Havaintoja ja havainto-olosuhteita Geraldtonissa, Länsi-Australiassa

Aloittaja timokarhula, 14.02.2016, 06:10:40

« edellinen - seuraava »

timokarhula

Terve!  Iiro Sairanen kertoi T+A 2015 - 8 artikellissa Mistä löytyy maailman paras tähtitaivas? (sivu 52) havainnoistaan Geraldtonin ulkopuolelta, Länsi-Australiasta.  Olen täällä taas lomalla 15:a kertaa. Kirjoitan "blogin" joka yön havainnoistani mm CloudyNightsin foorumissa,

http://www.cloudynights.com/topic/526628-reports-from-geraldton-western-australia/

Se ehkä voisi kiinnostaa.  :azn: Olen havainnut tähtitaivasta 10-tuuman putkellani 13 pilvettömää yötä peräkkäin aamuun asti.  Olen havainnut yli 80 tunnin aikana 270 uutta Deep-Sky kohdetta tähän asti.  Ennen matkaani olin jo havainnut 1300 eteläistä DS-kohdetta.  Rajamagnitudi oli toissa yönä Kyyhkysen (Columban kuviossa) 7.8 ja SQM-L mittarini on näyttänyt 21.90.  Centaurus A erottuu paljain silmin ja olen mm havainnut 15.5 magnitudin planetaarisia sumuja Magellanin Pilvissä. Sekä Terzan, HP ja Palomar-pallomaisia joukkoja Skorpionissa ja Joutsimiehessä.

/Timo Karhula

VeskuP

Hyvää juttua tosiaakin tuolla blogissa! Aika mukavanoloiset on havaintokelit, toisin kun täällä :angry:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Iiro Sairanen

Aika tyhjentävä blogi Timo, kiitos! Pääsispä tuonne joku päivä uudelleen, varsinkin kun on ollut nyt hiljaisempaa havainto- ja reissurintamalla.
Iiro Sairanen
--> http://deepsky.arkku.net <--

timokarhula

Nyt on havainnot täällä tullut tehtyä.  Viimeinen ja kuudestoista peräkkäinen yöllinen havaintoreissu sisämaahan meni mykäksi puskatulipalon takia! :realmad:  Tie oli kerta kaikkiaan suljettu liikenteeltä.  Olin samalla paikalla yötä aikaisemmin ja kuulemma minun havaintopaikkani oli tulen riehuma viime yönä.  Koko kyläni Ruotsissa evakuoitiin elokuussa 2014 metsäpalon takia ja siten oli tuoreet muistit jäljellä mitä tulipalo voi aiheuttaa.

Oli miten oli.  Tämä on paras havaintomatkani 17 matkastani eteläiselle pallonpuoliskolle.  Ei aivan tullut 100 tuntia havaintoja täyteen kahden viimeisen viikon aikana.  Noin 306 uutta Deep-Sky kohdetta tuli bongattua.  39 Messier-kohdetta paljain silmin.  Uusi maailmanennätys?  Rajamagnitudi 7.8.  Kuusi päivää yli +40º C.  15. päivä oli +45º C varjossa.  Ilman kosteus 9%.  Päivän ylin keskilämpötila keskimäärin +35º C. Toissa yönä puskatulipalon aikana oli +36º kello 23.  Aamu kello viideltä oli vielä +32º C.  Helmikuussa 100% selkeä taivas.  Tämä on havaitsijan paratiisia.  Huomenna kotiin kylmään, kosteaan, pilviseen Ruotsiin!

[Iiro, Pauli Jeronen sanoi terveisiä sinne päin.]

/Timo Karhula