Hassu goto-ongelma HEQ5 Pro:lla

Aloittaja foo1234, 27.08.2007, 04:26:55

« edellinen - seuraava »

foo1234

Teen 3-star alignin kunnolla jonka jälkeen koitan siirtyä johonkin kohteeseen luettelolistoilta.

Jalusta alkaa ensin kiertää putkea osoittamaan horisontin alle, pyörii ja siirtää taas putken osoittamaan taivasta mutta suunnilleen vastakkaiselle puolelle taivasta missä kohde on.

Sitten kun koitan tehdä esim. 1-star alignin, putken siirtyminen onnistuu ihan oikein. Mielestäni olen tehnyt kaikki kapulassa asetukset oikein, nyt on jotain mitä en tajua näin väsyneenä..

Tämä siis HEQ5 Pro:lla.

einari

Itse en ole tainnut kertaakaan tehdä kolmen tähden kohdistusta (näkökentän rajoittuneisuuden vuoksi) ja yhden tähden kohdistus on minullakin toiminut.
Entäs kahden tähden kohdistus ?
Ja mikä versio kapulasta ? Jos on kolmosversio niin voisit kokeilla jos päivitys auttaisi.
___
Tapio

foo1234

Lainaus käyttäjältä: Kaizu - 27.08.2007, 17:27:43
Pitääkö jalustalle erikseen kertoa, sijaitseeko se pohjoisella vai eteläisellä pallonpuoliskolla?

Ei, sijainti syötetään koordinaatteina tyyliin 24.00E 61.00N. Mulle tuli myös mieleen tuo pallonpuoliskojuttu, mutta kun tuon goto-sekoilun jälkeen käynnistää 1-star alignmentin putki suuntautuu heti kohteeseen eikä sekoile yhtään.

En oikein keksi mitään asetusta tai muuta joka sekoittaisi goton tuolla em. tavalla. Jos olen oikein ymmärtänyt, napasuuntauksen ja kellonajan yms. ei pitäisi vaikuttaa juurikaan jos kerran "star alignment" on tehty kunnolla. Eikä ainakaan niin, että jalusta alkaa pyörittelemään putkea osoittamaan horisontin alle.




foo1234

Lainaus käyttäjältä: foo1234 - 27.08.2007, 04:26:55
Jalusta alkaa ensin kiertää putkea osoittamaan horisontin alle, pyörii ja siirtää taas putken osoittamaan taivasta mutta suunnilleen vastakkaiselle puolelle taivasta missä kohde on.

Vähän tuon sekoilun jälkeen ei jalusta enää inahtanutkaan, kun virtajohto akkupakkiin meni sököksi. Tänään päivällä uuden piuhan kanssa toimi sitten kaikki sisäharjoittelussa "leikisti" kuten pitikin. Ts. kapula kellonaikaan 23.00 jonka jälkeen putki osoitti suuntiin jotka olivat muistinvaraisesti oikein, eikä jalusta yrittänyt kiertää putkea horisontin alle.

Pitää vielä kokeilla ulkona oikeasti kun ilmat sallivat. Mutta ehkä ongelma tosiaan oli virransyötössä.