Helios QUANTUM-7.3 25/62x100: millainen lie?

Aloittaja nuuskamuikkunen09, 23.04.2008, 00:18:02

« edellinen - seuraava »

Kaizu

Minulla on tähtikiikarissa 90 asteen kulma. Ei se haittaa maakatselua, jalustasta joutuu vain laskemaan kiikarin vähän alemmas.
Sen sijaan suoralla kiikarilla tulee niska kipeäksi tähtiä katsellessa.

Kaizu
Kai Forssen

Matias.

Täytynee harkita tuota Helioksen Quantum 6:sta  88 millisenä.  Löytyy myös pienempi 70 mm objektiivilla varustettu.
Isompi voisi olla parempi jos siinä on pitempi polttoväli. Saisi saman suurennoksen isommalla okulaarilla. Olisi helpompi katsella.

http://www.telescopeplanet.co.uk/ViewProdDetails.asp?prod_code=PON08C000315

Tuon näköisestä pelistä on kyse. Siinä näyttäisi olevan semiapo, typpitäyte sekä normaali 1,25 tuuman okulaarit jotka tarvittaessa voisi
vaihtaa vaikka Baaderin orthoihin. Painoa muistaakseni toisen lähteen mukaan 4,5 kiloa joka varmaan toimii jo ihan hyvin tavallisessa
Manfrotton jalustassa. Noiden okujen laatu mietityttää koska niitä on 6 kpl mukana tuohon hintaan.
Mieluummin ottaisi yhdet jos tietäisi niiden olevan hyvät.

Vähän kyllä epäilyttää onko miellyttävä kun vie rantakalliolle ja katselee vesilintuja sekä kaukaisuuden purjeveneitä.... :shocked:

Opticronin / Miauychini 77 millistäkin haaveilin, mutta niissä on lukemani perusteella oma mitoitus okulaareissa. Joten niiden suhteen täytyy tyytyä
siihen mitä mukana tulee. Opticron on painoltaan jo alle kolme kiloa joten se on jo hyvin roudattava laukunkin kanssa melkeimpä mihin vaan.
Tai sitten repussa metsäänkin.

Matias.

Jaaha, nyt näyttää vähän siltä että roudattavuuden nimissä ensimmäisellä sijalla on Opticronin 20 x 77 kiikarit. Netistä luetun perusteella taitaa olla saman valmistajan työtä kuin Miayuchin 20 x 77.

http://www.olbrycht.pl/opticron/dopobrania/Lornety%20obserwacyjne%201.pdf

Eye Relief näyttää riittävältä (20mm) silmälasienkin kanssa käytettäväksi (vai riittääkö - onko olemassa joissakin kiikareissa isompia lukuja?)
Nykyisellään katselen ilman laseja, mutta vanhuus tulee, se on varma..... :huh:
Ilmeisesti tähtäinputki kannattaa hankkia lisävarusteena.

Onko porukalla kokemusta näistä kiikareista. Villen Kello  ei toimita näitä, kyselin asian. Joku Miayuchin malli niillä kuitenkin on sivullansa.
Ylvan piti jättää tarjous, ilmeisesti Vixenin / Orionin kiikareista.

Olin puhelinyhteydessä sinne päin kun en saanut neljään päivään vastausta sähköpostitiedusteluuni. Tarjousta sieltä ei ole tullut mistään kiikarista.
Vähän masentaa näiden suomifirmojen passiivisuus. Taitavat odottaa että tilaus tehdään heti nettisivun tietojen perusteella eikä kiinnostusta ole
hlökohtaiseen opastamiseen ja informaation jakamiseen ja kysymyksiin vastaamiseen.

Ehdin jo Veika optiikasta kyselemään venäläisiä kiikareita, kun Kronos on tehnyt 30 x 90 -kiikareita ulkomaisten nettisivujen mukaan.
Veika vastasikin nopeasti ja toteisi että Kronos on lopettanut eikä sieltä löydy vastaavia.

Kai mun täytyy tilata kiikarit Englannista tai lähteä ihan hakemaan. Kun vain olisi aikaa.

Olen kysellyt kiikareita Englannin suunnaltakin, vaikka mieluummin ostaisin Suomesta.

Tuosta firmasta on vastailtu aika nopeasti ja ystävällisesti http://www.green-witch.com/howtocontactus.html
Onko kenelläkään kokemusta tästä firmasta. On sen verran asiallinen palvelu tähän saakka että kai pitää suunnitella tilaavansa sieltä vaikka heillä ei ole halvimmat hinnat.
Rahtikuluiksi ilmoittivat 25 puntaa (Silloin oli kyse Helioksen Quantum 7:sta)

Kaizu

Kun olet ostamassa tuollaisia vähän arvokkaampia kiikareita, suosittelen että menet itse hakemaan ja että sovit kaupasta vasta kun olet katsonut ko. kiikareilla tähtitaivaan kohteita.

Olen itse katsonut muutaman ison kaupallisen kiikarin läpi ja kaikki ovat olleet isompia tai pienempiä pettymyksiä. Kahdessa oli suorat putket, tarkoittaa että niska tulee kipeäksi ylös katsellessa. Epämukava katseluasento häiritsee havainnointia. Kahdessa kolmesta oli optiikassa toivomisen varaa, mm häiritsevästi komaa kentän reunalla. Olisi harmittanut jos olisin todennut nuo kaupan teon jälkeen. Samalla selviää että katsooko itse yhdellä vai molemmilla silmillä.

Kaizu
Kai Forssen

Pekka Moisio

Tuo on totta että niska ja koko mies on mielenkiintoisessa asennossa jos katsoo yli 45 asteen taivaalle suorilla kiikareilla. Kyllä se onnistuu mielikuvitusta käyttämällä, mutta helpommalla pääsee jos on kulmapeili/TMS-Systeemi kiikareissa. Kokemusta on isoista suorista kiikareista.

Matias.

Joo, tuota itsekin suunnittelin jos vain pääsisi työkiireiltään lähtemään.
Harmi ettei näitä löydy Suomesta.

Ulkomaanreissua ei jaksaisi oikein pyhittää näihin hommiin.

Päivänvalossa testaus kyllä onnistunee kaupoissa, mutta tuo yöaikaan testaaminen ei varmaan onnistu. Jos liike jostain syystä on avoinna illalla, valosaaste kyllä pilaa testaamisen   :embarrassed:

Parempi olla menemättä liikkeisiin yöaikaan....... :police:


Tomi

Tämä linkki on ollut tällä palstalla jo aiemminkin, mutta laitan sen silti tähän ketjuun:
http://www.binocularschina.com/
Sivulla olevat kiikarit ovat kovasti tutun näköisiä, ja sopii miettiä, onko eri merkeillä mitään muuta eroa kuin kiikareihin painettu merkki.
Tomi