NGC 7538 (Cep)

Aloittaja Timpe, 19.09.2012, 22:39:29

« edellinen - seuraava »

Ransu

Upea kuva ja melkoisesti olet saanut tuohon valoa, onnittelut
Rauno Päivinen
Imatra
C14, Meade10" LX200 OTA,Tal100RS, Vixen 81SD, EQ8.
http://pellervo-observatory.blogspot.com/

einari

Upea tästä lopputuloksesta tuli.
Murtsin kanssa samoilla linjoilla että vetäisin takaisin liiallista pehmeyttä ja jättäisin hieman rosoisemmaksi.
Mutta kuten tuolla toisessa ketjussa tuli sanottua niin jokaisella on oma persoonallinen näkemys millainen lopputulos näyttää hyvältä.
___
Tapio

Timpe

Kiitos kommenteista! Käsittelyn suhteen olen edelleenkin oppipoika (eli paljon jäi tekemättä/osaamatta tuosta loppukuvasta), mutta sangen mukavaa jos tämä miellyttää raatia jo tässä vaiheessa.  :smiley:
Lähetin Murtsille originaali-TIF:n käsittelyyn niin nähdään, mitä sieltä tupsahtaa. Lataan vaikka lopputuloksen sivuilleni ja linkitän sitten tähän ketjuun vertailukuvaksi käsittelymieltymyksistä. Tässä on kuitenkin vielä Ha-kanavan puhkivenytetty kuva, niin näette mihin saakka tuota himmeää vetyhöttöä tulisi olla kuvassa. (Otan luultavasti vielä yhden erän painia tämän kuvamateriaalin kanssa, jotta olisin itsekin tyytyväinen käsittelyjälkeeni.)
- Timo Inkinen

Timpe

Tässä tulee "Murtsin" eli Arto Murtovaaran lämminsävyinen versio samasta kuva-aineistosta: (linkistä aukeaa 1500x1038 px ja 768 kB tiedosto)



Mukava nähdä kuinka eri tavalla toinen kuvaaja käsittelee samaa kuva-aineistoa, sillä tykkäsin tästäkin versiosta. Kiitos Artolle vaivannäöstä kuvani suhteen  :cool:
Murtsi varmaan kertoo lisää kuvasta, jos katsoo sen tarpeelliseksi (=kävimme jo email-keskustelua kuvien käsittelytapaeroista).
- Timo Inkinen

Murtsi

Ensinnäkin kiitokset Timpelle että sain käsiteltäväkseni hänen kuvaamaansa materiaalia, lisäharjoittelu kuvankäsittelyssä ei ole koskaan pahasta ja nyt sattui vielä olemaan sopivasti pilvisiä/sateisia iltoja joten eipä tuota olisi muuten ollutkaan aiheeseen liittyvää tekemistä.

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 28.09.2012, 19:37:44
Mukava nähdä kuinka eri tavalla toinen kuvaaja käsittelee samaa kuva-aineistoa...

Tämä asia on huomattu aiemminkin ja mielestäni ei ole olemassa "väärää" tapaa käsitellä kuvia jos niistä vain saa haluamansa näköisiä, plussaa on aina se jos muutkin pitävät siitä mitä itse tekee. Minun ja Timpen kuvien suurimmat erot käsittelyn suhteen taitavat olla kohinan poistossa ja värien käytössä, omat kuvani ovat melko värikkäitä ja rosoisia, olen yrittänyt välttää liiallista kohinan poistoa koska mielestäni se vie kuvista pois yksityiskohtia sekä värejä.

Tälle kuvalle en ole tehnyt mitään normaalia ihmeellisempiä kuvankäsittelytoimenpiteitä, photoshopin työkaluista olen käyttänyt seuraavia: levels, curves, Hue/saturation, selective color, color balance. Filttereitä: minimum,noise ninja, high pass, add noise. Kaikissa käsittelyissä käytän melko paljon erilaisia maskeja, lähinnä tasomaskeja joilla kohdistan erilaiset kuvankäsittelytoimenpiteet tiettyihin (haluamiini) osiin kuvaa. Valintojen teossa käytän usein myös color range työkalua, siinäpä nuo taisi pääpiirteittäin olla.

tähti_ville

Heippa,

Maasta se pienikin ponnistaa ja kuutamo pilkisteli pilvien lomasta kun koe kuvasin tätä kohdetta vaikka se keli ei ollutkaan sopiva kuvaamiselle niin yritystä silti pitää olla. Kuvattu 3 min pätkissä ja darkit ym mukana yhteensä 1h 3min Celestron 925 putkella jossa flattaner II koekäytössä. Niin valoa sais olla ainakin 20h lisää. :shocked:

Terveisin Antti

Murtsi

Hyvä ponnistus  :cool:, lisää valoa vain mutta ei sitä varmaan kahtakymmentä tuntia kuitenkaan tarvitse, kymmenen tuntia lisää riittänee  :laugh:

Hyvin pelaa myös tuo flatner, oletan että kuva on kroppaamaton.

tähti_ville

Heippa Arto,

Ei ole kropattu, ja kiitos kannustuksesta.

Terveisin Antti

Timpe

Lainaus käyttäjältä: tähti_ville - 01.10.2012, 11:09:12
Maasta se pienikin ponnistaa ja kuutamo pilkisteli pilvien lomasta kun koe kuvasin tätä kohdetta vaikka se keli ei ollutkaan sopiva kuvaamiselle niin yritystä silti pitää olla...

Oikeaa asennetta siellä päin! :cheesy:  Ainakin tulee kokemusta, jollei muuta. Ei tämä kohde minusta nyt niin vaikea ole, että se kaipaisi 10+ tuntia valoa. Jokin 4-5h saattaisi siis hyvinkin riittää olennaisen esiinkaivamiseen tuosta sumualueelta.
- Timo Inkinen

kihar

Tuli otettua ensivalo L-extreme suotimelle. Syksyn ensimmäisellä kuvaussessiolla olin vähän turhan täpinöissäni ja tein vain yhden tähden suuntauksen Capellalla. Oli tarkoitus kuvata Kuplasumua, mutta meni vähän huti. :oops: Katsoin läppäin ruudulta, että näyttää vähän oudolta. En oikein tiennyt, mitä odottaa tuolta suotimelta, joten annoin kuvaussession jatkua. Pinoamisen jälkeen vasta uskoin, että tuli hutiosuma. Tätä ei ollut tarkoitus kuvata, mutta ei haittaa. Ihan hieno kohde tuokin on. Pitää vain joskus ottaa uusiksi isomman pinon kanssa.

Erik Pirtala

Mulla kävi ekaa kertaa kuplasumua aikanaan kuvatessa sama, tuo kohde olikin kuvassa enkä tiennyt mitä tehdä niin jatkoin sitten sillä  :cheesy:

Hyvä kuva kuitenkin