Tuiskulan kuulumisia, tänään kävin innolla (vai kauhulla?) raottamassa observatorion ovea. Ihme kyllä ampiaispesiä ei ollut kuin yksi, sekin haihtui savuna ilmaan. Johtoja ei ollut jyrsitty eikä papanoitakaan löytynyt joten kaipa hiiret ei tykkää motonetin sähkökaapeleista. Suodinpyörän ongelmat korjasin niin, että laitoin moottorin alle 3M -tarrasta pienen nökäreen. Jospa se olisi oikean korkuinen. Ainakin tuntui nyt selvästi paremmalle systeemille, pakkasissapa se sitten selviää. Lisäksi vaihdoin LRGB:n tilalle OIII ja SII suodattimet jo olemassa olevan H-alphan kaveriksi.
Otin myös koko newtonin irti ja aukaisin pääpeilin pitimen. Kollimoinnin pysymisen kannalta en löytänyt muuta ongelmaa kuin ihan pienen välyksen sivuttais-suunnassa. Se varmaankin tällä aukkosuhteella on riittävä, laitoin väliin paperisen tallan. Se varmaankin riittää (toivottavasti). Jos kyse ei ole pääpeilistä niin sitten pahoin pelkään että hiilikuiturunko taipuu. Se vaatisi sitten jo ihan oikeasti purkamista ja modaamista. Itse pidike oli kuitenkin hyvin tehty, lukkoruuvit eivät ota pääpeiliin kiinni vaan järeisiin metallilevyihin. Niitä uskaltanee vääntää ruuvvimeisselillä kunnolla kiinni jatkossa jos tarvitsee. Ja mikä parasta lämmityselementti mahtuu sopivasti pääpeilin ja pitimen väliin!
Vaihdoin myös EQDIR -piuhan, joka temppuili kauden lopussa. Nyt jalusta on taas kartalla, ainakin parkkiasennoistaan. Synkkaus meni talvella kun piuha sekosi, liekkö sitten kosteus / pakkanen käräyttänyt sen pienen piirilevyn joka niiden sisässä on. USB-liitin kun tuskin on kovin vesitiivis.
-V