Tuiskula Observatory

Aloittaja VP, 01.08.2015, 01:23:09

« edellinen - seuraava »

VP

Agregaatti saapui takaisin, ja kuinka ollakkaan ensimmäisenä kuvausyönä jalusta tilttaa täysin. PHD2 kalibrointi ei onnistunut sitten millään ja lopulta jalustaan katkesi yhteys EQMOD:ista n. 15min välein. HEQ5 ei sen jälkeen tiennyt tietenkään sijaintiaan ja lakkasipa seurantakin.
Pääsyylliseksi epäilisin EQDIR kaapelia, kaikki liitännät kävin läpi ja kiinni on joten varmaan uusiksi menee.

Myöskin StarLight Xpressin 5x2" suodinpyörä jumiutuu pakkasessa, sen moottorissa on pieni kuminen pyörä joka luistaa ihan tolkuttomasti. Huoneenlämmössä kyllä pelittää. Onko hyviä ideoita miten saisi pysyvän korjauksen tehtyä tuolle? Nyt laitoin vain teipin palan moottorin korokkeeksi jotta se ottaisi paremmin kiinni. Pakkasen kiristyessä sekään ei kyllä auttanut vaan piti käydä aina tökkäämässä ruuvimeisselillä pyörä liikkeelle.

Myöskin ongelmaa aiheuttaa PC joka ei suostu ottamaan enää varausta kylmässä vastaan. Outoa sillä aiemmin on toiminut.

Eipähän tarvitse valvoa myöhään... :undecided:

-V

Ari Haavisto

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 06.03.2017, 14:31:04
Myöskin StarLight Xpressin 5x2" suodinpyörä jumiutuu pakkasessa, sen moottorissa on pieni kuminen pyörä joka luistaa ihan tolkuttomasti. Huoneenlämmössä kyllä pelittää. Onko hyviä ideoita miten saisi pysyvän korjauksen tehtyä tuolle? Nyt laitoin vain teipin palan moottorin korokkeeksi jotta se ottaisi paremmin kiinni. Pakkasen kiristyessä sekään ei kyllä auttanut vaan piti käydä aina tökkäämässä ruuvimeisselillä pyörä liikkeelle.

Olisiko sama vika kuin minulla? Minulla samankaltaista vikaa Xpressin pyörässä, ei kylmällä jaksa kunnolla pyörittää ja kuuluu pyöriessään metallinen rohiseva ääni. Nappasin pyörän sitten auki ja tutkiskelin mikä siellä mättää. Tuo moottori on kiinni tuollaisessa pellinpalassa, joka toimii jousena kun suodinkiekko painetaan paikalleen. Ainakin minulla moottorilla on pituussuunnassaan liian vähän tilaa ja kiekon ollessa paikallaan moottori kippaa eteenpäin sen sijaan että vain painuisi suorana alas jousen varassa, ja kiilautuu suodinkiekon ja suodinpyörän ulkokehän väliin (a.o. kuvassa punaiset nuolet). Tällöin moottorin etureuna sekä estää kiekon pyörimistä, että estää kumipyörän kunnollista kontaktia kiekkoa vasten. Hioopa mokoma vielä alumiinipölyä irti tuosta suodinkiekosta suotimia sotkemaan... Moottorille tehty upotus ulkokehällä on liian pieni, koska hölmösti ovat kairanneet yhden suodinpyörän rungon kiinnitysruuvin kierrereiän juuri siihen kohtaan, jolloin upotuksesta ei voi tehdä syvempää.




Yritin ensin muotoilla tuota kiinnityspellinpalaa sopivammaksi, mutta ei auttanut. Isompi o-rengas moottorin käyttävälle pyörälle (moottorin kumipyörä) ei myöskään auttanut, päinvastoin alkoi ottaa toiselta puolelta suodinpyörän pohjalevyyn kiinni ja jarruttaa entistä pahemmin. Lopulta keksin liimata moottorin perän päälle pari o-rengasta pikaliimalla (näkyy y.o. kuvassa). Tällöin suodinpyörän päällikansi, jota a.o. kuvassa sormellani simuloin, painaa moottorin perää ja estää moottoria kippaamasta eteenpäin ja kiilautumasta ulkokehän ja suodinkiekon reunan väliin. Nyt moottori painuu suorana jousensa varassa alas kun suodinkiekko on paikoillaan ja lisäksi tällöin moottorin kumipyörä painaa hiukan tiukemmin suodinkiekkoa. Lopuksi kiinnitin päällikannen paikoilleen ja kokeilin ajaa suodinpyörää tietokoneella - toimi kuin unelma. Ei lipsunut yhtään eikä kuulunut ylimääräisiä rohinoita.



Rebel 600S (Newton 600mm F4)
SW 400P Flextube Synscan GOTO (400/1800mm)
SW300P & NEQ6 Pro
Celestron C8, RET45
ASI183MM

Pierro Astro ADC-korjain
Televue Powermate 2.5x, 4x ja 5x, APM 2,7x & 1,5x comacorrecting barlow
Starlight Xpress suodinpyörä 7x1 1/4"

VP

Kiitos vinkistä Ari! Tuota pitää ehdottomasti koittaa, vaikken nyt ulkoa muista millainen tuo moottorin kiinnitys pyörässäni on (näyttää tutulta kylläkin). Kai sinne jotain tallaa saa alle kuitenkin.

-V

VP

Tuiskulan kuulumisia, laitemurheisiin filtteripyörän osalta en ole kerennyt paneutumaan mutta näkyvyys parani tänään etelätaivaalle ja zeniittiin. -7C pakkasesta huolimatta tarkeni hyvin T-paitasillaan, sillä molemmat koivut olivat imeneet itsensä jo vettä täyteen. Tuossapa noiden on hyvä kuivaa.

-V

lapimmies

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 15.04.2017, 15:16:16
Tuossapa noiden on hyvä kuivaa.
-V
Kun kuvasta katson niin näyttää, että et ole aisannut nuita kuivumisen nopeuttamiseksi.

VP

No polttopuita riitänee vielä parin vuoden tarpeiksi polttaa joka viikko. :cool:
Kiire ei ole, jahka veneilykausi alkaa niin tuossa kannon päällä pitää pilkkoa ja sitten hinata valmiiseen pinoon ns. oikeasti kuivumaan.
Koivuhan imee nyt ihan tuhottomasti vettä juurista, jos painon saisi kevenemään niin olisi inhimillisempiä käsitellä.

-V

Timpe

Lainaus käyttäjältä: W1lleM - 15.04.2017, 19:59:28
Kiire ei ole, jahka veneilykausi alkaa niin tuossa kannon päällä pitää pilkkoa ja sitten hinata valmiiseen pinoon ns. oikeasti kuivumaan.

Koivu kannattaa kylläkin halkaista tuoreena niin selviät hommasta helpommalla ja vähemmällä voimankäytöllä. Näin kevättalvella olisi paras aika muutoinkin kun puu on luonnostaan "kuivaa" ja vielä jäässä. Itselleni on päätynyt  halkoliiteriin appiukon kuolinpesän perintönä visaisia koivukantoja neljään osaan pilkottuna ja tuollaiset jo kunnolla kuivuneet koivuhalot ovat sangen kettumaisia pilkottavia takkakuntoon, vaikka käyttäisi halkaisukirvestä (pihaliiterini on turhan pieni vipukirveen käyttöön). Vanha sanonta "Hakkaa itse omat halkosi, niin ne lämmittävät sivut kahdesti!" pitää siis hyvin paikkansa :grin:

http://wikikko.info/wiki/Polttopuut#Puiden_pilkkominen.2C_halon_hakkuu
Puu halkeaa paremmin pakkassäällä kuin suojalla, varsinkin tämän huomaa kun halkoo metrin mittaisia koivuja. Polttopuut kannattaa hakata aina tuoreeltaan. Kuivia puita halotaan vain, kun tarve vaatii esim. sytytykseen.
- Timo Inkinen

lapimmies

Kyllä olen Timpen kanssa samaa mieltä. Pari vuotta sitten kun "valtavilta" pelloltani siivosin puustoa pois, taktiikkani oli:
-Aloitus kun puut ovat täydessä lehdessä
-Kaadetaan rungot
-Karsitaan oksat pois
-Aisataan
-Pätkitään 3 metrisiksi
-Tehdään "kekoja" sinne tänne (kymmenkunta pätkää pinottu siten, että paksut päät pinotaan ristikkäin ikään kuin hirsikehikon kulma
-Jätetään talveksi
-Seuraavana keväänä kelkottiin ne 3 metriset klapintekopaikalle (Ne kun talven yli kuivasivat, niin niitä oli paljon kevyempi käsitellä.)
-Tehtiin kalpeiksi ja pistettiin pinoon

En tiedä onko oikea tapa, mutta isävainaalta opittu tapa :)

VP

Se nyt on ihan se ja sama miten kuiva puu on kun klapikone naksauttaa sen poikki. Ei tässä ensimmäistä polttopuupinoa olla tekemässä. :cool:
Nuo koivut valuu tällä hetkellä nestettä, on tuhottoman painavia (tyvipölkyt jotain 30-40kg / kpl) siirrellä. Jäillekkään ei ole enää asiaa seuraavien suojasäiden tultua.

-V

VP

Tuiskulan kuulumisia, tänään kävin innolla (vai kauhulla?) raottamassa observatorion ovea. Ihme kyllä ampiaispesiä ei ollut kuin yksi, sekin haihtui savuna ilmaan. Johtoja ei ollut jyrsitty eikä papanoitakaan löytynyt joten kaipa hiiret ei tykkää motonetin sähkökaapeleista. Suodinpyörän ongelmat korjasin niin, että laitoin moottorin alle 3M -tarrasta pienen nökäreen. Jospa se olisi oikean korkuinen. Ainakin tuntui nyt selvästi paremmalle systeemille, pakkasissapa se sitten selviää. Lisäksi vaihdoin LRGB:n tilalle OIII ja SII suodattimet jo olemassa olevan H-alphan kaveriksi.

Otin myös koko newtonin irti ja aukaisin pääpeilin pitimen. Kollimoinnin pysymisen kannalta en löytänyt muuta ongelmaa kuin ihan pienen välyksen sivuttais-suunnassa. Se varmaankin tällä aukkosuhteella on riittävä, laitoin väliin paperisen tallan. Se varmaankin riittää (toivottavasti). Jos kyse ei ole pääpeilistä niin sitten pahoin pelkään että hiilikuiturunko taipuu. Se vaatisi sitten jo ihan oikeasti purkamista ja modaamista. Itse pidike oli kuitenkin hyvin tehty, lukkoruuvit eivät ota pääpeiliin kiinni vaan järeisiin metallilevyihin. Niitä uskaltanee vääntää ruuvvimeisselillä kunnolla kiinni jatkossa jos tarvitsee. Ja mikä parasta lämmityselementti mahtuu sopivasti pääpeilin ja pitimen väliin!

Vaihdoin myös EQDIR -piuhan, joka temppuili kauden lopussa. Nyt jalusta on taas kartalla, ainakin parkkiasennoistaan. Synkkaus meni talvella kun piuha sekosi, liekkö sitten kosteus / pakkanen käräyttänyt sen pienen piirilevyn joka niiden sisässä on. USB-liitin kun tuskin on kovin vesitiivis.

-V

Murtsi

Todennäköistä on että hiilikuiturunko antaa periksi, ehkä ei tuossa kokoluokassa samaan tapaan kuin vähän isommissa putkissa, tuo kiinalaisten käyttämä hiilikuitu on kuitenkin melkoisen ohutta tavaraa.

Rungon jälkeen seuraava periksi antava osa on sitten apupeilin kiinnike joka sekin on näissä kiinalaisputkissa melkoisen heppoista alumiinia, jos ei tuota ole jo modattun valmiiksi, että sellaista... näissä putkissa on yleensä jonkun verran paikattavaa ennen kuin ne pelaavat halutulla tavalla. Esimerkiksi omia modauksia putken suhteen näkyy seuraavan linkin kuvassa http://astrob.in/276488/0/

VP

Lainaus käyttäjältä: Murtsi - 18.06.2017, 10:15:13
Todennäköistä on että hiilikuiturunko antaa periksi, ehkä ei tuossa kokoluokassa samaan tapaan kuin vähän isommissa putkissa, tuo kiinalaisten käyttämä hiilikuitu on kuitenkin melkoisen ohutta tavaraa.

Tätä alkuun mietin itsekkin, mutta kun ongelma on semmoinen ettei se esiinny esim. meridianflipin jälkeen vaan hyvin satunnaisesti. Vaikkapa kesken kuvausession samalla puolen meridiaania alkaa pikkuhiljaa kuvanlaatu heikkenemään nurkista. Aina vika on pääpeilissä kun sen kollimointilaserilla ja cheschirellä katson. No, syksyllä salapoliisityö jatkuu.

-V

wm-x

Hyvä ville kun olet saanut jotain aikaiseksi. Minulla tulee kauden lopussa niin kova väsymys, että sammutan sähköt ja katson seuraavan kerran torniin elokuussa. Tämä kesä ehkä poikkeus kun viime talvena jostain syystä minulla päätyi puolet työkaluistani torniin ja olisi hyvä siivota siellä välillä.

VP

Vain puolet työkaluista? Sirkkeli ja moottorisaha taitaa vielä olla varastossa mutta kaikki muu löytynee kopista. Samalla reissulla palautin rautakangen takaisin omalle paikalleen.. :rotfl:

Mutta joo, kyllähän se välillä miestä syö kun ei jokin toimi. Päämääränä olisi saada syksyn kausi käyntiin kunnon kapeakaistakuvilla, vaikkapa joutsenen tähdistöä voisi miinoittaa nyt alkuun.

-V

VP

Flättiautomaatio on suhteellisen hyvällä mallilla. Asetin EQMOD:issa parkkiasennon osoittamaan paneeliin ja hämmästyksen kummastus, euron USB-relekkin toimii. Sillä saa siis tuon paneelin päälle ja pois.

https://www.youtube.com/watch?v=WFFhJihFbbA

Harmikseni huomasin että ASI1600MM-C:n OIII fläteissä on jotain mätää. Lueskelin tästä joskus, onneksi nuo Newtonin renkaat ei ole kovin voimakkaat (poikkiraitaa kuvassa). Toivottavasti ei näy kovin pahasti lopullisissa kuvissa. :undecided:

-V