Virtaa inventteri-aggregaattilla?

Aloittaja -Essi-, 14.07.2015, 22:33:07

« edellinen - seuraava »

-Essi-

Tulevana havaintokautena mieli tekisi kokeilla kuvaamista vähemmän valosaasteisessa paikassa. Ongelmaksi kuitenkin muotoutuu riittävä virran saanti. Autoa ei välttämättä kovin lähelle saa ja Power tankeissa tuskin virta kaikkeen riittää? Itsellä kaikki laitteet (läppäri --> ohjaa jalustaa ja guidauskameraa sekä järkkäri) toimivat nyt verkkovirran avustuksella, mikä vielä kotioloissa onnistuu jatkojohdon avulla.

Mutta mites sitten tuolla maaseudulla toimis vaikka joku tuollainen http://glanspower.fi/tuote/1267? Virta varmaankin riittää, kunhan vaan muistaa tankata ja siirrettävyyskin on helppoa. Ainut mieleentuleva miinus on tuollaisen melutaso. Itseä se tuskin haittaa (laittaa vaikka kuulokkeet korville ja kuuntelee musiikkia), vaan saattaa se ääni yönhiljaisuudessa kantautua melko pitkällekkin. Jotain koteloa ääntä hillitsemään?

Onko muilla mitä kokemuksia aggregaatti/kaukoputki viritelmistä? Kaikki vinkit otetaan mielellään vastaan.

-Esa-
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

wm-x

Ei kokemusta kyllä kyseisestä yhdistelmästä. Mutta luulisi tuollaisen akkuviritelmän/powertankin pyörittävän yhden yön läppäriä jossa nuo laitteet kiinni.

Jos bensakäyttöisen ottaa käyttöön niin voisihan sille miettiä rakentavasa jonkun äänenvaimentaja salkun, mistä ohjaa vain pakokaasut ulos. Kätevähän tuollainen moottorikäyttöinen on, ei tarvitse ladata ja bensaa saa ottaa mukaan jos vaikka pidemmäksi aikaa lähtee reissuun.

naavis

Eri laitteiden virrankulutukset on aika helppo laskea/mitata/selvittää. Tämän tiedon perusteella voi sitten arvioida, että kuinka pitkäksi aikaa minkäkin kokoinen akku/powertank riittää.

Kettu-Pekka

Itte oon ottanu virran halppis invertterillä irtonaisesta auton alusta. Hyvin on riittäny yön yli.

Kuulapaa

Tuossa aggregaatissa näyttäisi olevan 12V/4A DC lähtö. Yleensä tasavirtalähdöt ovat noissa aika pieniä kun primäärikäyttötarkoitus on toimia AC-lähteinä.

4A 12V:lla saattaa riittää minimikokoonpanolla (jos läppärin akku on täynnä), mutta useiden laitteiden yhtäaikaisessa käytössä voi tulla ongelmia, ainakin sillä hetkellä kun rupeat ajelemaan jalustaa molemmilla akseleilla uuteen asentoon ja kaikki laitteet ovat kytkettyinä. Ehkä se pienen puskuriakun ja aggregaatin yhdistelmä voisi toimia.

Itse lämmitän kaluston toista päätä ja jäähdytän toista. Tämä yhdistettynä kaikkiin muihin laitteisiin nielee virtaa yllättäviä määriä. Tien päälllä olen ottanut virran auton akusta, mutta en pariin vuoteen ole uskaltanut olla käyttämättä autoa jossain vaiheessa sessiota akun tyhjentymisen välttämiseksi. Toisaalta dieselauto on raskas generaattori.

Usean tunnin kuvausssessiot kovilla pakkasilla voivat tehdä tempun ja auto jää pellon reunaan jos akku ei ole kunnossa. Tosin edellisen kerran näin on käynyt lähes tarkalleen parikymmentä vuotta sitten ja silloinkin kyse oli Escortin halpisakusta, ylimitoitetuista musiikkilaitteista ja kesäyöstä  :smiley:
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

kvahlman

Oman virrankulutuksen saanee helposti selville tälläisellä vempeleellä:

http://www.clasohlson.com/fi/S%C3%A4hk%C3%B6nkulutusmittari/36-2897

Noilla on hauska sitten testailla muutkin talon laitteet ja päivitellä että miten se kahvin keittokin on kallista... Tai ei itse keittotapahtuma mutta jos jättää koneen tunniksi päälle sillä välin kun tyhjentää pannua.

Siitä sitten laskelma että kuinka paljon kulutus normi kuvaussession aikana on ja siihen nähden vähintään tuplasti kapasiteettia jos akustoa hankkii. Tuplasti koska operoidaan kuitenkin kylmässä eikä ne akut oikein tahdo olla parhaimmillaan pakkasessa.

-Essi-

Lainaus käyttäjältä: Kuulapaa - 15.07.2015, 09:02:55
Tien päälllä olen ottanut virran auton akusta, mutta en pariin vuoteen ole uskaltanut olla käyttämättä autoa jossain vaiheessa sessiota akun tyhjentymisen välttämiseksi.

Taitaa mennä tämä systeemi kokeiluun, kun vasta tuli autoon akkukin vaihdettua. Jos oikein on kylmät kelit, niin hyvähän sitä on välillä autoa tosiaan pyörittää, niin ei sitten jää sinne pellon poskeen. Hyvänä plussana päälle, lämpiäähän ukkokin siinä sitten pikkasen samalla. Toki juuri tutkin tuota omaa invertteriä niin näkyyhän siinä jonkunlainen "akkuvahti" olevankin.
-Skywatcher 200/1000 PDS Explorer
-Skywatcher Skymax 127
-Skywatcher NEQ6
-Skywatcher Star Adventurer
-Nikon D7200
-QHY8L

-Essi-

Kuulapaa

Jos vaan mahdollista niin koko järjestelmä on syytä rakentaa toimimaan 12V jännitteellä. Jännitteen vuoroin nostaminen/laskeminen ja DC-AC-DC muunnokset kun aiheuttavat oman kuormansa. Toki sillä invertterillä voi lämmittää autonpenkkiä, mutta sähköenergian säästön kannalta se ei ehkä ole optimaalisin tapa.

Toinen huomion arvoinen seikka on akun jännitteen hetkellinen kyykätäminen auton käynnistyksen yhteydessä. Se kun tuppaa sotkemaan laitteiden toiminnan (mm. HEQ5 buuttaa jos auton käynnistää samasta virtalähteestä). Siksi järjestelmä tarvitsee pienen rinnakkaisakun, jolla saat pidettyä laitteet toiminnassa ja kohteen paikoillaan jos haluat käynnistellä autoa välillä.
Kun itse tekee niin saa sellaisen kun tulee.
http://www.kuulapaa.com/

deltauser

Laitan kommenttini, koska osittain liipaa aihetta. Sain onneksi selventävän avun ongelmaani "GOTO-jalka sekaisin" tällä osastolla. Syyksi paljastui (ainakin toistaiseksi) käyttämäni jump starterin (12 voltin akkupakki) jänniteen lasku/vaihtelu 12-voltin ulostulossa. SynScan kapulan resetointi tehdasasetuksiin korjasi ongelman. Miinuksena on, että se ei poista jum starterin ongelmaa. Eli jatkojohto 230V käyttöön aina kun vain on mahdollista. Noissa akkuvirtalähteissä on varmasti myös laatueroja, mutta tuo Motonetin peli ainakin taitaa olla huono valinta.