Sky-Watcher Skymax

Aloittaja OceanH, 02.08.2016, 22:27:49

« edellinen - seuraava »

blaatu

Tuntuuko siltä että tämän kokoinen kaukoputki on hyvä ja täyttää sun odotuksesi. Oletko myös jo päässyt katselemaan andromedaa ja orionin sumua, miten nuo näkyy?
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

OceanH

En ole päässyt vielä tarkemmin kohteita katselemaan, illalla ainostaan kuuta ehdin tarkastella ja siinä huomasin kuinka kaipaa lisää suurennosta että pääsisi vaeltamaan kuun pinnalla ja saisi kuun lähemmäs, ehkä tuplasti enemmän suurennosta mitä nuo mukana tulleet okulaarit antaa eli 240X olisi hyvä näin alkuun, eli 2X barlow varmaankin seuraavana ostoslistalla.

Onhan tuo aika kookas tötterö käsitellä ja etsinputken paikka ja käyttö pistää kyllä niskat tiukille, ratkaisuksi aion rakentaa kyllä oman systeemin jolla saan etsinputken käännettyä käytön ajaksi parempaan asentoon.

Jalustaankaan en ole täysin tyytyväinen, ainakin liian matala, korkeuden säätö täytyisi olla, paras tulee kun rakentaa oman jalustan vahvasta teräsputkesta.

blaatu

Ahaa, harrastus on tosi kiinnostuksen perustalla silloin kun ihminen rakentaa omat systeemit!
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

RL

2x barlow voi olla ihan hyvä visuaalihavaintoihin, aina silloin kun keli sallii niin ison suurennoksen käytön. Mutta oikeasti harvoin sitä kunnolla pääsee 240x suurennosta käyttämään Suomessa, näät sitten. Itse tykkään käyttää perinteistä punapistetähtäintä, löydän sen kanssa kohteet nopeammin, eikä niskat rasitu.

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: OceanH - 06.11.2016, 15:26:59
Jalustaankaan en ole täysin tyytyväinen, ainakin liian matala, korkeuden säätö täytyisi olla, paras tulee kun rakentaa oman jalustan vahvasta teräsputkesta.

Eikös se okulaari ole juuri hyvällä korkeudella, kun istuu retkijakkaralla, tms??? Tai voisiko nykysen jalustan vaan nostaa jonkun korokkeen päälle, jos tykkää havaita seisten?

Lainaus käyttäjältä: Roope - 06.11.2016, 16:40:34
Itse tykkään käyttää perinteistä punapistetähtäintä, löydän sen kanssa kohteet nopeammin, eikä niskat rasitu.

Samoin, punapiste on erittäin hyvä ja tykkään kanssa, kun kohteet löytyy heti. Toinen voisi olla monien kehuma kulmaetsin. Siihen on myös kuulemani mukaan helppo katsoa ja kuva on oikenpäin, joka helpottaa kohteiden etsimistä.

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 06.11.2016, 16:03:45
Ahaa, harrastus on tosi kiinnostuksen perustalla silloin kun ihminen rakentaa omat systeemit!
Mitähän tällä kommentillasi haet??
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

OceanH

No jos kerrankin kuuta voi katsella 240X niin hyvä, minua ei haittaa jos ei aina kuva ole veitsen terävä. Joskus on pääasia että kuu on ikään kuin käsin kosketeltavan lähellä.

Siitä en tykkää että täytyy viritellä trukkilavoja tms varsinaisen jalustan alle että saa koko paketin sopivalle korkeudelle, jos surffaa pitkin taivasta niin korkeus muuttuu koko ajan ja siksi tukeva jalusta jossa korkeuden säätö, putken kääntö esim. peräkärryn pyörän laakerin varaan, tuollaisia pyörän napoja myydään irtonaisina johon voi hitsata kiinni mitä haluaa.

Molemmat on käynyt mielessä, niin punapistetähtäin tai kulmaetsin.


VP

Täältä ääni kulmaetsimelle. Hyvä kapine. :smiley:

-V

Tane

 Punapistetähtäin oli minullakin ensimmäisessä kaukoputkessa. Sitten suora 9x 50 etsin josta en pitänyt kun seuraavana päivänä sai naksautella kiristäviä niskojaan...Siirryin kulmaetsimeen. Nykyisin käytän siinä 23mm ja 55 asteen valaistua, punaista hiusristikko-okulaaria. Kun on pimeää sillä saa kohteen keskitettyä että on varmasti samantien kaukoputken okulaarissa. Välillä yritin  ilman punaistahiusristikkoa mutta piti palata takaisin kun pääsi jo tottumaan.
Celestron C14,

Lithos

Itsekin pidän kulmaetsimestä, linssiputken kanssa varsin kätevä kun siinä on yleensä samat katselusuunnat kuin kaukoputkessa diagonaalin kanssa. Pientä totuttelua vaatii se että ei voi vaan kahdella silmällä katsoa putken "läpi" ja nähdä taivasta paljain silmiin ja etsimestä samaan aikaan.
Mika Suoperä
Peilikaukoputket:
Sky-Watcher Explorer 200P, TAL-2M, Sky-Watcher Explorer 130PM
Linssikaukoputket:
Bresser Messier r102l, Celetron NexStar 102 SLT, Celestron 80ED
Jalustat:
2x EQ5, AZ4, HEQ5 Pro

OceanH

Tuossa 10" dobsonissa itse putki on ohutta peltiä, onko kukaan päällystänyt putkea millään materiaalilla? Itse ajattelin että jos päällystäisi jollain ohuella "jumppa-alusta" materiaalilla ja teippaamalla kiinni eli saa sitten poistettua eikä jää jälkiä teipeistä kun ei teippaa itse putkeen kiinni, materiaali putken päällä suojaisi kolhuilta ja olisi miellyttävämmän tuntuinen pakkasella kuin pelkkä maalattu pelti.

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: OceanH - 07.11.2016, 17:16:42
Tuossa 10" dobsonissa itse putki on ohutta peltiä, onko kukaan päällystänyt putkea millään materiaalilla? Itse ajattelin että jos päällystäisi jollain ohuella "jumppa-alusta" materiaalilla ja teippaamalla kiinni eli saa sitten poistettua eikä jää jälkiä teipeistä kun ei teippaa itse putkeen kiinni, materiaali putken päällä suojaisi kolhuilta ja olisi miellyttävämmän tuntuinen pakkasella kuin pelkkä maalattu pelti.

Tuon kun jatkaa putken suuaukon yli, niin tulee huurreputki samalla...
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

pnuu

Telttaputken kanssa kaukoputken tasaantuminen ulkolämpötilaan (jos säilytetään sisällä) kestää vielä pidempään, joten kuva voi pysyä eläväisehkönä suht pitkäänkin.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

blaatu

Ehkäpä voisi verhoilla vain sen osan putkea jota enimmäkseen käsittelee kun putkea käyttää. Millähän verhoukseen soveltuvalla materiaalilla olisi mahdollisimman alhainen lämmönsiirtymiskerroin?
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

OceanH

Ajattelinkin että suojaan vain osan putkesta eli ne kohdat joihin voisi suorakaiteen mallisen suikaleen pyöräyttää putken ympäri ilman että tarvitsee leikellä mitään reikiä yms suojamateriaaliin eli periaatteessa tuon kiinnityspisteen molemmin puolin ja suoja päättyy putken yläpäässä okulaarikehykseen.

Säilytän putkea kylmässä varastossa, tosin vielä tällä hetkellä putki asuinrakennuksessa sisällä. Taitaa tuo peili olla se joka jäähtyy hitaimmin.