipajalla saivat korjattua jälleen erinomaiseen kuntoon. Tarkentimen pidike oli myös jossain vaiheessa löystynyt, ja koska tarkentimessa ei ole okulaarille mitään sen kummempaa lukitusmekanismia, niin olen sitten 10mm okulaaria tiputellut asfaltille pariinkin otteeseen, mutta ei tunnu menevän rikki tai vioittuvan kovasta yrittämisestä huolimatta.

blaatu

No onpas kumma juttu. Alkuperäisessä kunnossa ja siltikin saman valmistajan putki ja okulaari eivät pelaa yhteen niin että tarkennus onnistuisi. Enää voisi kuvitella että tarkentimeen on päässyt joku roska joka estää sen liikkeen täyspitkäksi.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi