Kommentointi T & A uutisiin

Aloittaja Zalama, 25.02.2016, 08:32:13

« edellinen - seuraava »

Zalama

Hei

Olisi mukava jos T&A uutisiin tulisi kommentointi mahdollisuus. Toteutus voisi olla www.muropaketti.com tyylisesti eli uutisen yhteydessä generoidaan foorumille samalla otsikolla topic. Uutisen alapuolelle voisi tulla linkki osallistu keskusteluun foorumilla.

Tämä voisi herkemmin herätellä keskustelua uutisiin liittyen. Itsekin mielellään kyselisin tietyistä uutisista vähän lisäjuttuja viisaammilta tai saattaisin omia näkemyksiä jakaa, mutta en sentään uutta topicia viitsisi aloittaa asiasta.

Riqis

Hei Zalama. Kiitos kiinnostuksesta, tätä on ennenkin tiedusteltu.

Ikävä kyllä tässä kontekstissa meidän on syytä priorisoida ja suojella varsinaista työtämme eli printti-Tähdet ja avaruus -lehtien tekoa. Kaikki aika internetiin ja yhä uusiin some-sovelluksiin on siitä pois. Verkkouutisissamme käydään runsaat pari miljoonaa kertaa vuodessa, eikä meillä ikävä kyllä ole mahdollisuutta osallistua ja ylläpitää keskustelua näistä uutisista.

Tämä on ihan tietoinen päätös, joka suojelee Tähdet ja avaruus -lehtien laatua eli sitä aikaa ja rakkautta, joka me kyseisiin sivuihin laitetaan. Voisi tietysti kuvitella että emme osallistuisi keskusteluihin kunkin uutisen yhteydessä, mutta todellisuudessa kuitenkin sekä lukisimme että osallistuisimme. Pahoittelut tästä.
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

Kettu-Pekka

T&A:n laatu on niin kovalla tasolla että siitä ei muuten tingitä. Respect!

Zalama

Hei

En itseaissa pyydä, että osallistuisitte itse keskusteluun. Se on kyllä ymmärrettävää, että teillä ei sellaiseen aika riitä.

Haluaisin vain, että uutisen laittaminen samalla avaisi keskustelu topic:n johon voi sitten halukkaat kirjoitella. Tämä pienentäisi suuresti kynnystä, että forumin lukijat alkaisivat keskustella uutisista. Se on toki toinen asia jos itsehillintä ei riitä pysymään somesta pois ;) Eikös toisaalta tämän koko forumin idea ole keskustella tähtitieteeseen liittyvistä asioista ja eikö se olisi mieltä ylentävää, että nämä laadukkaat uutiset myöskin aiheuttaisivat keskustelua?

Onhan meillä jo forumilla ylläpito jo nytkin niin eihän tämä ylläpidon kannalta aiheuttaisi merkittävästi suurempaa lisäkuormaa? Kuten ehdotin, että keskustelu tulisi (muropaketti.com:n tapaan) toimimaan itse forumilla johon itse verkkouutiset on linkitetty.


Riqis

Ymmärrän tarkoitusperän. Olennainen viesti: kuten ennenkään, mikään ei estä aloittamasta täällä jotain viestiketjua jostain Tähdet ja avaruuden tai muun median uutisesta.

Sen sijaan tilanne, jossa viestiketju on suoraan kytköksissä internet-uutiseemme, on sellainen jota emme toivo tapahtuvaksi. Edustamme ajattelutapaa, jossa halutaan tehdä huolellista jälkeä ja julkaista kahdeksan kertaa vuodessa siten, että sisältö on mahdollisimman laadukasta, toisin sanoen siihen on keskitytty, tietoa on hankittu haastatteluilla ympäri maailmaa, lehti on editoitu ja kuvitettu niin tasokkaasti kuin mahdollista - ja se sisältää uutta.   

Internet-uutisten kiinteä, suoraan uutiseen kytköksissä oleva kommentointi on keksintö, joka edustaa kaikkea muuta. Verkko on pullollaan paikkoja, joissa tätä ratkaisua harrastetaan.

En ainakaan itse kestäisi keskittyä (pahoittelen rajoittuneisuuttani tässä suhteessa) seuraavaan lehteen, jos tekemäni internet-uutisen alla olisi jokin kiistakirjoitus, joka olisi osoitettavassa riittävällä todennäköisyydellä aiheettomaksi käyttäen noin 30-45 min asiaan. Se johtaisi siihen, että se työ tehtäisiin. Ja jotain muuta jäisi tekemättä saman 30-45 min verran. Yksittäinen tällainen ei ole ongelma, mutta kun päivässä uutisemme lukee keskimäärin 5 500 - 6 000 eri kävijää, siinä riittäisi jo joka sortin kommenttia.

Epäilen, että se mikä jäisi tekemättä olisi olennaisempaa kuin se mikä tulisi tehtyä. Toki on täysin mahdollista, että olen väärässä. 
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

Mare Nectaris

Lainaus käyttäjältä: Zalama - 25.02.2016, 10:49:42
... Eikös toisaalta tämän koko forumin idea ole keskustella tähtitieteeseen liittyvistä asioista ja eikö se olisi mieltä ylentävää, että nämä laadukkaat uutiset myöskin aiheuttaisivat keskustelua?...

Eikös uutisista voi keskustella avaamalla itse niihin liittyvän keskustelusäikeen sopivimmalle alueelle ja linkittämällä pohjalla olevan uutisen tuohon avaukseen mukaan? Näin olen ainakin itse tehnyt, jos tarvetta on ollut (esim. eksoplaneettoihin liittyen). Samoin on tullut avatuksi keskustelusäikeitä tähtitiede- ja avaruus -aiheisten uutisten tai tapahtumien pohjalta muutenkin (esim. Rosetta-luotaimen vaiheet).

Jos noita uutisia mekaanisesti avattaisiin keskusteluiksi, syntyisi varmasti aika paljon tyhjiä keskustelusäikeitä turhaan. Tämä tavallaan bulkkiuttaisi uutisia ja inflatoisi keskustelusäikeitä.

Saattaa myös olla ihan hyvä kynnys, että postaaja kiinnostuu itse ensin uutisesta niin paljon, että taustoittaa keskustelun pohjaksi vähäsen, miksi uutinen on ollut kiinnostava - ja sitten myös availee foorumille hieman, mistä näkökulmasta haluaisi avata uutista koskevaa keskustelua. Näin keskustelu on heti aluksi kiinnostavampaa, osuvampaa ja ehkä tarkoituksenmukaisempaakin. Ja toki säikeessä tarina usein rönsyää sitten eteenpäin.

T+A:n uutiset ovat laadukkaasti toimitettuja ja luotettavia. Usein T+A:n uutiset myös joko avaavat keskustelun muussa suomalaismediassa tai tuovat lisätietoa, suhteellistavat, asettavat laajempaan kehykseen tai sitten avaavat erityisesti suomalaista ulottuvuutta uutiseen (esim. tutkija- tai muuta toimijanäkökulmaa).
Timo Keski-Petäjä


SW Evostar 120 ED APO*TAL 250K*C8-N*SW 150 Pro*TAL 1 (Mizar)*Celestron Ultima 80*EQ6 Pro Eqmod + TS dual mount*CG-5 GOTO*TV: Nagler Type 4 17 mm, Panoptic 24 mm*Baader Hyperion Clickstop-Zoom 8-24*17 mm UWA-70*TV BIG 2x Barlow*Celestron 2x Barlow Ultima SV Series*TAL 3x Barlow*TS 5 x APO Barlow*TS CCD lunar camera

jperala

Itsekkin sitä mieltä että ei sotketa keskustelua suoraan uutiseen, vaan palstalle avataan oma ketju.
SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson

Lauri Kangas

Ajatuksena ei kyllä oikein houkuttele jokin haamuketjujen automaattinen generointi. Sellainen istunee paremmin joillekin sotkuisemmille foorumeille.

Zalama

Lainaus käyttäjältä: jperala - 25.02.2016, 12:43:06
Itsekkin sitä mieltä että ei sotketa keskustelua suoraan uutiseen, vaan palstalle avataan oma ketju.

Nimenomaan sehän oli minun ideani, että automaattisesti avataan oma ketju jokaiselle uutiselle. Ei niitä kommentteja tarvitse välttämättä laittaa näkymään itse uutisessa (tosin en ymmärrä miten sekään heikentäisi yhtään laatua). Osaan ei varmasti ketään kommentoi ja osaan saattaisi kehkeytyä enemmänkin keskustelua.

En kyllä mitenkään ymmärrä miten tämä heikentäisi millään tavalla itse uutisia.

Lainaus käyttäjältä: Mare Nectaris - 25.02.2016, 12:40:14

Jos noita uutisia mekaanisesti avattaisiin keskusteluiksi, syntyisi varmasti aika paljon tyhjiä keskustelusäikeitä turhaan. Tämä tavallaan bulkkiuttaisi uutisia ja inflatoisi keskustelusäikeitä.
Saattaa myös olla ihan hyvä kynnys, että postaaja kiinnostuu itse ensin uutisesta niin paljon...

Mitäs sitten jos on tyhjiä säikeitä? Luonnollisesti  ne olisi syytä laittaa omaan "alihakemistoon".  Ei ole hyvä asia. Ehkä se voi olla hyvä asia jonkun vanhan pieneen sisäpiiriporukkaan fakkiutuneen mielestä. Kysymykset mikä asiaa kiinnostaa saattaa olla hyvin pieniä mutta silti asiaa askarruttavia. "Miksi tämä ilmiö on näin", "milloin näin on viimeksi tapahtunut" jne.. näiden takia ei halua aloittaa uutta säiettä.


Lainaus käyttäjältä: Riqis - 25.02.2016, 12:40:06

En ainakaan itse kestäisi keskittyä (pahoittelen rajoittuneisuuttani tässä suhteessa) seuraavaan lehteen, jos tekemäni internet-uutisen alla olisi jokin kiistakirjoitus, joka olisi osoitettavassa riittävällä todennäköisyydellä aiheettomaksi käyttäen noin 30-45 min asiaan. Se johtaisi siihen, että se työ tehtäisiin. Ja jotain muuta jäisi tekemättä saman 30-45 min verran. Yksittäinen tällainen ei ole ongelma, mutta kun päivässä uutisemme lukee keskimäärin 5 500 - 6 000 eri kävijää, siinä riittäisi jo joka sortin kommenttia.
Kuten esitin esimerkin mitä tarkoitin niin esimerkiksi muropaketti.com:ssa on viikossa noin 200 000 kävijää ja verkkouutisia reilusti enemmän. Silti homma pysyy aikalailla kasassa. Tosin eivät he tee printti mediaa mutta kuitenkin. Ei ketään pakota sinua lukemaan sinne kirjoitettuja tekstejä oli sitten kiista-asia tai ei. Eihän se muuta nykyistä asiaa sitten yhtään mihinkään? Jos siellä joku erittäin hyvin perusteltu kiistatapaus niin eiköhän hän ole siitä todennäköisesti tehnyt kejun tai laittanut muuten palautetta. Yleensä hyvin perusteltu palaute on sellaista mitä myös haluttaisiin saada...

En nyt oikein ymmärrä, että onko tavoitteena että forumeita käytetään mahdollisimman vähän ja siellä kommentoidaan mahdollisimman vähän? Tuntuu että näette nämä 6000 kävijää uhkana jos he alkaisivat kiinnostuksen aiheistaan keskustella? Eikö asian pitäisi olla nimenomaan päinvastoin?

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 25.02.2016, 13:18:37
Ajatuksena ei kyllä oikein houkuttele jokin haamuketjujen automaattinen generointi. Sellainen istunee paremmin joillekin sotkuisemmille foorumeille.

En nyt sanoisi että tämän forumin layout olisi ihan virheetön. Täällä rikottu rakennetta niin pieneksi, että täällä on kansioita joissa on vain pari postausta viimeisen vuoden ajalta.


Taisin kuitenkin sohaista sellaista muurahaispesää, että taidan pitää jakossa suuni kiinni.

Riqis

LainaaTaisin kuitenkin sohaista sellaista muurahaispesää, että taidan pitää jakossa suuni kiinni.

En ymmärrä kuinka tästä keskustelusta voi vetää näin radikaalin tulkinnan. Kuten hyväntahtoisesti esimerkiksi allekirjoittanut kirjoitti edellä: "kuten ennenkään, mikään ei estä aloittamasta täällä jotain viestiketjua jostain Tähdet ja avaruuden tai muun median uutisesta."
Marko Pekkola / www.avaruus.fi

Timpe

Lainaus käyttäjältä: Riqis - 25.02.2016, 12:40:06
Sen sijaan tilanne, jossa viestiketju on suoraan kytköksissä internet-uutiseemme, on sellainen jota emme toivo tapahtuvaksi. Edustamme ajattelutapaa, jossa halutaan tehdä huolellista jälkeä ja julkaista kahdeksan kertaa vuodessa siten, että sisältö on mahdollisimman laadukasta, toisin sanoen siihen on keskitytty, tietoa on hankittu haastatteluilla ympäri maailmaa, lehti on editoitu ja kuvitettu niin tasokkaasti kuin mahdollista - ja se sisältää uutta.

Iso peukku tälle ajattelulle! :smiley: T&A lehti on erittäin laadukas paketti luettavaksi ja sen tekemiseen käytettyä työtä (ja rajallisia resursseja!) ei todellakaan kannata jakaa ehdotetun kaltaisen uutiskommentointiryöpyn yhteyteen millään tavalla. Somelle on paikkansa ja sanoin on myös painetulle medialle ja tämä foorumi, Taivaanvahti, uutiset yms. yhdistelevät näita asioita ihan riittävästi jo nykyiselläänkin.

Lainaus käyttäjältä: Mare Nectaris - 25.02.2016, 12:40:14
Eikös uutisista voi keskustella avaamalla itse niihin liittyvän keskustelusäikeen sopivimmalle alueelle ja linkittämällä pohjalla olevan uutisen tuohon avaukseen mukaan? Näin olen ainakin itse tehnyt, jos tarvetta on ollut (esim. eksoplaneettoihin liittyen). Samoin on tullut avatuksi keskustelusäikeitä tähtitiede- ja avaruus -aiheisten uutisten tai tapahtumien pohjalta muutenkin (esim. Rosetta-luotaimen vaiheet). Saattaa myös olla ihan hyvä kynnys, että postaaja kiinnostuu itse ensin uutisesta niin paljon, että taustoittaa keskustelun pohjaksi vähäsen, miksi uutinen on ollut kiinnostava - ja sitten myös availee foorumille hieman, mistä näkökulmasta haluaisi avata uutista koskevaa keskustelua.

Tästä olen myös samaa mieltä. Ei tuollaisella uutisketju-automaatilla saataisi aikaan mitään muuta kuin eräänlaista taustakohinaa bittiavaruuden syövereihin. (Jos tällaista uudistusta oltaisiin suunnittelemassa, niin sen yhteyteen tulisi laittaa heti myös blokkipalvelu, jolla voisi halutessaan jättää tällaiset automaattiuutiset pintapuolisine kommentteineen kokonaan seuraamatta!)
Sen sijaan nykyisin vallalla oleva käytäntö tehdä persoonallinen ja perusteltu avauskeskustelu jostain uutisesta on ihan paikallaan, eikä tunnu sellaiselta pakkosyötöltä kuin jokin automaattinen uutissyöte satunnaisine kommentteineen. Näitä hyvin avattuja "uutisketjuja" jaksaa ihan hyvin seurata kaiken muun foorumikeskustelun yhteydessä.

Lainaus käyttäjältä: Zalama - 25.02.2016, 13:36:01
Täällä rikottu rakennetta niin pieneksi, että täällä on kansioita joissa on vain pari postausta viimeisen vuoden ajalta.

Entä sitten? Miksi kaikista aiheista pitäisi riittää keskustelua vuoden jokaiselle päivälle? Ei kai ketään haittaa esim. se tosiasia, että Planeettaluotaimista ei ole tullut uusia keskusteluja sitten viime elokuun 2015, kun sillä rintamalla on ollut muutoinkin hiljaista?
- Timo Inkinen

Timi

Uutisten siniset otsikot voisi olla kuvien yläpuolella niin olisi helpompi lukea eikä hukkuisi avaruuden sineen.
(Aina pitää olla jostain napisemassa...  :rolleyes:)

einari

Lainaus käyttäjältä: Timi - 26.02.2016, 16:59:40
Uutisten siniset otsikot voisi olla kuvien yläpuolella niin olisi helpompi lukea eikä hukkuisi avaruuden sineen.
(Aina pitää olla jostain napisemassa...  :rolleyes:)

Tätä en oikein ymmärrä - olisiko joku henk.koht. selainongelma ?
Ei mulla ainakaan noissa mitään ongelmaa.
___
Tapio

pnuu

Minullakin otsikot ovat uutisten ylälaidassa kuvan yläpuolella. Paitsi uutissivun listauksessa, jossa ne ovat kuvien yläreunojen päällä. Jos itse käyttäisin ko. sivua RSS:n sijaan, toivoisin minäkin että olisivat mieluummin vaikka kuvien alapuolella. Säästäähän tuo tietty tilaa, mutta kuitenkin.
Panu Lahtinen
"You haven't really been anywhere until you've got back home",
Twoflower in "The Light Fantastic"

Timi

Lainaus käyttäjältä: einari - 26.02.2016, 18:09:44
Tätä en oikein ymmärrä - olisiko joku henk.koht. selainongelma ?
Ei mulla ainakaan noissa mitään ongelmaa.

Terve, niin siinä "lue lisää" aloitussivulla tekstit hieman epäselvästi mutta hyppäähän nuo otsikot sitten ylemmäs kun avaa uutisjutun.
Käytän Mozilla Firefoxia (Win7).