DIY huurrepanta kameraoptiikalle

Aloittaja monni, 08.08.2013, 15:16:34

« edellinen - seuraava »

zenix

Minullahan on noita keitettäviä käden lämmittimiä. Sellasella voisi ensitöikseen kokeilla.

Juhanitee

Tämä aihe tuli taas ajankohtaiseksi pakkasten saavuttua, joten kannanpa korteni kekoon tässä kotikötöstystouhussa. Minulla kysymykseen ei tule patterikäyttö, enkä totisesti aio maksaa vastuslankaa sisältävästä tarrakarvasta kymmeniä euroja. Siellä kiinalaisessa ompelimossa eivät varmasti ole kuulleetkaan että niitä jotenkin johonkin kuvaukseen voisi käyttää ja näin väitän ettei nuo TS-kaupassa olevat suoraa ole "tähtikuvauskäyttöön" vaan johonkin muuhun. Tämä nyt on sivuseikka, mutta tässä harrastuksessa itse tekeminen on aika vähäistä, joten jos jotain edes näpräis itse.

Käytettävissä oli muutaman kilon pikkukela 0,25mm paksua emaloitua kuparilankaa, eli käämilankaa. Tämän resistanssi on turhan pieni, mutta se tarkoittaa tässä nyt sitten vain sitä että käämitään enemmän. Lanka kestänee näppituntumalla noin ampeerin korkeintaan ja tehontarve on luokkaa 10W. Näinpä järkevä käyttövirta on kai jossain puolen ampeerin nurkilla jolloin 50 ohminen lankakerä toteuttaa haaveilemani 10W tehon. P=I^2 * R tai P=U^2/R. Väännelkää siitä. Minä olen todella huono matikassa. Sähköä näille syötän 0-30V/15A labrapowerista. Varmaan joku 15V on käytännössä ihan tarpeeksi. Oman tarpeen arviointeihin ja suunnitteluun kannattaa miettiä mielummin korkeampaa jännitettä kuin suurempaa virtaa. Ampeerikaupalla volttia tai kahta lämpäpantaan ajettuna tekee ehkä lämmitystehossa välijohtoon saman verran.

Tarve siis kahdelle putkelle näin alkuun ja halkaisijat noin 80mm. Hyllyssä ei valitettavasti ollut sopivan ohutta vastuslankaa, joten tartuin kuparikelaan. Ajattelin heti aluksi että rakenne voisi kameraoptiikalle olla sopiva kartonkiputki joka nahkeasti liukuu lasin päälle. Sopivan hylsyn hakeminen mallisi oli vähän haastavaa ja sen etsimiseen meni aikaa useita minuutteja.



Hylsyn päälle pyöräytin kierroksen mustaa kartonkia ja teippasin nippuun.



Tuntui tarpeeksi jäykälle joten jatkoin eteenpäin nostamalla lankakelan lattialle ja pyörittelemällä kartonkihylsyn päälle lankaa. Yhdellä välimittauksella osuin aika tarkoin tuohon 50 ohmiin. Päälle vähän teippiä ja kissa pois näppikseltä.



Vielä lisää teippiä ja koesovitus. On just eikä melkein.



Seuraavaksi kolvi kuumaksi ja rapsuttelemaan emaloinnit pois langan päistä. Alan miehet kastaa tentussa ja polttaa. Mulla ei ollut nyt tenttua.



Juotin lankojen jatkoksi jotain noin puolen neliömillin kytkentäjohtoa ja teippasin päät piiloon. Vielä kierros telttapatjaa ja taas teippiä.



Ei se kaunis ole, mutta ajanee asiansa. Guidausputki sai kyytiinsä samanlaisen kasan kuparilankaa ja edelleen 50ohm/10W -mitoituksella, mutta kiinteästi linssinpidikkeen muovien päälle käämittynä. Sitähän ei siitä kai koskaan tarvi purkaa?



Aikaa kahteen tötteröön kului lähes 2 tuntia. Materiaalina meni myös teippiä, kartonkia ja muuta kuvissa esiintyvää. Kuparilanka on kaupassa kallista ja sitä ei tämmöseen kannata ostaa. Kannattaa katsella jotain muuta tai sitten sitä vastuslankaa. Kupari miulla on kuitenkin lojunut nurkissa jo kauan eikä nykyään tule juuri edes muuntajia käämittyä, joten periaatteessa ilmaista. Tappioksi voi kirjata ettei TS-kaupasta saanut huurrepannan mukana rouvalle karkkipussia.

Juhanitee

Otetaanpa tähän vielä yksi kierros kotikötöstyshuurretorjuntaa, joka on ihan varmuudella vain tähtikuvaukseen suunniteltua. Kohteena nyt vanha Celestron 9 ja vartti.



Pähkäilin työaikana täysistunnolla akuankkaa silmäillessäni sen verran rakennetta tähän että en ehkä kuitenkaan kääri vain lankaa putken päälle. Teki mieli kokeilla jotain muuta. Kotiin päästyäni otin autotallista pätkän likaisenkeltaista letkua ja ryhdyin kahvin jälkeen tekoihin.



Lanka on edelleen tuota edelläkuvaamaani kuparia eikä muuta tähän hätään nyt ole. Eikä heti tulekaan. Pyörittelin tuota viheliäisen ohutta lankaa tämän letkun päälle koko matkalle mahdollisimman tarkoin, niinkuin nättiä kelaa tekisin. Käsin tämä on hankalaa ja rakoja meinaa väkisinkin jäädä. Käytännön merkitystä asialla ei ole, mutta minua se haittaa tietona ettei käämitys ole tasainen. Tuskaisan puolituntisen jälkeen minulla oli kuparipäällysteinen letku, jonka resistanssiksi tuli 34 ohmia. Tämä rinnakkain seurantaputken 50 ohmisen lämmityksen kanssa saattaa tuottaa jokseenkin sopivan tehosuhteen putkille. Kokeilemalla se selviää. Nämähän ei niin justiin ole. Mittareferenssinä kuvassa kissanpojan tassu. Taas kolvi kuumaksi ja paksummat johdot jatkoksi.



Teippipäällystyksen jälkeen letkun "pituus" oli kasvanut niin paljon että piti ihan sentti lyhentää. Sitten sopi paikoilleen niin että pysyy ilman kiinnittelemistä. Toinen kierros teippiä varmaan tiukentaa sovitusta enempi.



Pötkylän ähräämiseen paloi tunti arvokasta päiväuniaikaa. Kaupallinen kiinalainen karvalankaneulomon tuottama tähtikuvaustarvike oli kuitenkin niin arvokas etten pihiyttäni sitä raskinut ostaa vaan kärsin ennemmin vaikka pienestä univelasta.

mistral

Mietin kuinka rinkula tuottaa ilman väreilyä kun se on irtonaisena ja tiiviinä pakettina aukossa. Jos se olisi kuitenkin putken ulkoseinällä, niin lämpö leviäisi laajemmalle ja miedompana. Toisaalta jos tehoa voi pienentää niin pieneksi että juuri estää huurtumisen niin ehkä ei sitten väreilytä ilmaa. En tiedä kun ei ole kokemusta.

Juhanitee

Lainaus käyttäjältä: mistral - 14.01.2014, 19:53:22
Mietin kuinka rinkula tuottaa ilman väreilyä kun se on irtonaisena ja tiiviinä pakettina aukossa. Jos se olisi kuitenkin putken ulkoseinällä, niin lämpö leviäisi laajemmalle ja miedompana. Toisaalta jos tehoa voi pienentää niin pieneksi että juuri estää huurtumisen niin ehkä ei sitten väreilytä ilmaa. En tiedä kun ei ole kokemusta.

Mietin tätä toki myös ja tämän illan kokeilut kertoivat että hyvin väreilee kun pistää tehoa enemmän. Parin sadan milliampeerin virralla Celestronin lasi pysyy kirkkaana eikä ilma väeile niin paljoa että olisin sitä ASI:n videokuvasta enää havainnut. Pudotin sitten vielä vertailun vuosksi kiinni koko lämmittimen ja sai odotella melkoisen pitkään ennen kuin pieniä kiteitä alkoi lasille ilmaantumaan. Tokihan tuossa on kaverina pikkuinen pahvitötterö joka täytyy jossain välissä korvata jollain vähän hienommalla ratkaisulla. Pitää mietiskellä sitä kun seuraava akuankka tulee ja saa rauhallisen hetken.

deltauser

Lainaus käyttäjältä: naavis - 09.09.2013, 13:37:08
Äkkiäkös sellaisen kolvaa itse... :cool:

En tilausta tehdessäni (AST Optics DH40 - Dew Heater L=40 cm) tajunnut tuota liitosasiaa ja nyt pitäisi saada RCA liitin muutettua tupakansytytinpistokkeeksi. Panenko johdon kylmästi poikki ja kolvaan sen tupakansytytinplugiksi vai naaras RCA--> tup.syt.plug? Onko napaisuuksilla väliä? Isäni on sähköasentaja mutta ei ole tieto geeneissä siirtynyt  :angry:

Lauri Kangas

Lainaus käyttäjältä: deltauser - 14.09.2015, 09:21:27
En tilausta tehdessäni (AST Optics DH40 - Dew Heater L=40 cm) tajunnut tuota liitosasiaa ja nyt pitäisi saada RCA liitin muutettua tupakansytytinpistokkeeksi. Panenko johdon kylmästi poikki ja kolvaan sen tupakansytytinplugiksi vai naaras RCA--> tup.syt.plug? Onko napaisuuksilla väliä? Isäni on sähköasentaja mutta ei ole tieto geeneissä siirtynyt  :angry:

En tiedä löytyykö mistään tupakansytyttimestä RCA:han sopivia johtoja. Itselle tuli sellainen muistaakseni Seletekin virtajohtona.

Voit ihan hyvin joko katkaista valmiin RCA:n pois ja laittaa tupakansytyttimen tilalle tai sitten valmistaa itse tuollaisen pienen adapterijohdon jos et halua tärvellä itse tuotetta. Tupakansytytinliittimet saa usein johtoon kiinni ruuveilla ilman juottamista, eikä RCA-liittimen juottaminenkaan ole ollenkaan vaikeaa.

Napaisuuksilla ei pitäisi noissa olla väliä.

deltauser

Lainaus käyttäjältä: Lauri Kangas - 14.09.2015, 11:42:35
En tiedä löytyykö mistään tupakansytyttimestä RCA:han sopivia johtoja. Itselle tuli sellainen muistaakseni Seletekin virtajohtona.

Voit ihan hyvin joko katkaista valmiin RCA:n pois ja laittaa tupakansytyttimen tilalle tai sitten valmistaa itse tuollaisen pienen adapterijohdon jos et halua tärvellä itse tuotetta. Tupakansytytinliittimet saa usein johtoon kiinni ruuveilla ilman juottamista, eikä RCA-liittimen juottaminenkaan ole ollenkaan vaikeaa.

Napaisuuksilla ei pitäisi noissa olla väliä.

Kiitos avusta. Eiköhän tämä tästä hoidu.