Neq6 deklinaation klappi

Aloittaja Kettu-Pekka, 16.01.2016, 17:50:44

« edellinen - seuraava »

Kettu-Pekka

Eilen kuvaussession päätteeksi huomasin että putkea käsin liikuttamalla löytyi klappia. Aloin tutkimaan asiaa ja huomasim että matoruuvi pääsi liikkumaan akselin suunnassa. Kiristin laakerista päittäisvälyksen pois.

Jäi mietityttämään että mistä klappi on voinut tulla. Kesällä vaihdoin akselille laadukkaammat laakerit. Olevinaan kiristin silloin välykset pois. Mikähän on voinut aiheuttaa muutoksen. Ainakaan mitään kolhuja ei ole tullut. Kuitenkin klappia oli matoruuvin suunnassa viitisen milliä.

naavis

Osa voinee selittyä lämpötilamuutoksilla. Nyt on kuitenkin paikoin yli 40 astetta kylmempää kuin kesällä. :grin:

Kettu-Pekka

Osa varmaan joo.. Pitäis varmaan säätää muutkin välykset.

Toisaalta, rektaskensioakselissa välystä ei ollut.

Ja taas toisaalta, muista keskusteluista olen olevinaan huomannut että pakkasilla välykset mieluummin kiristyvät kuin löystyvät.

naavis

Lainaus käyttäjältä: Kettu-Pekka - 16.01.2016, 18:22:30
Ja taas toisaalta, muista keskusteluista olen olevinaan huomannut että pakkasilla välykset mieluummin kiristyvät kuin löystyvät.

Hyvä huomio. Meikäläisellä ainakin tapahtuu tätä kiristymistä matoruuvin ja -pyörän välillä.

VP

Auttaisiko klappeihin hihnavetomodi? Mietin tässä kun Kuopion Saturnuksella on samanlainen jalusta, klappia ei ylettömästi mutta aina parempi jos poistetaan muuttujia.

-V

Kettu-Pekka

Löytyykös tuohon modaukseen ohjeita?

einari

http://www.rowanastronomy.com/productsa2.htm
Tosin kuten jossain jo todettiin niin tämä on vaan moottorin ja matopyörän välinen, eli välysongelmaa edelleen jää.
Mutta muuten suosittelen tuota modia.
___
Tapio

Kettu-Pekka

Heh, nyt tuli sitten itse todettua välyksen kiristyminen.. -29 asteen pakkasella deklinaatio napsahti jumiin  :police:

wm-x

Lainaus käyttäjältä: Kettu-Pekka - 17.01.2016, 20:02:55
Heh, nyt tuli sitten itse todettua välyksen kiristyminen.. -29 asteen pakkasella deklinaatio napsahti jumiin  :police:

Omassa eq-5 ainakin löystyy, -29 on aika lähelle useimpien rasvojen -30 käyttörajaa. Joten mahdollista että rasvat napsahti jumiin :). Tietysti eq-6 vähän eri systeemi muuten, joten voihan tuo kiristyäkkin.

Kettu-Pekka

Lainaus käyttäjältä: wm-x - 17.01.2016, 21:21:50
Omassa eq-5 ainakin löystyy, -29 on aika lähelle useimpien rasvojen -30 käyttörajaa. Joten mahdollista että rasvat napsahti jumiin :). Tietysti eq-6 vähän eri systeemi muuten, joten voihan tuo kiristyäkkin.

Vaihdoin jalustaan pakkasen kestävät rasvat, ei pitäis olla siitä kiinni