Alkuun CCD-kuvauksessa

Aloittaja MikaHoo, 15.04.2015, 11:52:23

« edellinen - seuraava »

MikaHoo

Listaan tähän vielä työvaiheet jotka olen tehnyt Night Watch Studio ohjelmalla. Olen seuraavan sekvenssin tehnyt erikseen joka kanavalle LRGB.

Calibrate raws
    valitaan darks, bias, flats
    Combine darks Sigma reject
Align
   valitaan ref kuva
    Align type Auto star matching
Stack
   Method Sigma reject
   Normalize Images

Combine

Tämän jälkeen olen tallentanut joka kanavan erikseen ja tehnyt värikanavien yhdistämisen Startools-ohjelmalla. Mahtaako tästä sekvenssistä puuttua jotain ?
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

MikaHoo

Itse kuvauksessa tarkennus tuntuu olevan kaikkein haastavinta. Yön hiljaisina tunteina tulee monesti töppäiltyä jonkun kanavan kanssa ja seuraavana päivänä vasta huomaa että esim. punainen jäänyt epätarkaksi.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

MikaHoo

Ostin UK:sta käytetyn mono ccd-kameran Starlight Xpress HX916. Eilen tuli ekat kuvat täräytettyä vaikka taivas olikin osittain pilvessä. Pari juttua mitä olen tässä pohdiskellut eli toinen noista kuvista otettu Capellasta. Tausta on tumma ok, mutta sitten kun otin himmeämmistä tähdistä niin tausta on tosi rakeinen. Johtuneeko tuo nyt vaan siitä että histogrammia venytetty liikaa ? Käytetty kuvaussofta on AstroArt 6.0. Toinen asia vinjetoinnista eli johtuuko se kennon pienestä koosta  (8.71mm (Horizontal) x 6.9mm (Vertical) pikseli 6.7 x 6.7uM) ja voiko asialle tehdä jotain ? Putki on GSO 200 F5 Newton. Kameran lisäksi optisella polulla Baaderin koma-korjain ja filtteri-pyörä.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

MikaHoo

Tuohon taustan kirkkauteen löytyi vastaus AA6 manuaalista eli päällä oli visualization Auto-täppä jolloin softa säätää taustan valoisuutta.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

einari

Kennon pieni koko tarkoittaa vähemmän vinjetointia, mutta jokatapauksessa siitä pääsee ottamalla flättikuvat.
___
Tapio

Lauri Kangas

Kannattaa heti alkuun hankkia hyvä perstuntuma siitä millaisia arvoja pikselit saavat jollain vakiovalotuksella, ja miten eri venyttelyt, mahdollisesti automaattiset, saavat ne näkymään ruudulla.

Taustataivas on tietysti yhtä kirkas ja yhtä kohinainen vakiomittaisessa valotuksessa riippumatta onko kuvassa kirkkaita tähtiä. Havaittujen erojen on siis pakko johtua venytyksestä.

Pienempi kennokaan ei voi aiheuttaa vinjetointia vaan sitä on kuvatasolla optiikan sanelemana tietty määrä. Pienellä kennolla ongelma itseasiassa pienenee, koska otetaan  talteen vain pieni palanen siitä keskeltä, kirkkaalta alueelta. Jos se keskialuekaan ei ole täysin tasainen, vaan siinä on ihan pienikin määrä vinjetointia, niin automaattivenytys kyllä paljastaa sen lähes yhtä julmasti kuin isommallakin kennolla: Jos kuvan tummin kohta (nurkat) asetetaan mustaksi ja kirkkain kohta (joko keskiosan taustataivas tai sitten kuvan kirkkain tähti) asetetaan valkoiseksi, niin vinjetointi kyllä näkyy kuvassa aina. Vaikkei se todellisuudessa olisikaan kovin suurta.

MikaHoo

Nyt olen saanut kuvattua pari kohdetta. Olen pinonnut kanavat erikseen. Ongelma tuli kun yritin yhdistää eri kanavat PI:n LRGBCombination työkalulla eli tähdet eivät mene ihan kohdilleen. Missä vaiheessa ja millä työkalulla kuvien kohdistus kannattaa tehdä ? Tutoriaaleissa yhdistäminen menee yleensä kuin Strömsöössä.
GSO 8" F5 Newton. Skywatcher 80ED. Alter 7.

kjj

Lainaus käyttäjältä: MikaHoo - 20.03.2017, 17:46:53
Missä vaiheessa ja millä työkalulla kuvien kohdistus kannattaa tehdä ?

Sulla taitaa olla kanavapinot kohdistamatta keskenään? StarAlignment-prosessilla ne nyt ainakin saa kohdalleen.

JPihlaja2018

Moi, 

Tässä ihan noviisina muutaman kuvan pinonneena ja käsitelleenä tuli mieleen että mitä ohjelmaa pääasiallisesti käytätte CCD:llä kuvaamiseen? 

Paikallisella tornilla koitellut käytellä Atikin 11000 kameraa ja filsupyörää. Atikin oma proggis on todella vanha ja esim filsupyörän käyttö melko hakusessa. Myös Meaden oma ohjelma jolla jalustaa voi käytellä on jostain 90-2000 luvun vaihteesta. (uusimmat versiot ladattuna ja win10 käytössä). Kyllähän nuo jotenkin toimii mutta käytettävys ei kyllä ole huippua.

Onko olemassa jotain yleistä ja nykyaikasta ohjelmaa johon saa esim tuon atikin ja meaden LX200 jalustan suoraan kiinni?

Ja sitten vielä toinen kysymys, kun kuvatessa käytössä on yhtäaikaa PHD2 Guidaus, meaden Autostar suite -ohjaus ja Atikin Artemis capture tietokone puutuu välillä ihan täysin? (uusi I7 win10 pelikones jossa on puhtia mihin vain) Voiko Johtua USB2 onnettomasta siirtonopeudesta?

Kirkkaita kelejä !

einari

Ongelmana noiden vanhempien laitteiden kanssa on ajurituki.
Usein kaivataan ASCOM-ajuria enkä tiedä löytyykö Atikille semmoista.
Meade:lle semmoinen löytynee.

Hyvin suosittu ja itsekin sitä käytän on SGP (Sequence Generator Pro).
Monipuolinen softa joka hallitsee, kameran, fokusoinnin, jalustan, filsupyörän, platesolvauksen jne.
Toinen mitä käytän on AstroArt, joka myös hanskaa edellämainitut.

Katsoinpa muuten että APT-softassa olisi jotain toivoa käyttää Atikin kanssa.
https://aptforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=370
___
Tapio

JPihlaja2018

Juu tuota ATP:tä yritin saada toimimaan mutta jostain syystä se ei löytänyt Atikkia. Täytyypä kokeilla tuota SGP:tä.

Atikin sivuilta löytyi myös maininta Astroart, CCDSoft ja Maxim DL Ohjelmista...