Kun kirjoittelin tätä viestiä Jpiira oli kerinnyt kysymään kollimointivälineistä ja omien kokemusten perusteella voin suositella CATSEYE kollimaattoria tuohon touhuun http://www.catseyecollimation.com/, sillä saa putken jus eikä melkein kollimointiin, nuo halvat laserit ovat melkoisen epätarkkoja noin valovoimaisen putken kollimointiin, valovoima nimittäin vaatii myös erittäin tarkan kollimoinnin jotta koko kuva alaa voi menestyksekkäästi käyttää.
Nappaan kopin tästä eli Howie Glatterin laserkollimaattorit ovat juurikin noita parhaita laserkollimointilaitteita, mitä rahalla saa. Itselläni on tuollainen 1.25" kollimaattori lisäosineen ja ainoa vika siinä on että olisi pitänyt ostaa 2" malli, jotta sen kanssa ei olisi tarvetta käyttää 1.25" -> 2" sovittimia. Ja tästä pääsee sujuvasti laserkolllimoinnin "Akilleen kantapäähän" eli laserin asentumiseen tarkentimeen. Laserin kiristys tarkenninholkkiin pyrkii näet tekemään tyhjäksi kaikki kollimointitarkkuuden tavoittelut riippumatta siitä, kuinka hyvälaatuinen laser on käytössä ja sen takia epäilen sen käyttökelpoisuutta nopeammissa kuin f/5 putkissa.
Glatter tekee myös hyvää laserin lisäosaa nimeltään
tuBlug, mikä on todella hyvä lisälaite Newtonin pääpeilin nopeaan säätämiseen. Tämän käyttö vaatii laserin valonlähteeksi ja pääpeiliin tarkasti mitoitetun keskusmerkin keskipisteen ympärille. (Oletetaan samalla, että peilin optinen keskipiste ja mekaaninen keskipiste ovat samassa paikassa.) Laitetaan laserkollimaattori tarkentimeen ja säädetään apupeilin kallistus siten, että lasersäde osuu keskelle pääpeilin keskusmerkintänä olevaa rinkulaa. Tuon jälkeen vaihdetaan putken tarkentimeen tuBlug-lisälaite ja sen perään valonlähteenä toimiva laser (tässä ei ole laserin asennolla enää väliä, mutta tuBlugin on syytä olla suorassa). Kävellään putken pääpeilin luo ja käännellään pääpeilin kollimointiruuveja, kunnes pääpeilistä palaava keskusmerkin heijastus näkyy tuon linkkikuvan tavoin keskittyneenä tuossa tuBlugin viistopinnassa. Yksinkertaista ja nopeaa kollimointia Newton-putkille, jonka tekee parissa minuutissa vaikka kuvaussuuntaan ennen kuvaussekvenssin aloittamista. (Hinnoista: 2" tuBlug = $115.00 ja 2" 650nm Howie Glatter laser = $150.00 eli helppoudella on hintansa). Käytännössä virhe tulee tuossa, kun apupeilin asentoa säädetään yksisäteisellä laserilla, jonka voi saada tarkentimeen kiinni kovin monella eri tavalla, joten nopean Newtonin kollimoinnissa
yritys ja erehdys -iterointi voi tulla kyseeseen muutamaan kertaan ennen kuin tarkkuus on riittävälla tasolla. f/5 Newtonissakin sain tuolla menetelmällä APC-S järkkärikennolle johonkin nurkkaan hiukan kollimointivirheiset tähdet huolimattomasti toimien. Liitteenä kaksi järkkärikuvaa EOS 7D:llä vuosilta 2010 ja 2011, joissa resoluutio ollut 5184 x 3456 pikseliä (noista oli varaakin hukata).
Offsetin säätäminen on sellainen mekaaninen kertajuttu eli kun saat sen kertaalleen kuntoon niin se ei tuota ongelmaa enää sen jälkeen. Tässä on pari hyvää verkkosivua asiasta:
http://www.skyandtelescope.com/astronomy-equipment/offsetting-your-secondary-mirror/http://web.telia.com/~u41105032/kolli/kolli.html (offset kuvat alempana, mutta kannattaa lukea koko ketju ja myös kohta
The laser collimator varauksineen)
http://web.telia.com/~u41105032/kolli/kolli2.htm#barlowlaser (Ei sen laserin tarvitse olla HG-laserin tapainen laatulaite, kun tietää mitä tekee... ;-)
Itselläni on sellainen peruskäsitys, että laserkollimaattorilla pääsee alkuun nopean kuvausputken kollimoinnissa, mutta tuollainen Catseye vaaditaan sitten tarkempaan työhön, jos halutaan f/2.8 100% kuvauskuntoon. Noita nopeita f/2.8 kokoonpanoja on käytössä mm. Komakallion pojilla (Murtsin lisäksi), joten esim. Naavis voisi kommentoida asiaa f/2.8 putkella kuvaamisesta. Yksi filosofia on jättää kollimointi "riittävän hyvään" kuntoon ja unohtaa turha "nysvääminen" nurkkatähtien kanssa...
