Lautasantenni.

Aloittaja Pekka Lehtelä, 12.07.2016, 04:46:51

« edellinen - seuraava »

Pekka Lehtelä

Minulle ajautui hyväkuntoinen 120cm lautasantenni. Älkää kysykö mitä aion sillä havaita vaan kertokaa mitä sillä voisin tehdä radioastronomiassa. Vai teenkö siitä lapinkoiralleni kylpyammeen? Tilasin oikein englanninkielisen kirjankin aiheesta mutta paljoa siitä en ymmärrä.

pepa

Minkälainen vastaaotin siinä on?
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

Pappis

Minäkään en radioastronomiasta paljoa tiedä, mutta lautasista sen verran tiedän, että:
- pääasiassa lautasen koko määrää vastaanoton herkkyyden
- vastaanotin ratkaisee sen, mitä sillä näet (vastaanotettava taajuusalue tai -kaista)

Pekka Lehtelä

No kun en osaa sanoa, joku mötti siinä on. Olen tässä pohtinut ja en oikein tiedä onko radioastronomia sen mun juttu? Visuaalinen katselu taivaan kohteisiin on ainakin varmasti minulle se tärkein asia ja tietysti "nojatuoli astronomia". Radioastronomia kun vaatii radio tekniikan ja elektroniikan osaamista ja ne ovat minulle outoja asioita. Pitää vielä miettiä kiinnostaako sitä opetella.

Pekka

Lainaus käyttäjältä: pepa - 12.07.2016, 18:01:34
Minkälainen vastaaotin siinä on?

Kaizu

Googleta vaikkapa "oh2aue".

Kaizu
Kai Forssen

pepa

Yleensä lautasanteneissa (LNB) on mikroaaltovastaanotin. Taajuuskaista on aika pieni.
-PP74- Newton 200/1200, SkyLux 70/700, kiikari Zenith 7*50, kamera Olympus e-p2, Meade 110/800.

Javs86

Tuolla onnistunee vaikkapa auringon havainnointi! Itselläni on tämän kaltainen projekti menoillaan. http://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-for-budget-radio-astronomy/ suosittelen tutustumaan.
Jarkko Suominen
--------------------
Porin Karhunvartijat ry
https://karhunvartijat.fi/

--------------------
TS-Optics ED Apo 80mm f/7,
HEQ5 Pro Syntrek,
Canon eos 700D (Astro-mod), ZWO ASI120 MC, Atik 16IC

Pekka Lehtelä

No sieltähän sitä apua ja neuvoja taas tuli, kiitoksia. Jo talvella ostin Steven Arnoldin kirjan "Getting Started in Radio Astronomy" mutta vaikka luen noin yleensä ottaen paljon, niin tätä olen vain selannut. Aloitankin homman pikkuhiljaa tutustumalla teidän antamiin vinkkeihin.

Pekka

blaatu

Radioastronomiasta en minä mitään tiedä mutta koska minulla on satelliittiantenni parvekkeella taivaskanavien katseluun niin sen puolen sanasto on tullut tutuksi. Uteliaisuuttani kuuklasin seuraavilla sanoilla - universal lnb radio astronomy diy - ja johan löytyi tee se itse radioteleskooppeja.
Vähäisempikin okulaari riittää kun sen saa lahjaksi

Pekka Lehtelä

Kävin Kaizu oh2au sivuilla ja taitaa ensi talvi mennä kun nuo asiat oppii.  :cool:
Pekka

kurppa

eikö lautasanteenin pitäisi olla aika iso et siittä olisi oikeesti hyötyä?
CPC 925
Diagonal 1 prisma
40mm Pl
Omni 15/12/9mm
X-Cel 21mm/18mm/8mm
Drago 12.5mm
Astro 2.5x Barlow
Baader ND0,9/UHC-S/O-III Suotimet
-------------------------------------------------------
CCD kamera harkinnassa eri vaihtoehtoja voi ehdotella iha vapaasti =)

Pekka Lehtelä

Googlasin nimimerkki blaatun hakusanoilla ja sieltä löytyi vaikka mitä, kiitos blaatu vihjeestä! Tässä vaiheessa radiotähtitiede tuntuu "hieman" monimutkaiselta verrattuna visuaalikatsomiseen kaukoputkella. Täytyy nyt katsoa tuleeko tästä mitään kun vanhan ajan 3 vuotisen vahvavirtapuolen ammattikoulun käyneenä on tuo elektroniikka aika vieras tekniikan osa-alue minulle. Toisaalta sitä oppii mitä vaan kun on hyvä motivaatio ja ei mitään jos motivaatiota ei ole. Ainakin minun kohdalla on näin.

Pekka