mitä kohteita voin katsoa astromaster 130

Aloittaja jukiboi, 30.10.2015, 17:19:16

« edellinen - seuraava »

jukiboi

elikkä oon hieman hukassa että mitä kohteita kyseisellä kaukoputkella voi katsoa jos paikallaan on 10mm okulaari (tarkoituksena hankkia nyt ainakin 2x barlow)
tosiaan ainuat kohteeni ovat olleet jupiter ja kuu :/

RL

Eiköhän tuolla pitäisi näkyä aika moni messierin kohde pimeässä paikassa. Okulaariksi tarvitset mielummin jonkun pidempi polttovälisen, jolla saat laajemman ja valoisemman kuvan.

jukiboi


kjj

Juu, etsi nyt vaikka aluksi näkösälle Andromedan galaksi tai Herkuleen pallomainen tähtijoukko, M13. Ja kunhan Orion nousee reilusti horisontin yläpuolelle, niin sitten Orionin suuri sumu, M42.

Tuosta voi sitten jatkaa vaikka Stellarium-ohjelman avulla hankalammin löydettävien kohteiden kanssa.

Visuaalikatseluun en ensimmäisenä ajattelisi barlowin hankkimista.

jukiboi

joo kuulostaa hyvältä kiitoksia  :azn: mietin tuossa esim tuota andromedan galaksia että minkälaisena minun kuuluisi se nähdä? kun paljo näkee täällä niitä mahtavia otoksia mitä on kuvattu mutta se ei nyt taida vastata ihan silmällä katsottua

henkkac

Koita etsiä M31 (Andromedan Galaksi) 20mm okulaarilla, mahtuu melkein kokonaan sillä näkökenttään. :wink: 10mm okulaarilla kuu mahtuu juuri näkökenttään, muut planeetat on aika pieniä vielä 2x barolwin kanssa, 4mm okulaarilla jo alkaisi kohtalaisesti näkemään siis barlowin kanssa.

jukiboi

kiitoksia  :azn: mukava kun kehtaatte jeesiä vasta alkajaa  :azn:

kjj

Lainaus käyttäjältä: jukiboi - 30.10.2015, 17:43:45
mietin tuossa esim tuota andromedan galaksia että minkälaisena minun kuuluisi se nähdä? kun paljo näkee täällä niitä mahtavia otoksia mitä on kuvattu mutta se ei nyt taida vastata ihan silmällä katsottua

Jep, visuaalikatselussa näkymät ovat huomattavasti huonommat kuin täällä nähdyissä valokuvissa. Andromeda näyttää himmeältä harmaalta tuhnulta, josta voi vähän päätellä sen muotoa ja asentoa taivaalla. Pilkkopimeässä kirkkaaman ytimen ympärillä näkyy enemmän tuhnua kuin valosaasteisimmissa paikoissa  :azn:

jukiboi


ollia

Ja siis tosissaan noista syvän taivaan kohteista sen verran että ne ovat hyvin paljon riippuvaisia nimenomaan valosaasteesta (eli toinsinsanoen havaintopaikkasi sijainnista). Eli jos haluat tarkempia ideoita siitä mitä näkyisi niin vinkkaappa että suunnilleen missä asut / katselet. Ja näiden kanssa voi monesti auttaa jopa halpakin valosaaste filtteri jos se sijainti on siis paha.

Ja vielä tälläkin hetkellä ihan hyvin näkyvissä olevia helppoja kohteita tuon Andromedan lisäksi ovat esim M27 ja M57. Kumpikaan tosin enään kovin kauaa ole kovin korkealla.

Ja siis tietenkin planeetoista voit kyllä nähdä kaikki. Mutta esim marsin kanssa kannattaa oikeastaan odottaa että on maata lähellä (loppukeväästä seuraavaksi) jos haluaa detaileja nähdä.
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

jukiboi

kiitoksia  :smiley: asustelen n.35km päässä oulusta muhoksella (pikku kylä)

ollia

Joo no tuossa tapauksessa ei paljon valosaasteesta varmaankaan kannata huolehtia.  :cool:
Olli Arkko

Skywatcher 200PDS - HEQ5 PRO - Nikon D7000 (modattu)

jukiboi


VP

Itse olen vastaavahkolla putkella (SkyWatcher 150/750) katsellut paljonkin. Varsin antoisa kokemus, tässä listaa joista aloittaa.

Messier 45 - Plejadit
Messier 13 - Herkuleen pallomainen tähtijoukko
Messier 31 - Andromedan galaksi
Messier 57 - Lyyran rengassumu
Messier 27 - Nostopainosumu
Messier 42 - Orionin suuri kaasusumu
Messier 78 - Heijastus-sumu Orionissa
Messier 81 ja 82 - Booden galaksi(t)

Lisäksi kannattaa pyöritellä Stellariumia ja katsoa mitä muita kohteita voit nähdä havaintpaikaltasi. Kuun ja Jupiterin lisäksi kannattaa ilman muuta kokeilla esim. Venusta, Marssia ja Saturnusta. Visuaalisesti vähemmän näyttäviä kohteita olisi mm. kaksoistähdet, ehkä jopa perhossumu tai vastaavat UHC-suotimella. Etenkin kun havaintosilmäsi kehittyy helpompien kohteiden parissa.

-V

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: henkkac - 30.10.2015, 17:45:03
Koita etsiä M31 (Andromedan Galaksi) 20mm okulaarilla, mahtuu melkein kokonaan sillä näkökenttään. :wink: 10mm okulaarilla kuu mahtuu juuri näkökenttään, muut planeetat on aika pieniä vielä 2x barolwin kanssa, 4mm okulaarilla jo alkaisi kohtalaisesti näkemään siis barlowin kanssa.

Jos polttoväliä on 650mm niin 4mm oku + 2x barlow antavat suurennokseksi 325x Alkaakohan olla jo turhan paljon 130 milliselle putkelle :shocked:
Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 30.10.2015, 21:10:31
Itse olen vastaavahkolla putkella (SkyWatcher 150/750) katsellut paljonkin. Varsin antoisa kokemus, tässä listaa joista aloittaa.

Messier 45 - Plejadit
Messier 13 - Herkuleen pallomainen tähtijoukko
Messier 31 - Andromedan galaksi
Messier 57 - Lyyran rengassumu
Messier 27 - Nostopainosumu
Messier 42 - Orionin suuri kaasusumu
Messier 78 - Heijastus-sumu Orionissa
Messier 81 ja 82 - Booden galaksi(t)

Lisäksi kannattaa pyöritellä Stellariumia ja katsoa mitä muita kohteita voit nähdä havaintpaikaltasi. Kuun ja Jupiterin lisäksi kannattaa ilman muuta kokeilla esim. Venusta, Marssia ja Saturnusta. Visuaalisesti vähemmän näyttäviä kohteita olisi mm. kaksoistähdet, ehkä jopa perhossumu tai vastaavat UHC-suotimella. Etenkin kun havaintosilmäsi kehittyy helpompien kohteiden parissa.

-V
Hyvä lista! Tuohon vielä lisäisin kolmion galaksin M33 ja Tuulimyllygalaksin isossa karhussa M101, niin jo riittää katseltavaa!
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro