Orion Intelli Scope 12

Aloittaja Jarmo_M, 23.08.2006, 18:44:56

« edellinen - seuraava »

Jarmo_M

Jep,
Olisiko kellään kertoa kommentteja tuosta putkesta? Siis jos sellainen joltain löytyy niin olisi kiva  kuulla miten härveli on toiminut. Varsinkin tuon Object Locator kapulan  toiminta kiinnostaisi, että onko kuinka tarkka vai heitänkö rahani kaivoon mokoman kanssa. Kun tuolla paketilla on hintaa jo hiukan enemmän kuin vastaavan kokoisella perusdobsonilla. Voisin tietysti hommata vaikka GSO:n 12" putken ja siihen sitten EQ-6  SkyScan jalustan, mutta tässä alkaisi olla painoa aika lailla raahattavaksi, ja hintaakin.

Taidattekin jo arvata että ekaa putkea olisi aloitteleva pakkasenpuremi.. ei kun siis tähdistä kiinnostunut hommaamassa. Tuollaista 12" putkea ekaksi putkeksi sen takia kun olen huomannut että lajissa kuin lajissa tulee melko pian halu parempiin varusteisiin ja jos tuolla nyt sitten muutaman vuoden pärjäisi. Ja jos ei niin sitten siihen se EQ-6 jalusta.

J-M

Mulla on samasta putkesta 10" versio, kerrotaanpa kokemuksia siitä.

DSC:n toiminta on yllättävän hyvä. Ensin putki osoitetaan suoraan pystyyn, sen jälkeen etsitään joku nimetyistä kirkkaista tähdistä, ja toinen perään. Kohdistuksen tarkkuudesta kertoo "Warp factor" (ei relaatiota Star Trekiin) jonka tulisi olla mahdollisimman pieni. Alle 0.5 pon suositeltava. Yli ykkösen arvot tarkoittavat käytännössä, että olet valinnut väärän kohdistustähden. Valitut kohdistustähden olisi valittava 60 asteen etäisyydellä toisistaan parhaan tuloksen saavittamiseksi. Itse havaitsen metsän reunassa, eikä tuo ole mahdollista, ongelmiin en silti ole törmännyt. Itse hakuun olen tyytyväinen, kohteen saa 15mm okulaarin kenttään aina. Käytän sitä itse asiassa melkein aina, koska pienen pojan isänä yöuni on muutenkin kortilla enkä viitsi tuhlata sitä tähtihyppelyyn.

Sitten pikku vinkki: ekalla kerralla ne warp factorit meni aina poskelleen. Tämä johtuu siitä, että oletuksena sen object locatorin sisäinen kello on pois päältä. Se pitää pistää päälle, tai muuten mikään ei toimi.

Itse saan ne warp factorit melko helposti siinä 0.2-0.4:een, mutta olen kuullut, että joskus sen kanssa voi olla ongelmia. Ainoa ilmennyt ongelma, johon olen törmännyt on se, että laitteen nestekidenäyttö hyytyy täydellisesti 15 asteen pakkasessa. Se menee varttitunnissa siihen kuntoon, ettei siitä saa mitään selvää. Olen ajatellut siihen jotain lämpöpussivärkkiä. Itse putken optiikka on mielestäni hyvä. Eihän mulla paljon kokemusta ole, mutta niiden vähäisten pohjalta sanoisin näin. Kollimointi ei tarvitse erillisiä työkaluja.

Putken siirtäminen on ainoa ongelma. Paino ei ole suuri, mutta koko ja muoto jalustoineen on hankala. Teinkin siihen siirtotellineen nokkakärryistä, ja nyt taittyy matka varastosta havaintopaikalle aika kivuttomasti. 12":lla tämä varmasti vielä korostuu, toivottavasti voit jättää sen johonkin vakiopaikalle.

Puolueellinen lausunto: olen tyytyväinen.

Kannattaa kysellä tuosta EQ-6:sta ja XT12:sta. En ole nimittäin ihan varma, että mahtavatko nuo soveltua käytettäväksi keskenään. Peli kyllä pysyy tässä dobsonissa kiinni, mutta painopiste voi olla ika ikävä, eikä putkesta taida oikein helpolla saada noita dobson-jalustan akseleita irti.


Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Jarmo_M

Jahas, täytynee laittaa putki kohtapuoliin tilaukseen. Vakiopaikka olisi itäparveke itähelsingissä, ei niin kovin hyvä paikka, valoja riittää.
Nokkakärryä olin ajatellutkin viritellä tähän hommaan sopivaksi. Täytynee ostaa ilmatäytteisillä renkailla oleva malli ettei kolista kuopissa liiaksi.  Sitten vielä jonkinlainen ramppi pakettiautoon niin helpottuu se siirtely entisestään.

Ajattelin myös hankkia jämerän kokoisen akun ja siihen siniaaltoinvertterin niin saa läppärin ja muutkin härvelit toimimaan vaivattomasti. Ja sitten tietysti lämmitin tuolle kapulalle. Eivätköhän ne mene mukavasti tuon kärryn kyydissä putken lisäksi.

Tietäisikö J-M minkä verran amppeereja tuo käsikapula vie käytössä? Siis 9 volttiahan tuo jännite on, mutta tarvitun virran määrää ei tunnu mistään selviävän. Laittaisi tavallisen muuntajan tuohon invertteriin ja ei tarttisi pohtia pariston kestoa. Edes Orionilta eivät tunnu vastaavan vaikka kohteliaasti asiaa tiedustelin.   

J-M

Ämpäreistä ei ole arviota, mutta koko talven tuo 9v paristo kesti. Pistä samalla tilaukseen joku valosaastesuodatin, niin helpottuu tuo havaitseminen parvekkeelta.

Tai nythän koko eteläisessä Suomessa valosaasteet suodatetaan venäläisillä turvesavuilla pois...

Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.

Jarmo_M

Elikkä jos oikein käsitin niin nuo mukana tulevat okulaarit ovat 1.25 tuumaisia. Ja jos tilaisi samalla Baaderin Hyperionin 8 millisenä ja 2x Barlowin niin näille kävisi mukavasti kaveriksi vaikkapa Baaderin UHC-S 1.25 tumaisena?

J-M

Jep, 1,25" rungolla ne on. 2" okulaareista oli muuten säie tässäkin foorumissa jokin aika sitten.

UHS-C on minunkin (pitkällä) hankintalistallani. Tällä hetkellä mulla on Baaderin SkyGlow ja Astronomikin CLS -valosaastesuotimet. Mutta ne on aika laajakaistaisia.
Jari-Matti Auttila
Elämä on kuin golfpallo - ensin saa paljon iskuja ja sitten päätyy kuoppaan.