Teoriatietoinen aloittelija

Aloittaja Bruns, 29.10.2016, 16:17:47

« edellinen - seuraava »

Bruns

Hei kaikille!

Eli aina on oikeastaan kiinnostanut avaruus ja kosmos. Teoriatasolla harrastusta ollut käynnissä pitkiääkin. On tullut luettua kirjoja paljon sekä pelattua avaruuspelejä. Aihe siis on ollut aina mielenkiintoinen ja nyt tuli mieleen, että miksi ei kokeilisi ihan avaruuden tutkimista oikeastikkin!

Opiskelijana ei tietenkään ole varaa heittää tuhottomasti rahaa touhuun. Ja tietysti ei näin aloittelijana muutenkaan tulisi mieleen hommata kalliita laitteita, jos vaikka homma ei sitten nappakkaan. Hieman on tullut luettua harrastuksesta ja mitä se vaatii.

Ensimmäisenä tietysti on tämä kysymys, että kiikarit vs kaukoputki. Tietysti kaukoputkilla saa huomattavsti isommat suurennokset, mutta ilmeisimmin siitä ei ole edes hyvä aloittaa ennen kuin oppii etsimään kohteita taivaalta. Siksi olenkin lähinnä miettinyt kiikareita. Tällä hetkellä omistan vanhat neuvostolaiset 7x50 kiikarit. Kuva on selkeä ainakin päivänvalossa, mutta pilvisten säiden vuoksi ei ole voinut vielä yöllä käydä kokeilemassa. Ovatko tämäntyyppiset "peruskiikarit" yleisesti hyvä tapa edes tutustua taivaankappaleiden bongailuun? Tiedostan kyllä, että ei näillä ihan mitä vaan näe. Tavoitteena olisi edes alkuun tarkkailla esimerkiksi Jupiteria, Kuuta ja mahdollisesti jopa nähdä Saturnuksen renkaat, Orionin nebula sekä Andromedan galaksia.

Ja tietysti tarkoitus olisi näistä sitten siirtyä enemmin oikeisiin vehkeisiin. Kuten sanoinopiskelijana ei kauheita summia heti alkuun halua uhrata. Mutta käsittääkseni noin 200 euron hintaluokassa on jo ihan päteviä välineitä aloitteluun. Vajaaseen 300 euroon kun saa putken/kiikarit ja kolmijalan hommattua niin olisin tyytyväinen. Näistä myös ehdotuksia ottaisin vastaan :)

mistral

Jos ei halua ostaa lintukiikareita joilla voi myös katsella tähtiä, kelpaa halvatkin kunhan kenttä on vähän laajempi. Pöllönsilmäkiikareilla on pieni suurennus joten kenttä on tosi laaja. Ne vaan maksaa yllättävän paljon mutta saattavat olla hintansa väärtit. Pinnoitteilla ei ole niin väliä, ykskalvoisilla jos vaikka läpäisy on 70% ja monikalvoisilla 80-90%, niin ero on sama kuin kattokruunussa jossa palaa 7, 8 tai 9 lamppua, eli ei niin merkittävä.

Kiikareilla taivaan katselu on kivaa koska koko ajan näkyy rikas maisema ja kuva oikein päin ja tähtikuviot näkyy ainakin osittain, kaukoputkella tähtikuviot ei näy (tai näkyy tietysti sen verran kuin kenttää on) koska kenttä on pieni. Mitä olen katsellut jotain 6x30 laajakulmakiikareita, niitä ei ole ainakaan superlaajana. Mitään 20mm objektiivia ei kannata ottaa tähän hommaan, valovoima kärsii. Silmävara eli eyerelief saa mielellään olla yli 15mm.

blaatu

Eikös tuollainen 7x50 kiikari olekin sopiva just syvän taivaan kohteisiin, kun sen antama lähtöpupilli on noin 7mm halkaisijaltaan (50/7)? Mulla on kaukoputki jossa on toki enemmän suurennosta mutta niitä syvän taivaan kohteita se ei näytä sen kirkkaampana kuin mun kiikarikaan. Kaukoputki antaa eninintään lähtöpupillin 2.5mm.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

mistral

#3
Onhan se paitsi jos kenttä on alle 7 astetta - voisi olla laajempikin. No jokatapauksessa ihan eri kuin 1-2 asteen putki.

Tässä löytyi yksi laajak. Nikon action ex 7x35.
9,3 astetta
163m/1000m

http://www.cameranu.nl/en/p9642/nikon-action-ex-7x35-cf-verrekijker#tab-info

muok.
Ei välttämättä hyvä, tämän perusteella iso coma-arvo: http://www.allbinos.com/index.html?test=lornetki&test_l=260

VeskuP

Jos jo tuollaiset kiikarit löytyy, niillä pääsee mielestäni hyvin alkuun, eli en ehkä toisia kiikareita ainakaan ostaisi, ennenkuin olisin putkea testannut. Nimittäin Itse tein täysin tosin päin. Hankin ensin kaukoputken ja sitten kiikarit. Kiikarit on nyt tuolla hyllyllä pölyttymässä. Se ei ollut ainakaan minun juttuni, koska tykkään nähdä oikeasti "syvälle" syvään taivaaseen ja siihen ei vaan kiikarit riitä.

Btw, niinkuin itsekin tuossa pähkäilit, ei 7x suurennoksella ei tosin mitään ihmeellisiä yksityiskohtia näe juurikaan mistään. Jupiter näkyy valopisteenä, samoin kun sen Galileon kuut. En tiedä näkyykö edes Saturnuksesta renkaat ja ei Orionin sumusta taida kovin hyvin yksityiskohtia näkyä. Mutta tietty jotakin laajoja kohteita näkyy, niinkuin tuossa joku taisi mainitakin, eli Andromedan galaksi kyllä näkyy.

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 29.10.2016, 18:12:01
Eikös tuollainen 7x50 kiikari olekin sopiva just syvän taivaan kohteisiin, kun sen antama lähtöpupilli on noin 7mm halkaisijaltaan (50/7)? Mulla on kaukoputki jossa on toki enemmän suurennosta mutta niitä syvän taivaan kohteita se ei näytä sen kirkkaampana kuin mun kiikarikaan. Kaukoputki antaa eninintään lähtöpupillin 2.5mm.

Minkälaiset kiikarit ja kaukoputki tässä mahtaa olla kyseessä? Kait se riippuu paljon myös millaisia syvän taivaan kohteita katsoo. On aika paljon kaikkea mielenkiintoista mitä ei kiikareilla voi edes nähdä, ja mikä taas sitten kaukoputkella kuitenkin näkyy. Kait myös kaukoputkestakin saa ihan isoa lähtöpupilla jos vaan valitsee okulaarin oikein. Omassa 10" Newtonissani esim. 5mm lähtöpupillin saan 24mm Hyperionilla?
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

VP

Heitänpä kompromissin ilmaan, lyhyt akromaatti. Se halpa ja okulaarista riippuen saat vaihdettua suurennusta "kiikarista kaukoputkeen". Esim. omilla okulaareillani ja tuolla Helioksen 102mm töötillä tulee noin 14-100x skaalalta suurennukset.

Esim. jokin tuon tapainen: http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p6427_Skywatcher-StarTravel-80-AZ3-complete-telescope---rich-field-fiewing.html

-V

Celest1al Sphere

Nuo mainitsemasi 7 x 50 kiikarit ovat oikein ihanteellinen havaintoväline taivaantarkkailuun aloittelijalle!

Itse olen nuorehkosta iästäni huolimatta wanhan koulukunnan harrastaja, ja sellaisena vakaasti suosittelen kaikille, että tähtiharrastusta aloittaessa kannattaa aloittaa tähtitaivaan tuntemuksen opettelusta. Opettelee ensin tuntemaan tärkeimmät tähdet ja tähdistöt, tämän jälkeen voi helpommin alkaa etsiä erilaisia kohteita taivaalta, kuten kirkkaimpia tähtisumuja, tähtijoukkoja ja galakseja. Tähtitaivaan opiskeluun erinomainen opas on esimerkiksi Ursan Tähtikartasto tai vaikka planisfääri ja Tähdet vuosikirja (vuodelle 2017). Näiden kaverina 7x50 -kiikarit menevät oikein hyvin! Lisäksi hyvä hankinta on myös Ursan Tähtitaivas paljain silmin -kirja. Siinä on helposti ja selkeästi kerrottu, kuinka eri tähtikuviot, tähdet ja tähdistöt löytyvät taivaalta.

Sitten kun hallitset tärkeimmät tähdet ja tähdistöt ja löydät taivaalta helposti myös Jäniksen ja Bereniken hiusten tähdistöt, ja intoa vielä riittää, voisi kysymykseen tulla esimerkiksi kaukoputken ostaminen. Hintaluokassa alle 500 euroa löytyy useita hyviä kaukoputkia, joilla voi taivaalta nähdä jo useita tuhansia kohteita!

Ja lopuksi on vielä todettava: minun mielestäni sangen yleinen käsitys siitä, että tähtitiedettä harrastaakseen täytyy välttämättä omistaa kaukoputki, on täysin väärä. Tähtitaivasta voi tarkkailla ihan hyvin myös paljain silmin ja kiikareilla. Lisäksi monilla paikallisilla tähtiyhdistyksillä sekä Ursalla on tähtitorneja, joissa voi lähteä käymään ja saamaan apua ja tukea tähtiharrastuksen alkuun. Lisäksi tähtiyhdistyksillä on usein tähtitorni, joiden laitteita pääsee kokeilemaan ja opettelemaan. Yhdistyksillä voi olla myös lainattavia kaukoputkia ja muita harrastusvälineitä.

Tässä vielä lopuksi muutamia hyödyllisiä linkkejä:

Tähdet vuosikirja: https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/tahdet-2017/
Ursan tähtikartasto: https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/ursan-tahtikartasto/
Ursan planisfääri: https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/planisfaari/
Tähtitaivas paljain silmin: https://www.ursa.fi/kauppa/tuote/tahtitaivas-paljain-silmin/
Ursan sivut: https://www.ursa.fi/etusivu.html > paljon kaikkea hyödyllistä

Tervetuloa maailman hienoimman harrastuksen pariin!  :grin:

Terveisin,

Juha

blaatu

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 30.10.2016, 01:01:54
Minkälaiset kiikarit ja kaukoputki tässä mahtaa olla kyseessä? Kait se riippuu paljon myös millaisia syvän taivaan kohteita katsoo. On aika paljon kaikkea mielenkiintoista mitä ei kiikareilla voi edes nähdä, ja mikä taas sitten kaukoputkella kuitenkin näkyy. Kait myös kaukoputkestakin saa ihan isoa lähtöpupilla jos vaan valitsee okulaarin oikein. Omassa 10" Newtonissani esim. 5mm lähtöpupillin saan 24mm Hyperionilla?
Mun putki on enemmältikin hidas planeettojen ja kuun katseluun konstruoitu, muistaakseni peilin täyden valonkeräyskyvyn hyödyntäminen onnistuisi vasta yli 50mm okulaarilla. Tämän hetken pisin okulaari mulla on H20mm. Jos nyt olisin hankkimassa niin nopeamman putken ostaisin ja laskisin passelit suurennokset ja pupillit.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

mistral

Lainaus käyttäjältä: blaatu - 30.10.2016, 18:57:54
Mun putki on enemmältikin hidas planeettojen ja kuun katseluun konstruoitu, muistaakseni peilin täyden valonkeräyskyvyn hyödyntäminen onnistuisi vasta yli 50mm okulaarilla. Tämän hetken pisin okulaari mulla on H20mm. Jos nyt olisin hankkimassa niin nopeamman putken ostaisin ja laskisin passelit suurennokset ja pupillit.

Täysi valonkeräyskyky + täysi pintakirkkaus ilmeisesti vaatisi sen 50mm+ okulaarin. Mutta vaikkapa 5mm:llä saa jo täyden valonkeräyskyvyn, tosin alentuneella pintakirkkaudella. Eli kun kohde suurenee (suurennos kasvaa), jakaantuu fotonit leveämpään kimppuun mikä "laimentaa" valoa--->pintakirkkaus pienenee.