Laitteiston virrankulutus ja akun koko?

Aloittaja TimoSu, 15.06.2016, 17:09:53

« edellinen - seuraava »

TimoSu

Virittelen kuvauslaitteistoa maastokuntoon. Aikaisemmin parvekkeella oli saatavilla 220v verkkovirta ja sillä käytti kaikkia laitteita hyvin. Maastossa pitää olla 12v akku ja invertteri, jotta saa myös 220 ulostulon. Mietin akun kokoa? Kun laitoin kaikki laitteet päälle: heq5 ja sidereal, asi120, canon5d, fokuseri ja lämmityspanta sekä läppäri. Ohjailin jalustaa puolelta toiselle ja kamerat kuvasivat. Yritin siis nostaa kuormitusta. Minulla oli käytössä pistorasiaan laitettava virtamittari ja hetkellinen huippukulutus oli n.100W ja hetkellinen huippu virta jäi alle 0,5A. Voiko olla näin vähän? Noilla kulutuksilla ilmeisesti pärjää pienemmälläkin akulla, mutta paljonko ampeeritunteja olisi hyvä löytyä, jos yhden yön kuvaa? Kovilla pakkasilla en aio kuvata, mutta kun kelit kylmenee, niin jalustan rasvat jäykkenee eli kulutus voi nousta.

12-220 Inverttereitä olen löytänyt kahdenlaisia. Täydellisen siniaallon ja sitten sen toisenlaisen 'kanttiaallon' tuottavia. Jälkimmäiset huomattavasti halvempia. Onko invertterin tuottaman vaihtosähkön aallonmuodolla merkitystä tähtikuvauksessa?

Yhtenä vaihtoehtona mielessä on sellainen, että kytken invertterin akkuun ja kaikki laitteet invertterin 220 ulostuloon, kuten aikaisemmin parveekkeella, missä ne olivat 220 seinätöpselissä. Katselemassani invertterissä oli monipuoliset suojaukset (esim. kuorma, purkaus, jännite, oikosulku yms.) tätä kautta kaikki kytkettävät laitteet olisivat ainakin jotenkin suojattuja. Jos teen näin, niin tarvitsen hieman tehokkaamman invertterin. Olen katsellut 600w ja 1000w malleja. Onko yliampuvaa vai onko hyvä hieman ylimitoittaa?

Mitä muuta vielä pitäisi huomioida, kun laitteiston sähköpuolta miettii maastokäytön näkökulmasta?

syksyä odotellen...

T:Timo

Javs86

Itse olen pärjännyt 300w inventterillä (siniaalto). Heq-5 ottaa virtansa suoraan 12v akulta (sulake välissä), inventteriä käyttää ainoastaan kuvausläppäri ja hyvin olen pärjännyt. ZWO ASI120 ottaa virtansa läppäristä (tietty), Canon eos on toiminut kahdella akulla ja ne riittävät läpi koko yön. Akku on 55ah. Ostin inventterin 30 € joskus halpa hallista.
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

Pappis

Pari asiaa kannattaa muistaa.

Jos akku on nyt jotakin X Ah, niin invertterin hyötysuhde syö siitä osan. Tämän vuoksi kannattaa syöttää mahd. montaa laitetta suoraan akulta.

Akun tehollinen kapasiteetti käytännössä puolittuu helposti talven pakkasissa. Normikapasiteetti ilmoitetaan +20 C lämpötilassa jollekin pienelle kuormavirralle (yleensä 1 A).

Joten lasketaanpa vähän: Jos laitteistosi vie 100 W, se on n. 12 V jännitteellä n. 8 A. Jotta kapasiteettia riittää koko yöksi (10 h), täytyy akun olla 80 Ah. Jos huomioit lämpötilan (kapasiteetti kertaa 2) ja invertterin häviöt (vaikka +10 %), akku kasvaa yli 150 Ah luokkaan. Sellaiset akut eivät enää ole "kivan tai edes kannettavan pieniä"!

Kannattaa siis miettiä vähän, mitä kaikkea oikeasti kannattaa olla mukana ja sähköjen perässä!

Minulla ei itselläni ole käytännön kokemusta tästä, mutta nuo laskelmat ovat antamiesi tietojen perusteella tehtyjä.

TimoSu

Hyviä pointteja, mutta kalustoa on vaikea karsia tuosta, ainakaan kovin paljoa. Suunnittelu jatkuu, kiitos kommenteista :)

einari

Aiemmin taidettiin puhua 100 W huipputehosta eli se ei taida olla sama asia kuin jatkuva teho.
___
Tapio

Pappis

Lainaus käyttäjältä: einari - 15.06.2016, 21:15:01
Aiemmin taidettiin puhua 100 W huipputehosta eli se ei taida olla sama asia kuin jatkuva teho.
Pitäisi tietää keskiteho, jotta arvioita voisi tehdä yhtään järkevämmin arvoin. Mutta, saa tuosta ainakin sen "painavimman" vaihtoehdon laskettua.