LXD75 vs HEQ5 pro

Aloittaja joni, 06.08.2007, 22:40:59

« edellinen - seuraava »

joni

eli tällaista kysyisin: onko tietoa näiden kahden jalan käytännön eroista? Maksimikuorma? seurantatarkkuus? erot lähinnä tähtikuvausta ajatellen? mikähän on muuten tuon LXD:n hinta jos mukana meaden autostar? ja saako tuohon meadeen seurannanohjauksen, PEC siinä kait on? onkohan isoja eroja napasuuntauksessa ja pakkasen kestossa?

Kantaako tuo meade enemmän kuin HEQ, ainakin myydään isohkoillakin putkilla 10" asti?
kumman itse ottaisitte?HEQ5 pro vai meade LXD75 autostarilla?

niin paljon kysymyksiä, mutta niin vähän rahaa...

Jore

Terve. Itselläni on lxd 75. Jalustaa kun vertaa heq 5 niin voi sanoa, että jalustassa on enempi muovia. ja yksi irrallinen johto liikuttamassa deklinaatio moottoria. Mutta itse jalustan toimivuuteen, napasuuntain on todella hyvä ja tarkka+ helppo käyttää. Goto tarkkuus mielestäni hyvä (olen käyttänyt vain 2 tähden kohdistusta, tiedä kuinka hyvä olisi sitten 3 tähden) Seuranta tarkkuudessa pääsee ilman pec säätöjä (joita en ole ehtinyt vielä tehdä). Niin sellaiseen puolentoista minuutin valotukseen. Jalustan maksimi kuorma on kuvaus käytössä noin 12kg. Ja visuaalisesti ehkä hitusen enempi. Jalustan saa tietokoneeseen kiinni jne... Miinuksia: Muovi osat, ja goto haku ääni on esim. kerrostalossa liian kova! PS: lidlistä ostettu jalusta niin hintakaan ei ole paha  ;D Heq 5 tosin hinnaltaan huokeampi jos ei pääse lidlistä etsimään vielä näitä putkia.
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

einari

Lainaus käyttäjältä: Jore - 07.08.2007, 10:35:48
Seuranta tarkkuudessa pääsee ilman pec säätöjä (joita en ole ehtinyt vielä tehdä). Niin sellaiseen puolentoista minuutin valotukseen.

Kannattaisi kertoa että millä polttovälillä ja kameralla tuo on saavutettu. Sillä kun on merkitystä.
___
Tapio

Jore

Pahoittelen... ed 80 putkella eli polttoväli. 600mm ja canon eos 350d kameralla.  Tänään kuvia tutkimalla totesin kyllä, että ehkäpä minutin valotus on lähempänä täydellisyyttä kuin puolentoista... Tänäpän illalla pitäisi koittaa ajaa pec läpi.
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

Poro

Maksoin tänään tulleesta LXD75:stä autostar kapulan kanssa 500 €
Asuminen maapallolla on kallista, mutta sisältyyhän siihen matka auringon ympäri.
S-W Star Adventurer, Nikon D750, Celestron telephoto SCT 750 mm f/6, samyang 135 f/2, sigma 24 mm f/1.4
Juha Raitio

Jore

Voi voi, Kauhean paljon  ;) No ei vaan. Itse sain hieman mielen kiintoisesti koko jalustan ja putken ja kaksi autostar kapulaa  ;D Taisi loppu hinnaksi tulla, sitten 200e Tai jopa vähän alle. Lidlin moka josta pitää olla tyytyväinen. Tälläistä putkea jalusta ainakin kantoi mukavasti eilen illalla ja kuvia tuli otettua noin minuutin valotuksilla. Polttoväliä 1000mm (helios dobson putki.)
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

joni

saakos tuohon mitenkään sitä auto-guidausta/seurannan ohjausta??

heq5 pro on sen 830€ uutena ja tämä LXD 500€, mitä tuossa Hequssa on enemmän tai paremmin??

jos 1000mm pääsee 1min valotuksiin niin eikö se ole jo aika hyvä?

xpro

No ei varmaan suurta eroa ole mutta luultavasti jotkut osat voi olla laadukkaampia ym...
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Jore

Siis autoguiderinkin kuulemma saa kun täällä foorumilla kysyin, mutta itse en sitten ole vielä jaksanut alkaa prosessiin ja fiksaamaan. Ja missään ohjeissa ei lue miten autoguidaus tulisi asentaa jalustaan joten ??? Jonkun piuha setin tilasin nikkarituotteesta tuohon jalustaan jolla saa jalustan kytkettyä läppäriin. Mutta ei ole vieläkään kuulunut mitään kyseisestä piuhasta. Mielestäni jalustassa on hiton hyvä napatähtäin kun jaksaa sillä tarpeeksi tähtäillä niin itse olan ainakin saanut 1000 polttovälillä minutin valotuksissa( mielestäni ) suhteellisen helposti pysymään tähdet täysin pisteinä.

Heq 5 on toden näköisesti vähän vahvempi, kun siinä ei ole muoviosia...? Mitään muuta tietoa ei ole jalustoiden eroista.
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D

m.r.

terve jore

Olet näköjään vaihtanut jalustaan 8" putken. Huomaako visuaalisessa käytössä eron vanhaan 6" putkeen? Itse olen ajatellut hankkia sky-watcherin 203/1000 OTA putken.

Joko nikkarituote on lähettänyt kaapelit?
Mika Rytkönen
Meade Lxd75 10" newton ,  Sky watcher EQ-5  6" newton,
Meade etx-70at

joni

no niin. tein tänään kaupat sitten....päädyin HEQ5 pro skyscaniin. lähinnä asia ratkesi paremman seurantatarkkuuden ja helpomman autoguidauksen ansiosta. ja loppujen lopuksi HEQ5 vaikutti kaikissa arvioissa ja testeissä niin kehutulta.

nyt vain odottelemaan paketin saapumista ja putsailemaan linssejä. ::)

xpro

Onnea Joni hienolle hankinnalle!

Tervetuloa Heq 5 Pro klubiin  8)
TMB 80/480
Canon 40D
Powermate 2x
Powermate 4x

Jore

SE on varmasti hyvä jalusta! Niin mitä tulee putken vaihtoon, tosiaan kyllä 6" JA 8" tuumaisen vällill oli ihan selkeä silmällä huomattava ero minusta. Ei päätä huimaava mutta suhteellisen iso kuitenkin. Mutta asia joka minua ihmetyttää on planeetan noinkin isollaputkella. Mielestäni 6" putkella planeetat näkyivät ns. paremmin. Ei syntynyt sellaistä jännää pientä "halo" ilmiötä paleetoihin ja planeettojen fokusointi oli helpompaa? Tie mistä moinen johtuu, kollimointiakin mietin, mutta tähtien difraktio renkaat ovat hyvät(tosin melko erikoista asiasta teki se, että difraktio kiekkoa ei meinaa nähdä kokonaan vaan silmää pitää liikuttaa aavistus jotta näkee koko difraktio kiekon???). Tosin ihmettelin, että halpa sw metalli kollimaattori kertoo aivan toista, että kollimointi olisi ihan päin P**** . Vielä tähän mennessä olen ED80 puolella planeetta putkena  ;D Saa nähdä miten tulee olemaan jatkossa.
SW ED 80
SW EQ 3-2
OBTICA GIANT 20x80
CANON EOS 350 D