HDR-kuviksi photoshopissa?

Aloittaja joni, 13.08.2007, 11:38:17

« edellinen - seuraava »

joni

Olen tässä perehtynyt HDR-kuvien tekoon photoshopissa ja mieleeni tuli, josko tuota ominaisuutta voisi käyttää tähtikuvien muokkaukseen? onko kellään kokemusta miten pelaa? Homma toimii aika hyvin normaaleissa maisemakuvissa.

Uppo

Kuusta saa ainakin jotain irti. Kannattaa ainakin kokeilla, itse testasin vain kahdella eri valotuksella ja hyvä tuli. HDR kuvat on ihan nättejä jos ei vedä efektiä ihan överiksi.
Jani Virtanen

Lauri Kangas

En itse ole lainkaan vakuuttunut HDR:n eduista tähtikuvissa. On harvoja kohteita, joiden dynamiikka on niin laaja ettei niitä saisi yhdellä valotuksella koottua. Kyllä edelleen paras tapa kasvattaa dynamiikkaa on ottaa useita kuvia ja pinota ne. Tällöin pääsee eroon kohinastakin.

Myöskin pelkän kuun kuvaaminen onnistuu ihan hyvin vakiovalotuksella. Sen sijaan erikoistapauksissa kuten tähdenpeitoissa (eritoten esim. kuu peittämässä plejadeja) tarvitaan useiden erilaisten valotusten yhdistämistä, mutta harvassa ovat työkalut, jotka selviytyvät tästä kunnialla. Ainakaan photoshopin hdr-työkalu ei sovellu alkuunkaan tähtikuvien tekemiseen. Erilaiset valotukset on mielestäni paras yhdistää käsin.

joni

mielestäni hyvä esimerkki tähtikuvauksen ja kuvankäsittelyn kirjosta on M42, josta näkee mitä erikoisempia virityksiä. ja juuri M42 on aika laajan dynamiikan kohde. laittakaapas googlen kuvahakuun M42 niin näette kuinka mielettömän eri näköisiä ne kuvat ovat. Ajattelin, että HDR voisi olla keino millä näkymän saa luonnollisemman näköiseksi, ilman omituisia läikkiä ja siirtymiä. Tämä "ongelma" näkyy ihmisten maisemakuvien soppailuissakin epäluonnollisina taivaina ja kummina sävysiirtyminä ja pahimmillaan karkeina pikseleinä. makuasia tietysti..
noh, jahka saan oman laitteiston iskuun niin pitänee kokeilla. toistaiseksi homma toimii hyvin yö-maisemakuvauksissa. hyvä harjoituskohde tälle tekniikalle on kuun maatamon kuvaus, kenen kamerassa riittää dynamiikka?? ja on muuten aika vaikea maskata ja leikkiä tasoilla että homma näyttää kivalle. HDR- hoitaa homman mallikkaasti, kun tietää miten säätää.

Lauri Kangas

M42 ja maatamo ovat kieltämättä aika hyviä esimerkkejä. Itse sain M42:n keskustan pysymään kurissa täysin sattumalta, kun sumun eteen ajelehti kesken kuvauksen ohuita pilviä. Laitoin nekin sitten pinoon mukaan ja tuli aika hyvä. ;)

Omasta mielestä nuo maisemakuvat joissa on käytetty HDR:ää hyppivät räikeästi silmille. Puiden ympärille taivasta vasten tulee erikoisia hohtoefektejä ym. Hyvä HDR-kuva on tietysti sellainen, jonka pointti ei ole itse HDR ja joka ei näytä kovin epäluonnolliselta.

Kun kuvasin plejadien peittoa niin se maskaaminen oli tosiaan ihan mielettömän tuskaista hommaa. Jos saat hyviä tuloksia vaikka maatamokuvista niin kerro ihmeessä vinkkejä. :)

MarkoM

HDR-kuvien luontiin kannattaa kokeilla myös Autopano Pro -ohjelmaa (kaupallinen), jossa on tuki panoraamojen luonnin lisäksi HDR-kuville. Käytännössä homma hoituu täysin automaattisesti valitsemalla toisiaan vastaavat, mutta eri valotusajoilla kuvatut kuvat. Tähtikuviin en ole tuota kylläkään kokeillut, mutta muutamiin maisemakuviin kylläkin, ja on asiansa ajanut. Mielestäni tuo on parempi kuin Photoshopin HDR-toiminto, koska panoraamojen luontiin tarkoitettuna se antaa myös jonkin verran anteeksi pieniä heittoja eri kuvien välillä.
Marko Myllyniemi
"Koskenkorvan kivennäisvesi on valmistettu kirkkaasta, vähänatriumisesta lähdevedestä, siksi sen maku on niin päähännousevan raikas. Maista Koskenkorvan kivennäisvettä. Tulet hyvälle tuulelle!"
astro.kuvat.fi
Kuvagalleria
Lakeuden Ursa ry

tahkis

Maksullinen Photomatix taitaa olla myös melko laadukas ohjelma HDR-kuvien tekoon.
Joni Tahkoniemi

Timo Kantola

Lainaus käyttäjältä: joni - 13.08.2007, 11:38:17
Olen tässä perehtynyt HDR-kuvien tekoon photoshopissa

Olisko antaa vinkkejä/linkkejä ? aihe kiinnostaa.
Timo Kantola

joni

HDR-kuvien teko ei ole todellakaan helppoa. Työkalu tuli photoshoppiin ihan "vasta" ja on aika hankala käyttää. Käytännössä toimii siis niin, että otetaan 3-10 kuvaa ali ja ylivalottaen+oikea valotus. mennään automate-merge hdr ja sieltä valitaan kuvatiedostot. photoshopissa on myös nappula jolla se yrittää kohdistaa kuvat mutta ei se oikein toimi. kun kuva on hdr muodossa sille valitaan esikatselu vaaleus. sen jälkeen mennään mode ja vaihdetaan takaisin 16bittiin, muunnokseen on oma työkalu jossa viimeinen vaihtoehto toimii parhaiten. siitä sitten käppyrää säätämään. niinkuin sanoin ei ole helppo homma. kuvista tulee helposti harmahtavia ja sävynleikkauksia voi tulla myös. tuohon pitäisi olla joku apuri joka ehdottaa miten kannattaisi säätää+reaaliaikainen histogrammi.

WesQ

Lainaus käyttäjältä: joni - 14.08.2007, 09:59:43
HDR-kuvien teko ei ole todellakaan helppoa. Työkalu tuli photoshoppiin ihan "vasta" ja on aika hankala käyttää. Käytännössä toimii siis niin, että otetaan 3-10 kuvaa ali ja ylivalottaen+oikea valotus. mennään automate-merge hdr ja sieltä valitaan kuvatiedostot. photoshopissa on myös nappula jolla se yrittää kohdistaa kuvat mutta ei se oikein toimi. kun kuva on hdr muodossa sille valitaan esikatselu vaaleus. sen jälkeen mennään mode ja vaihdetaan takaisin 16bittiin, muunnokseen on oma työkalu jossa viimeinen vaihtoehto toimii parhaiten. siitä sitten käppyrää säätämään. niinkuin sanoin ei ole helppo homma. kuvista tulee helposti harmahtavia ja sävynleikkauksia voi tulla myös. tuohon pitäisi olla joku apuri joka ehdottaa miten kannattaisi säätää+reaaliaikainen histogrammi.


On noin 100 x helpompaa ja nopeampaa, kun tekee tuolla photomatixilla. HDR-kuvien teko on itseasiassa todella yksinkertaista, kun on oikeat työkalut.

xpro

Olisko teillä mahdollista näyttää HDR kuvia? Kun ei ite ole moisestaa kuullut!


EDIT: Löytyi..esim. kuvia googlesta :D
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Timo Kuhmonen

Lainaus käyttäjältä: Jani.W - 14.08.2007, 10:10:26
Olisko teillä mahdollista näyttää HDR kuvia? Kun ei ite ole moisestaa kuullut!

Itselläni on hankittu Photomatix Pro. Hankin sen pari vuotta sitten... Pääkäyttö on ollut muualla, joihinkin tähtitaivaan kuviin olen sitä kokeillut. Esimerkki kuun maatamon / sirpin samanaikaiseen esittämiseen yhdessä kuvassa. Muissa tähtiaiheisissa kuvissa ei siitä ole vielä kokemusta minulla.
http://timokuhmonen.smugmug.com/gallery/2508621#131961092

Tuolla tekniikalla on myös kääntöpuolensa. Helposti kuviin tulee "karkkivärit" ja myös "haloefektejä" etenkin tumman ja vaalean rajapinnalle.
Yksittäisten kuvien tuli myös olla kohdistettu hyvin jotta homma toimisi. Photomatixissa on automaattinen kohdistustoiminto, mutta sen kanssa olen huomannut paljon ongelmia, siitä olen aikanaan heille palautetta lähettänyt. Manuaalinenkin kohdistustoiminto tuossa softassa on, mutta kankea käyttää (kuvaparin referenssipisteet)

HDR kuvissa olen tummassa päässä huomannut usein kohinaa. Tekniikan ideahan on supistaa hyvin laaja valoisuuksien intensiteettieroa jossakin toisessa esittämisformaatissa sopivaksi. Usen lopputulos on 8 bitinen jiipekko webbi kuva. Pinoukseen verrattavaa kohinan poistoa (keskiarvoitus?) ei minun mielestäni HDR softissa ole toteutettuna, ainakaan niissä mitä itse olen käyttänyt...

Timo Kantola

#12
Suurkiitokset kaikille, sain mitä halusinkin  :D
Ensinnäkin, Tahkiksen linkistä löyty Freewarena Photomatix Basic 1.2 joka tekee juuri sen mitä kaipasin - yhdistää kaks eri valotuksilla otettua kuvaa - ja viellä muutamalla klikkauksella, Download:
http://www.hdrsoft.com/download.html#pmp
Loistava ohjelma! Kokeilin heti ja 2min jälkeen tuli tulosta. Kaivoin joskus 2005/2006 vaihteessa kuvatut M42 kuvat ( kuvattu Canon 350D + 15cm F5 Newton)

30sek valotus 400ASA


247sek valotus 400ASA


Photomatixsilla avasin molemmat kuvat yhtäaikaa ja Klikkaus kohdasta combine -> Highlights & Shadows, täppä kohtaan aling source images ja ei muutakun OK. Noin 15sek jälkeen putkautti:


Käytettyyn vaivaan nähden kohtuullista.

EDIT: Niin eihän tämä taida viellä olla oikea HDR-kuva, mutta mulle kelpaa..

EDIT 2: Luulen että pallomaisiin tähtijoukkoihin ko. menetelmä saattaisi sopia..

Timo Kantola

joni

näyttää mielestäni hyvältä! ehkä hitusen jää haaleaksi tuo taustataivas, mutta sumu on kokonaisuudessaan eheä. :D