Okulaari salkku/laukku/kotelo

Aloittaja KariS, 29.10.2009, 19:24:12

« edellinen - seuraava »

KariS

Löytyykö mistään 1,25" okulaareille sopivaa pehmeää kuljetuslaukkua? Kova salkku ei käy.
Pieni pehmeä olisi parempi. Joudun kuljettamaan okulaareja 800km asunnon ja lomapaikan väliä.
Putkia ei onneksi enää tarvitse kuljettaa vaan molemmista löytyy oma.
SW 150 Mak Pro & Orion SkyView Pro
SW 127 SynScan GoTo
Vixen LV 7, 12, 20mm, TS SPL 32mm

Tapanivi

Ehkä joku kameralaukku?  Minkälaista arsenaalia okuja kuljettelet mukana?  Ovatko okulaarit hyvin suojattuja, siis muutakin kuin päätytulpat?
Celestron C11-CF /Celestron CG-5 GoTo
JS-Dobson 200/1000 ekvat.seurantajalustalla
Royal 150/1300 Newton (eläkkeellä...)
Kiikarit 25 x 100 Astro Gigant
Nikon Coolpix 4500
Canon EOS 300 / 1000D

KariS

Olen katsellut kameralaukkuja, mutta ne ovat väärän mallisia, liian neliskanttisia.
Ehkä kuudelle okulaarille ja muutamalle suotimelle pitäisi olla tilaa. Suotimet ovat
koteloissa ja okulaareissa on vain tulpat paikoillaan. Ehkä jokin norsupyssyn
panosvyön tapainen olisi kätevä.
SW 150 Mak Pro & Orion SkyView Pro
SW 127 SynScan GoTo
Vixen LV 7, 12, 20mm, TS SPL 32mm

Jarkko.A

http://www.cccase.fi/peli-kuljetuslaukut.php <- tuolta jos ei löydy sopivaa niin ei sitten mistään.

Timo Kuhmonen

Omassa käytössäni kovat salkut ovat paras vaihtoehto tällä hetkellä (=Storm Case:n tuotteet). Liinoilla saa salkut tiivisti yhteen, nokkakärryssä kuljetettavaksi. Kun oikein käyttää ja tarvittaessa huoltaa salkkuja - niin kestävät vuosikymmeniä, näin arvioisin...

Pappis

Tämän ketjun viimeisestä viestistä on niin paljon aikaa, että uusia ratkaisujakin foorumin väellä varmasti on käytössä! Eli, minkälaisia?

jperala

Motonetistä ostettu kalastuslaukku johan saa rakenneltua sisustaa pehmusteista jos minkä laista.



SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

spuge

Itse olen myös miettinyt juuri tätä. Aika moni on näköjään päätynyt ns. "pelican case" -ratkaisuun. Eli kestävää muovia oleva pöly- ja vesitiivis salkku, missä on sisällä pehmukkeet joissa valmiiksi leikattuja pieniä neliöitä, joista on sitten helppo poistamalla tehdä sopivat kolot omille okulaareille. Clas Ohlsonilla oli tuon tapaisia ja pienimmän hinta oli nelisen kymppiä. Noita pehmukkeita myydään esim. ebayssä, jos omistaa jo valmiiksi sopivan laukun tai laatikon. Sellaista alumiinisalkkua saa parilla kympillä esim. Hong Kongista, mutta sinne pitää ostaa erikseen pehmukkeita.

Tämä ketju on hyvä ideointiin:
https://stargazerslounge.com/topic/57027-show-me-your-eyepiece-cases/
WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

spuge

Päädyin lopulta tällaiseen:

http://www.ebay.com/itm/Starguider-Eyepiece-Carry-Bag-Eyepiece-Carry-Case-/380484368436?hash=item5896a2b834:m:my-swrSUi-NjgHwaiM3Qk_w

Tänään tuli postissa ja täytyy sanoa, että olen tyytyväinen - okulaarini istuvat siihen täydellisesti, eikä hinta ollut paha  :azn:

Laukku on sisuksiltaan identtinen Tele Vuen laukun kanssa. Tele Vuen vastaava maksaa kuitenkin huomattavasti enemmän ja siitä puuttuu mm. sivutasku sekä kannen pehmuste.
WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700