Kroppikenno ja 1.25" suotimet

Aloittaja VP, 30.10.2015, 16:24:28

« edellinen - seuraava »

VP

Moro, katselin tuossa hieman LRGB -suodinsarjoja ja yllätys yllätys pienemmät suotimet on halvempia. Kokeilin varsin kuinka paljon 1.25" adapteri vinjentoisi täysikennoisella järkkärillä (6D). Ei hirveästi, joten jos vaihdan tilalle 1.5x kroppikennon onko mitään järkeä maksaa enemmän 2" suotimista? Myöskin kyseinen järkkäri on modattu joten reunoilta pitää rajata pois kuitenkin.

Onkos muilla käytössä 1.25" suotimia järkkäreissä? Toimiiko?

-V

wm-x

Näyttäähän tuo minusta aika reilulle vinjetoinnille. Croppi kenno tosiaan hieman pienempi. Minulla oli vähän aikaa 1'25 liittimellä kiinni ennen kuin sain 2" adapterit tuohon putkeen ja ei siitä kentästä kauheasti käyttöön jäänyt.

VP

On toki aika karski, mutta käytössä onkin isompi kenno.

-V

akj

Ohessa esimerkki mun croppi kennosesta Canon 40D (Crop factor 1.6x) 1.25" filtterillä olevasta flatistä ja sama 6D täysikennoisella.

Kysymykseen että onko mitään järkeä maksaa enemmän 2" filtteristä verratuna 1.25" filsuun käytettäessä croppikennoista niin se riippuu varmaankin siitä kuinka laaja alaisia kohteita kuvaa ja haluaako käyttää koko kuva-alan hyödykseen. Kuvasta näkee että kulmat jää käyttökelvottomiksi mutta kyllä siinä on paljon käyttökelpoista kuva-alaakin.

Jo jos reunoilta pitää joka tapauksessa rajaa pois niin itse käyttäisin 1.25" kokoa (paitsi jos ei rahasta ole kiinni)

Nämä on varmaan myös kiinni vähän setupistakin enkä osaa ottaa kantaa kokemusperäisesti kuin omasta kokoonpanosta.

Ari
Ari Jokinen
- Takahashi Mewlon-210

MikaHoo

Oletteko käyttäneet filtteripyörää tai adapteria 1,25" suotimen kiinnitykseen järkkäriin ? Itse tein suotimen kiinnitys-virityksen T2-adapterin sisälle foamlevystä. Filtterin saa asennettua aika lähelle kameran peiliä. Aika paljon vinjetointia kyllä tulee tuollakin. Jo jonkin aikaa olen etsiskellyt mikä mahtaisi olla sopiva adapteri vai pitäisikö siirtyä suosiolla 2" suotimiin.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.