win 10 ja kuvankäsittely

Aloittaja tila, 17.09.2015, 19:35:20

« edellinen - seuraava »

tila

Koneen päivitys olisi ajankohtainen, mutta arveluttaa kuinka autostakkert, registax6, deepskystacker, ym toimii kympissä. Onko näistä kokemuksia?
Teppo Laitinen

akj

Minulla ainakin DeepSkyStacker on toiminut moitteetta 10 koneessa !

Ari
Ari Jokinen
- Takahashi Mewlon-210

JKyytinen

Kaikkien nykyaikaisten ohjelmien pitäisi toimia moitteetta Win10:ssä, mutta kannettavalla on vielä ollut 10ssä niin paljon ihmeellisiä bugeja itse Windowsissa ja Edgessä, etten vielä ole pöytäkoneeseen päivittänyt.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

Javs86

Minulla kaikki nuo mainitsemasi ohjelmat toimii moitteeta Asuksen läppärissä win 10llä. Niiden lisäksi koneella on mm. PHD, PHD2, AstroPhotographyTool (APT) firecapture sekä  Am cap ASI120 varten, Gimp 2.8... Ongelmia ei minulla ole ainakaan ollut.
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

Jommeli

Täältä kanssa puoltoa eli kaikki softat toimineet moitteetta Win10:ssä sekä pöytäkone että läppäri, molemmat ASUS-merkkisiä.
Käytössä mm.  Stellarium, PHD2, PIP, Autostakkert,  AstroPlanner, APT, PixInsight, Gimp, Lightroom.
Sharpstar 76EDPH, ZWO AM3, ZWO ASI294MC Pro,
ZWO Mini guide, Orion Starshoot g3, Microsoft Lifecam Cinema, ZWO ASI EAF

ellu

Sanon vaan, että Windowsi näin yleensä alkaa tuntua ihan paskalta... ensin oli win 8 nyt päivitetty 10 versio ollut jo jonkin aikaa eikä yhtään paremmaksi muuttunut. Levy raksuttaa koko aja 100% vaikkei tehtävien hallinnassa mitään ihmeempiä tapahdu.  :realmad: tilttailee jos vähän yrittää jotain tehdä. Juuri ja juuri tehtävienhallintaa pystyy näyttämään. Tai sitten se on tuo hp (helevetin #¤%&#!)

Windowsi kohta boikottiin
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

RL

Kannattaa tehdä puhdas asennus kympille ja tyhjentää kovalevy sitä ennen. Microsoftin sivuilta saa tehtyä muistitikusta asennusvälineen. Kympin puhdas asennus onnistuu suht nopeasti vertattuna seiskaan ja windows lataa itse tarpeellisimmat ajurit.. Jossain koneessa missä on hdd kovalevy, "superfetch" niminen palvelu saattaa aiheuttaa 100% levyn käyttöä. Kannattaa kokeilla auttaako sen palvelun pysäyttäminen.

Zalama

Lainaus käyttäjältä: ellu - 09.12.2016, 12:34:31
Sanon vaan, että Windowsi näin yleensä alkaa tuntua ihan paskalta... ensin oli win 8 nyt päivitetty 10 versio ollut jo jonkin aikaa eikä yhtään paremmaksi muuttunut. Levy raksuttaa koko aja 100% vaikkei tehtävien hallinnassa mitään ihmeempiä tapahdu.  :realmad: tilttailee jos vähän yrittää jotain tehdä. Juuri ja juuri tehtävienhallintaa pystyy näyttämään. Tai sitten se on tuo hp (helevetin #¤%&#!)

Windowsi kohta boikottiin
Itsellä ollut käytössä Windows 3.0:sta kaikki versiot paitsi ME, vista ja 8. Kokoajan parempaan menty. Tosiaan uusi puhdas asennus on aina suositeltavaa ja suosittelisin SSD aikaan siirtymistä. Se on selvästi paras yksittäinen parannus mitä voi tehdä. Suosittelen vähintään 256Gt levyä vaikka olisi HDD varastolevynä.

Kun tekee puhtaan asennuksen uudelle levylle niin vanhan levyn pitää alkuperäisessä kunnossa kunnes kaikki toimii.

GaryP

Antakaas yksi OIKEA syy kympin käyttämiseen. Windows on ottanut takapakkia niin pahasti ettei kannata hötkyillä jos alla on Windows 7, mikä tahansa versio.

Kaikki versiot ovat minulla aktiiviisesti käytössä tällä hetkellä, Vistaa lukuunottamatta, XP:stä alkaen, vertailukohtaa
toimivuuteen ja käyttömukavuuteen sekä silmäniloon löytyy riittävästi.
Olen huomannut että henkilöt jotka eivät koneitaan joudu koskaan konffailemaan, ovat ihan tyytyväisiä, eivät siis
koe niitä hienoja hetkiä joita erilaiset käytettävyyteen kohdistuvat tehtävät tuovat mukanaan.

Oikeasti, yksi oikea syy, nopea käynnistyminen on sitten naurettavin syy mitä keksiä voi, toinen on tietoturva erittäin naurettava... tai toisinpäin oikeastaan.

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...

RL

Kympin huono maine johtuu ehkä siitä, että suurin osa kympeistä on ollut noita päivitettyjä versioita seiskasta tai kasista. Tuossa päivityksessä on tullut kaiken näköistä ongelmaa, yhteensopivuus ongelmaa jne. ja jos joku on ollut aiksemminkin pielessä ennen päivitystä, niin ei se sitä ole korjannut. Mutta siksi kannattaakin formatoida kovalevy ja asentaa puhtaana se kymppi, koska sen voi päivityksen jälkeen ilmaiseksi tehdä.

Oma läppäri on vuodelta 2008 ja olen ssd kovalevyn siihen vaihtanut ja kympin puhtaana asentanut. Toimii erittäin hyvin, eikä jumita mikään yhtään. Kaikki kun on kunnossa, toimii windows 10 loistavasti.

Ja se ssd kovalevy auttaa nopeuteen melko paljon.

Zalama

Lainaus käyttäjältä: GaryP - 09.12.2016, 13:47:06
Antakaas yksi OIKEA syy kympin käyttämiseen. Windows on ottanut takapakkia niin pahasti ettei kannata hötkyillä jos alla on Windows 7, mikä tahansa versio.

Kaikki versiot ovat minulla aktiiviisesti käytössä tällä hetkellä, Vistaa lukuunottamatta, XP:stä alkaen, vertailukohtaa
toimivuuteen ja käyttömukavuuteen sekä silmäniloon löytyy riittävästi.
Olen huomannut että henkilöt jotka eivät koneitaan joudu koskaan konffailemaan, ovat ihan tyytyväisiä, eivät siis
koe niitä hienoja hetkiä joita erilaiset käytettävyyteen kohdistuvat tehtävät tuovat mukanaan.

Oikeasti, yksi oikea syy, nopea käynnistyminen on sitten naurettavin syy mitä keksiä voi, toinen on tietoturva erittäin naurettava... tai toisinpäin oikeastaan.

Kari

Konffaamisen tarve on jatkuvasti vähentynyt. Toki jos itse konffaaminen itsearvoisesti on se mitä haluaa ilman että sillä on jotain tarvetta on toinen juttu :) Itse koen, että konffaamisen ja säätämisen tarve on ihan tervetullutta. Ei paljon tarvitse rekisteriä enää puukotella yms.

En paljon konetta uudelleen käynnistele, mutta 10:llä kaikki sujuu hieman jouhevammin. Aina tietysti on jotain tiettyjä yksityiskohtia joista ei pidä mutta kyse on enemmän tottumisesta muutokseen (aina se ei ole hyvä tai huono muutos vaan vain muutos).

Itsellä oli Windows 7 beta ajoista asti kunnes sen päivitin noin puoli vuotta sitten. Eikä mitään ongelmia ole ilmaantunut.

Tietoturva on kyllä kokoajan parantunut. Nykyään ei ole enää juuri mitään tarvetta erillisiin virustorjuntaohjelmistoihin tai palomuuri sovellutuksiin. Syvemmälle kerneliin rakennettu Windows defender hoitaa sen puolen nykyään paremmin ja turvallisemmin kuin erilliset ohjelmistot. Suurin osa "palomuuri" ohjelmistoistahan oikeasti vain konffaa windowsin omaa palomuuria.

Ymmärtääkseni tietoturvapäivityksiä tulee windows 7:lle vuoden 2020 loppuun jolloin päättyy extended support. Tämän jälkeen se on aika turvaton alusta.

Se mikä on ehkä hieman heikentynyt on yksityisyyden suoja, kun windows kerää enemmän statistiikkaa.


Tällä hetkellä Windows 10 päivitystä en enää saa ilmaiseksi joten se lienee suurin syy olla päivittämättä. Toistaiseksi Windows 7 kyllä toimii ihan hyvin myöskin.

Lainaus käyttäjältä: Roope - 09.12.2016, 14:09:50
Kympin huono maine johtuu ehkä siitä, että suurin osa kympeistä on ollut noita päivitettyjä versioita seiskasta tai kasista. Tuossa päivityksessä on tullut kaiken näköistä ongelmaa, yhteensopivuus ongelmaa jne. ja jos joku on ollut aiksemminkin pielessä ennen päivitystä, niin ei se sitä ole korjannut. Mutta siksi kannattaakin formatoida kovalevy ja asentaa puhtaana se kymppi, koska sen voi päivityksen jälkeen ilmaiseksi tehdä.

Oma läppäri on vuodelta 2008 ja olen ssd kovalevyn siihen vaihtanut ja kympin puhtaana asentanut. Toimii erittäin hyvin, eikä jumita mikään yhtään. Kaikki kun on kunnossa, toimii windows 10 loistavasti.

Ja se ssd kovalevy auttaa nopeuteen melko paljon.

Itsekin päivitin 7:sta 10:iin tekemällä täysin puhtaan asennuksen uudelle levylle. Käytännössä päivitin vain lisenssin.

einari

Jo pitkän aikaa minulle käyttis ollut vain alusta ohjelmille jota haluan käytellä.
Ja Windows nyt on kuitenkin sellainen joka on tuttu ja turvallinen ja parhaiten tarjoaa tukea softille jota käytän.
Win 10:iä olen käytellyt kesästä asti ja vaikka päivitinkin rohkeasti win7:n päälle niin aika moitteettomasti on toiminut.
On siinäkin omat ärsyttävyytensä - eniten oikeastaan ärsyttää Windowsin tyyli päivitysten tyyliin, kaikki on paketoitu eikä asennusten suhteen ole paljon valinnan vapautta. Kaiken lisäksi päivitysten testaus on laskenut kuin lehmän häntä ja testaus on ulkoistettu käyttäjille.
Surkuhupaisinta oli alkuvaiheessa nämä päivitykset jotka omavaltaisesti ja suuressa viisaudessaan poistivat kyselemättä F-Secureen, Adoben ja muiden ohjelmistoja.
___
Tapio

ellu

Kiitos, pitänee kokeilla sitä puhdasta asennusta vielä. Kun silloin ihan vain päivitin kasin kympiksi... ei ihan vielä tekisi mieli vaihtaa käyttistä kokonaan kun Photoshoppia tarvitsen kuitenkin aika paljon. Vanhaan läppäriin vaihdoin aikoinaan Vistan tilalle Linuxin ja toimii nyt paremmin. Huono puoli siinä että en ole tarvitsemiani ohjelmia saanut siinä toimimaan.

SSD:tä olen haaveillut, mutta en ole raaskinut massia vielä löyhdyttää niin paljoa.
SW400P Synscan Goto Dobson
ASI120MM-S
Canon EOS 600D

RL

Lainaus käyttäjältä: ellu - 09.12.2016, 14:48:47
Ei ihan vielä tekisi mieli vaihtaa käyttistä kokonaan kun Photoshoppia tarvitsen kuitenkin aika paljon.

Cs kakkosen saa muuten ladattua vieläkin samasta paikaan, kun joskus täällä foorumilla luki siitä.

GaryP

Ei vieläkään yhtään syytä mainittu miksi pitää päivittää. Tietoturvaohjelmia tarvitsevat he jotka eivät osaa
surffata järkevästi, asentelevat kaikki ohjelmat tutkimatta etukäteen mitä lisukkeita paketissa on mukana,
ja vastaavat kaikkiin pop-uppeihin vaistomaisesti "OK".

Ja kun olet normaalin NATtaavan reitittimen takana, ei ole paljon huolta, ei tarvitse erillistä palomuuria
tai virustorjuntaa. 99,9% ongelmista tulee harkitsemattomasta käytöstä, ei suoranaisista ulkoisista uhista.

Mutta, jos olette kympin ja sen omapäisyyden kanssa sinut, eihän siinä mitään.
:azn:

Kari
Kari Pulkkinen
Espoo, Finland

Harrastus uudelleen lämpiämässä...