Mars kaudella 2015-2016

Aloittaja Ari Haavisto, 13.10.2015, 20:49:47

« edellinen - seuraava »

einari

Lisää suttua mutta tällä kertaa jotain pinnanmuotojakin erottaa.

Rohkeasti vaan yrittämään.

___
Tapio

einari

Ja hieman enemmän yksityiskohtaa kun sai koko apertuurin käyttöön.
Mutta ei ole helppoa.

___
Tapio

Oskari

Hahaa, pääsin vihdoinkin itse kokeilemaan Marsin kuvaamista. :grin: Yllätyin, että jotain yksityiskohtaakin sieltä erottuu. Putken kun vaan olisi tällännyt vähän parempaan paikkaan, niin olisi saanut korkeammalta.

Nikon D750, 3x Barlow, Sky-Watcher Skyliner 350P Flextube. N. 3600:sta ruudusta pinottu 10%.
Oskari Syynimaa

SW 350P GoTo Flextube - Nikon D750 - ASI290MM

CSB

Eilen Mars video, SkyWatcher + Altair mono kamera, AS pinottu. Vaikea kun Mars on kerrostalon päälle, mutta jotakin näke  :oops:

einari

Mars viime yöltä.
Jotain näkyy mutta ei paljon.
Toisena kuvana punainen kanava joka parhaiten toimi.



___
Tapio

Jurassic

Marsin oppositio 22.05.2016
Kohde sijaitsi hyvin matalalla, noin 10 asteen korkeudella. Yksityiskohtia ei paljoakan irronnut kuten arvata saattoi, vaikka itse planeetta oli yllättävän suuren kokoinen..
Kuvattu Vixen VC200l putkella bar3x Philips spc900 veppikameralla

Toinen kuva kuvattu 70mm linssiputkella. Yllätys yllätys, sillä erottuu enemmän vaaleita yksityiskohtia, tai sitten vain kuvittelen :undecided:
Omegon eq5
Canon 1200D full spectrum mode

einari

Mars taisi olla viime yönä lähimpänä maata joten jälleen uusi yritys.
No oikeastaan kuvauksen päätarkoitus kokeilla onnistuisiko Marsin kuun kuvaaminen (lähinnä Deimos kun Phobos oli Marsin edessä).
No eipä onnistunut vaikka kokeilin tehdä ns occulting bar:in (mikä tuo suomeksi voisi ollakaan).
Netistä löytyi hyvin niukasti tietoa mikä olisi sopiva paikka palkille (löytyi vain joitain missä oli kiinnitetty se okulaarin field stopin kohdalle), joten kokeilin ja oheisen kuvan mukainen tuntui parhaiten toimivan.
Palkin materiaalina oli Baaderin aurinkokalvoa.

Taivaanvahdissa sitten normi Marsin pintakuva.
___
Tapio

MikaHoo

Viime yönä oli paikallisella uimarannalla melkoinen jahti käynnissä. Minä jahtasin planeettoja ja itikat minua. Kalustona mukana oli SW80ED+2XBarlow+ASI120MC. Ekakertaa tuli kuvattua planeettoja ihan käsiseurannalla (NEQ3-jalusta) ja mukavasti tuntui toimivan. Mars oli pääkohde, mutta myös Saturnusta ja Jupiteria tuli hieman kuvattua.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

VP

Mars, kovin häävisti ei irtoa yksityiskohtia. :azn:

Meade 12" LX200 GPS | ASI120MM | 850nm IR-pass

-V

MikaHoo

Viime yönä tuli taas Marsia yritettyä paikallisella uimarannalla. Kalustona nyt 150/1200 Newton + 2Barlow + ASI120MC.
Sen verran käsiseuranta työllistää ettei muuta yöelämää ehdi oikein seuraamaan. Siilin huomasin joka rannalla juoksenteli.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.