SKYWATCHER AZ GTE

Aloittaja jperala, 27.06.2023, 12:58:57

« edellinen - seuraava »

jperala

https://www.astroart-store.fi/product/2534/az-gte-jalustapaa

Onko kokemuksia, ihan goto käyttöön, ei kuvaukseen. Mahtaako resurssit riittää omaan 72mm putkeen, eli jaksaako liikutella tuollaista nysäputkea ?
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

PetriKe

Lainaus käyttäjältä: jperala - 27.06.2023, 12:58:57
https://www.astroart-store.fi/product/2534/az-gte-jalustapaa

Onko kokemuksia, ihan goto käyttöön, ei kuvaukseen. Mahtaako resurssit riittää omaan 72mm putkeen, eli jaksaako liikutella tuollaista nysäputkea ?

Jalustan speksit sanoo kantavuudeksi 5kg, ja sun putki painaa 1,55kg. Pitäisi riittää reilusti. Itse lasken jalustan todelliseksi kantavuudeksi n. 50-60% ilmoitetusta.
Selkeitä kelejä,

Petri Kehusmaa

jperala

Lainaus käyttäjältä: PetriKe - 27.06.2023, 15:50:29
Jalustan speksit sanoo kantavuudeksi 5kg, ja sun putki painaa 1,55kg. Pitäisi riittää reilusti. Itse lasken jalustan todelliseksi kantavuudeksi n. 50-60% ilmoitetusta.

Kalustettuna lähemmäs 3kg joten ollaan paljon lähempänä tuota kantavuutta. Ilman okulaaria ja etsintä oli jo 2.6kg
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

cmas

Minulla on az-gti ja siinä 127 mm mak kaikkine roippeineen kuu/planeettakuvauskäytössä. Painoa enemmän kuin sinun systeemissä. Hyvin toimii. Ja gti/gte erona on käsittääkseni vain enkooderit.

Sitten solarquest on käytännössä mekaniikaltaan samaa kamaa. Sitä käytän reilusti yli 6 kg h-alpha-kuvaussetupin kanssa (102 mm f/7 ja siihen kaikki romut vielä jatkoksi) eli ylitän jalustan suosituksen. Edelleen toimii kelvokkaasti omassa käytössäni.

Minulla ei kuitenkaan ole tuota SW:n puolivillaista jalustaa vaan Leofoto 364c. SW:n oma perusjalusta kannattaa jättää väliin, näin on CN:llä myös monesti todettu.

Eli: kyllä se oikein hyvin kelpaa 72 mm putkelle minun mielestäni.