CPC 1100 mitä okulaareja?

Aloittaja Prior, 23.08.2006, 16:19:52

« edellinen - seuraava »

Prior

Olen nyt hommaamassa CPC 1100 putkea ja kysyisinkin, että minkälaisia okulaareja suosittelette siihen hommaamaan. Siinä tulee mukana yksi Celestronin 40mm okulaari. Pitäisikö hommata 2" kulmapeili ja 2" okulaareja saman tien vai kuinka? Ovatko Celestronin okulaarit OK?
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

Prior

Olen katsellut Orionin Stratus Wide-Field sarjaa ja se vaikuttaisi ihan mukavalta. Onko kellään kokemusta niistä/vastaavista? Noita voisi käyttää 1.25" ja 2" kulmapeileissä
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

Zygga

Itse ostin C11 putkeen TeleVuen 24 Panopticin ja kaksi Kasain orthoa 12 ja 18mm. Lisäksi Celestron Ultima 2X barlowin. Kaikki nämä siis 1,25" okulaareja. Voisin sanoa, että tyytyväinen olen ollut kaikkiin. Panoptic on mainio yleisokulaari ja nuo orthot toimivat planeettojen kanssa hyvin. Suunnitelmissa on ostaa vielä lyhyt TeleVuen plössl planeettoihin/planetaarisiin sumuihin. Tuo Panoptic teki tarpeettomaksi mukana tulleen 40mm okulaarin, koska nyt saa saman näkökentän isommalla suurennuksella.

2" kulmapeilinkin olen jo hankkinut, mutta vielä uupuu uusi fokuseri, jotta saan tuon putkeen kiinni. Uskoisin, että hyvä 2" kulmapeili on parhaita hankintoja jolla parantaa peruspakettia. Putken mukana tulevaa peiliä en ole paljoa nähnyt kehutun.

2" okulaariksi ajattelin ostaa 33mm William Opticsin Swanin. Koska putki on f10, niin laajakulmaokulaarien ei tarvitse olla kaikkein kalleinta (Nagler) luokkaa, toisin kuin nopeissa putkissa.

Jos nyt olisin ostamassa okulaaareja, niin tuo Panoptic olisi taatusti listalla. Orthojen tilalla voisi kokeilla TeleVuen plössleja tai Baaderin orthoja. Mutta ei siis noissa "klassisissa" orthoissa mitään vikaa ole. 2" okulaareista minulla ei tosiaan tämän putken kanssa ole kokemuksia, mutta ainakaan itse luulen että kaikkein kalleimmat menevät tietylla tavalla "hukkaan" No kaverilla olisi 31mm Nagler jota en kyllä uskalla omaan putkeen ikinä laittaa. Jos tuo okulaari on niin hyvä kuin mitä huhutaan, niin siinä iskee vielä hankilökohtainen konkurssi.

Prior

Kiitoksia vinkeistä...täytyypä vähän katsella, että mitä budjettiin sisällytän.

Jooh se vaara tuossa kaverin okujen kokeilussa varmaan on   :D
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

diesel

Lainaus käyttäjältä: Prior - 23.08.2006, 16:19:52
Olen nyt hommaamassa CPC 1100 putkea ja kysyisinkin, että minkälaisia okulaareja suosittelette siihen hommaamaan. Siinä tulee mukana yksi Celestronin 40mm okulaari. Pitäisikö hommata 2" kulmapeili ja 2" okulaareja saman tien vai kuinka? Ovatko Celestronin okulaarit OK?

Itsekin tilasin juuri kyseisen putken vaikka piti hankkia Meade, no tilasin siihen samalla sen 2" kulman ja sitten niitä Baader hyberion okulaareja kun niitä
on ainakin paljon kehuttu.

Rampe

Diesel: Rohkenetko kertoa, miksi valitsit Meaden sijasta Celestronin? Minä se vaan pähkäilen edelleen näiden kahden kanssa.

Prior

Mulla varmuus tuli ainakin netistä käyttäjien kertomusten pohjalta. Mielestäni Celestronin 11" CPC tekee kaiken saman mitä Meaden vastaava, mutta hieman pienempään hintaan. Tietysti Meadella löytyy noista haarukkajalustalla olevista putkista selvästi edistyneempiä putkia, kuin tuo CPC 11", mutta siitä saa kyllä maksaakkin. Toivon tuon CPC 1100+Wedgen+seurannan suoriutuvan syväntaivaan kuvaamisessa minulle riittävällä tasolla.
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3

Meade-mad

Sima (engl. mead) on käyttämällä valmistettava miedohko alkoholi- ja virvoitusjuoma, joka tehdään hunajasta, vedestä ja käytetään hiivalla (Wikipedia).

Terveisin  J armo   Kem pas

Prior

Tuo on kyllä totta. No mutta aika näyttää  ::)
Miikka

------------------------------------------------------

CPC 1100 + Wedge
Canon 350D
Focal Reducer 6.3