Aloittelija: Millainen kalusto?

Aloittaja pekka88, 12.10.2015, 15:52:54

« edellinen - seuraava »

pekka88

Hei,

olen ihan uusi foorumilainen. Liityin tänne koska minua askarrutti miten lähteä harrastamaan avaruuskuvausta.
täällä on varmasti todella paljon jo vastaavanlaisia keskusteluita. Yritin etsiä vastauksia sellaiseen kysymykseen, että minkälainen kalusto olisi
fiksua hommata jos haluaa kuvia esimerkiksi Saturnuksen renkaista tai muista galakseista? Itselläni on tällä hetkellä Canon EOS 70D -runko, joten sen täytyisi
olla siihen yhteensopiva. 

Kuinka selviä kuvia putkilla ylipäätänsä saa, vai onko kuvat enemmänkin usvaisia? En nyt voi olettaa että ne vastaisivat mitenkään jonkun NASAN avaruusteleskoopin laatua.

Kiitoksia kaikille vastauksista.

JKyytinen

Saturnuksen kuvaus onnistuu luultavasti parhaiten web-kameralla piiiiiiitkään kaukoputkeen yhdistettynä.

Varsinkin galaksikuvaukseen budjetti olisi hyvä tietää, eli onko oikea ratkaisu 85mm Samyang ja EQ3 vai kuvauskaukoputki ja järeämpi seuranta.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: pekka88 - 12.10.2015, 15:52:54
Kuinka selviä kuvia putkilla ylipäätänsä saa, vai onko kuvat enemmänkin usvaisia? En nyt voi olettaa että ne vastaisivat mitenkään jonkun NASAN avaruusteleskoopin laatua.

Kiitoksia kaikille vastauksista.

Käy vilkuilemassa tuolla kuvia: Eli havaintokohteet ja havaitseminen ja vaikka sumut. Kyllä osa kuvista melkein avaruusteleskooppia vastaa ja usvasta ei ole tietoakaan :grin:
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

TimoSu

Moi

Itsekin aika aloittelija ja olen miettinyt C8:n kaveriksi objektiivia canonille. Tarkoitus olisi kuvata laajempia kohteita ja olisiko tuo alla mainittu 85mm Samyang hyvä? Hinta sopisi budjettiin Canon 60Da antaisi noin 10 asteen levyisen kuva-alan. Jotain sen kokoista olen hakemassa. Mietin vaan tuon objektiivin laatua. Valovoimaa on, mutta mikä on kuvan laatu. Osaako joku kommentoida?

JKyytinen

Kyseinen Samyang piirtää ihan mukavasti täydelläkin aukolla ja f/2.8 antaa erittäin hyvää kuvanlaatua. Kyllä se 300€ siihen kannattaa pistää, ja katsoa, tuleeko hyvä yksilö.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

jperala

Omia vaihtoehtoja.

150/1200mm newton. Pitäisi olla SE kuvauskone, mutta hankalin laittaa kuvauskuntoon. Vaatii peilin siirtoa ja asennot aika hankalia. Raskain/isoin siirrellä.
Varattu visuaalikäyttöön, ehdottomasti paras kuva ja jalusta omista putkista.



76.2/1200mm linssi. Tämä toimii mutta jalusta heikoin lenkki, tai lähinnä EQ pää. Ei tästäkään tällä hetkellä kuvauskonetta



102/500mm linssi. Tällä hoidetaan kuvaukset, vaatii vähän tuunaamista jotta tulee hyvä mutta toimii noinkin.

SW 72mm ED Pro refractor + AZ Merlin SynScan GoTo
Bresser Messier AR 102/1000mm
Sky Watcher 76/300mm Dobson