Zoomattavien okulaarien vertailu

Aloittaja Kristian, 16.03.2015, 17:38:41

« edellinen - seuraava »

Kristian

Uusi tulokas ilmottautuu foorumille.  :grin:

Olen tässä lähiaikoina kattellut paria zoomattavaa okulaaria. Kysynkin nyt teiltä kokeneemmilta mielipidettä seuraavista okulaareista. Voitte kertoa huonoja/hyviä puolia ja miksipä ei vaikka omia kokemuksia. Myös jos tiedätte seuraavista okulaareista enemmän niin mikä seuraavista okulaareista voisi soveltua parhaiten planeettojen katseluun ja mikä taas syvän taivaan kohteisiin?

http://www.ursa.fi/kirjakauppa/kaukoputkikauppa.php?TOIMINTO_1=nayta_tuotteet&TUOTE=146&ID_ASIAKAS=1552039670

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=3454&show=all

http://www.astroshop.eu/ts-optics-1-25-7-21mm-zoom-eyepiece/p,45196#tab_bar_1_select

http://www.telescopes.com/telescope-eyepieces/125-inch-eyepieces/meade8mm24mmzoomeyepiece125inch.cfm

Siinäpä muutamia mitä olen katsellut. Jos ehdotuksia hyvistä zoom-okulaareista niin 100 euroa alkaa olemaan max. hinta.

spuge

Enpä ole valitettavasti kuullut halvasta ja hyvästä zoom-okulaarista. Henkilökohtaisesti noista ei kyllä ole kokemusta...

Zoomien ystäville Baaderin hyperion zoom lienee tavallisesti se paras vaihtoehto, mutta sillä on hintaa tuplasti budjettisi verran =(





WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

Kristian

Lainaus käyttäjältä: spuge - 16.03.2015, 18:04:22
Enpä ole valitettavasti kuullut halvasta ja hyvästä zoom-okulaarista. Henkilökohtaisesti noista ei kyllä ole kokemusta...

Zoomien ystäville Baaderin hyperion zoom lienee tavallisesti se paras vaihtoehto, mutta sillä on hintaa tuplasti budjettisi verran =(

Ahaa  :undecided: Olisiko sitten parempi vaihtoehto osaa vain yksittäinen, hyvä okulaari? Alta 100 euron varmaan suaa jo suhteellisen hyviä okulaareja jos en täysin väärässä ole.

VeskuP

Lainaus käyttäjältä: spuge - 16.03.2015, 18:04:22
Enpä ole valitettavasti kuullut halvasta ja hyvästä zoom-okulaarista. Henkilökohtaisesti noista ei kyllä ole kokemusta...

Zoomien ystäville Baaderin hyperion zoom lienee tavallisesti se paras vaihtoehto, mutta sillä on hintaa tuplasti budjettisi verran =(

Hehheheh... Olin jo kirjoittelemassa täysin identtistä vastausta, mutta en viitsinyt kun huomasin, että olen kovasti ollut äänessä täällä viimeaikoina.

Mutta joo, jos noista vanhoista ketjuista ei löydy tarpeeksi tietoa, niin kysymällä löytyy. Kovasti auttaa myös jos tietää mihin tarkoitukseen ja mihin putkeen haet okulaaria, vaihtoehdot vähenevät kummasti.
Vesa Pennanen

SW 254/1200 Newton, NEQ6 Pro

Kristian

Lainaus käyttäjältä: VeskuP - 16.03.2015, 18:43:09
Hehheheh... Olin jo kirjoittelemassa täysin identtistä vastausta, mutta en viitsinyt kun huomasin, että olen kovasti ollut äänessä täällä viimeaikoina.

Mutta joo, jos noista vanhoista ketjuista ei löydy tarpeeksi tietoa, niin kysymällä löytyy. Kovasti auttaa myös jos tietää mihin tarkoitukseen ja mihin putkeen haet okulaaria, vaihtoehdot vähenevät kummasti.

Putki on täysin vapaa-ajan harrastuksissa äytössä. En valokuvaa taivasta tai ym. Eniten kiinnostasi katsella Jupiteria ja Saturnusta. Myös syvän taivaankohteista Andromeda olisi hieno nähdä (Ollut minulle jokseenkin hankala löydettävä..)
Putkeni on bresser pluto 114/500. Sen verran tiedän ettei kyseinen putki ole paras vaihtoehto syvän taivaan kohteisiin eiikä myöskään planeettojen katseluuun.

spuge

Lainaus käyttäjältä: Kristian - 16.03.2015, 18:12:58
Ahaa  :undecided: Olisiko sitten parempi vaihtoehto osaa vain yksittäinen, hyvä okulaari? Alta 100 euron varmaan suaa jo suhteellisen hyviä okulaareja jos en täysin väärässä ole.


No jos multa kysyt, niin joo. Kyllä kannattaa ostaa mielummin yksi hyvä kiinteäpolttovälinen okulaari kuin saman hintainen huono zoomi (jos joku tietää jonkin noista zoomeista hyväksi, niin avatkoon suunsa). TAI jos tietää haluavansa zoomin, niin sitten säästää vähän lisää ja ostaa sen baaderin ja sillä sitten pärjäileekin hyvin. Tuleehan se taas halvemmaksi kuin vaikka kolme kiinteäpolttovälistä vastaavan tasoista okulaaria.

Jos tarkoituksenasi on katsella planeettoja, niin kaikkien noiden zoomien maksimisuurennos jää aika pieneksi sinun putkellasi. Eli mielestäni tarvitset ennemminkin pienipolttovälisen okulaarin. ehkä n. 3-4 mm. Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla myös barlow + okulaari.
WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

Kristian

Lainaus käyttäjältä: spuge - 16.03.2015, 19:57:56

No jos multa kysyt, niin joo. Kyllä kannattaa ostaa mielummin yksi hyvä kiinteäpolttovälinen okulaari kuin saman hintainen huono zoomi (jos joku tietää jonkin noista zoomeista hyväksi, niin avatkoon suunsa). TAI jos tietää haluavansa zoomin, niin sitten säästää vähän lisää ja ostaa sen baaderin ja sillä sitten pärjäileekin hyvin. Tuleehan se taas halvemmaksi kuin vaikka kolme kiinteäpolttovälistä vastaavan tasoista okulaaria.

Jos tarkoituksenasi on katsella planeettoja, niin kaikkien noiden zoomien maksimisuurennos jää aika pieneksi sinun putkellasi. Eli mielestäni tarvitset ennemminkin pienipolttovälisen okulaarin. ehkä n. 3-4 mm. Yksi hyvä vaihtoehto voisi olla myös barlow + okulaari.

joo, täytyy katsoa asiaa. Barlowkin olllut hankinnassa mutta teen näin pikkuhiljaa investointeja. Jos nyt hankkisi jonkin hyvän okulaarin ja vähän myöhemmin barlowin. Olisiko 2x vai 3x-barlow parempi vaihtoehto? Täältä foorumilta olen lukenut aika paljon negatiivista kommenttia 3x barloweista, toki tapauskohtainen asia sekin..

spuge

WO Megrez 72/432, SW SkyMax 180/2700

JuhaK71

#8
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/categories.php?id=3

Oliskohan Celestron Omnit hinta/laatusuhteeltaan sopivia tarkoitukseen?

Minun suosikkioku planeetoissa  on 15mm Omni, mutta minulla onkin polttoväliä 1500mm.

Kohteista vielä aloittajalle:
Jos sinulla ei ole vielä Messierin kohteet- kirjaa, kannattaa hankkia(tai uudistettu painos Ursan Joka kodin tähtikartastosta),
noista löytyy putkelle katsottavaa.

Kannattaa ensin selvittää, mihin putki pystyy omilla varusteilla ennen uuden kaman hankkimista.

Oletko kollimoinut putken?

Tämä putki ja varusteet siis kyseessä?
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=2027&show=all

"Okulaarit: Kellner 4mm, 9mm & 25mm (1.25"). Barlow 3x. Suurennos: 20-125x (60-375x 3x barlowilla)"

Suurimmat suurennokset, joita tuossa tarjoillaan(edullisissa putkissa tähän sorrutaan melkein aina) ovat auttamatta käyttökelvottomia.
n. 100x taitaa olla maksimisuurennos, jota kannattaa putkellasi tavoitella.

Aloita siis pienellä suurennoksella ja etsi jotain katseltavaa, tähtijoukkoja, Kuu, Jupiter kuineen jne.
Suurenna pikkuhiljaa suurennosta, tuo 4mm kellner voisi toimia planeettojen kanssa hyvinkin ilman barlowia(mikäli on asiallisesti tehty).


kurja

Lainaus käyttäjältä: Kristian - 16.03.2015, 19:09:48
Putki on täysin vapaa-ajan harrastuksissa äytössä. En valokuvaa taivasta tai ym. Eniten kiinnostasi katsella Jupiteria ja Saturnusta. Myös syvän taivaankohteista Andromeda olisi hieno nähdä (Ollut minulle jokseenkin hankala löydettävä..)
Putkeni on bresser pluto 114/500. Sen verran tiedän ettei kyseinen putki ole paras vaihtoehto syvän taivaan kohteisiin eiikä myöskään planeettojen katseluuun.

Alkuun kohteita on hankala löytää kun ei oikein 'hahmota' tarkalleen mihin kohtaan pitää torvea suunnata, itse pääsin alkuun kameran avulla - kamera ja laajakulmalinssi jalustaan kiinni, otos suunnilleen oikeaan suuntaan, paikallistetaan kohde kuvasta, käännetään kameraa jotta kohde tulisi mahdollisimman keskelle kuvaa, toistetaan kunnes ok ja sitten vaihdetaan pidempi putki, pitäisi olla kohde näkyvissä =) Andromeda on sen verran iso ja kirkas kohde että erottuu selvästi jo alle puolen minuutin laajakulmakuvassakin.

JuhaK71

Sitä paitsi Andromedan galaksi on lähes aina aloittelijalle pettymys.

Pikkuputkella näkyy galaksin keskusta himmeänä tuhnuna, näihin aikoihin galaksi on vieläpä harmillisen matalalla, siihen vielä valosaastetta ja vaaleneva kevättaivas...

Parhaimmillaan ko. kohde on syksyllä kiikareilla katsottuna(no, miksi ei tälläkin putkella 20x suurennoksella).

kurja

nii taitaa olla sillälailla että galaksista ei helposti näe juuri sen enempää kuin siitä laajakulmavalokuvastakaan.

VP

Niinkuin jo edellä on mainittu, planeettaokulaarin sijaan enemmän iloa voisi olla laajemmasta okulaarista, esimerkiksi 20mm tai 40mm. Itselläni on TS 40mm Superview ja se on kyllä huomattavasti kovemmassa käytössä kuin muut. Ei tarvitse etsiä kohdetta laajan näkökentän ansiosta ja paljon miellyttävämpi katsella kuin suuremmilla suurennuksilla. Planeettoihin se ei sovellu mutta taivaalla on paljon muutakin nähtävää. Tähtijoukoista on hyvä aloittaa, vaikkapa M44 ja M67 Kravun tähdistössä näkyvät parhaillaan melko hyvin. Seulaset on myöskin mukava kohde ja syksyllä Andromedastakin on enemmän iloa tällä okulaarilla kuin planeettakäyttöön soveltuvalla.

Tosiaan planeetoista kohteet rajoittuvat 3 planeettaan joista oikeasti voi nähdä muotoja: Jupiter, Saturnus ja Venus. Muut näkyvät vain pisteinä. Jupiter on näistä parhaiten näkyvä. Venuksesta voi nähdä hieman muotoa muttei pintastruktuuria yms. Saturnuksesta erottaa renkaat ja hyvällä tuurilla hieman struktuuria. Siinäpä se sitten onkin.

Tuossa kyseinen tötterö, sopisi budjettiisikin. Osta kaveriksi vaikkapa kuusuodin niin on mukavampi katsella kuuta ettei häikäisty.
http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/language/en/info/p1428_TS-SuperView-40mm---1-25--Okular-mit-T2-Anschluss---46--Feld.html

Kirkkaita iltoja ja hyviä hetkiä tähtitaivaan parissa!
-V

VP

Itse asiassa tuolla tähtibasaarissa on myynnissä yksi zoom -okulaari. Kannattaa vilkaista.
http://foorumi.avaruus.fi/index.php?topic=14077.0

-V

Kristian

Lainaus käyttäjältä: JuhaK71 - 02.04.2015, 08:52:43
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/categories.php?id=3

Oliskohan Celestron Omnit hinta/laatusuhteeltaan sopivia tarkoitukseen?

Minun suosikkioku planeetoissa  on 15mm Omni, mutta minulla onkin polttoväliä 1500mm.

Kohteista vielä aloittajalle:
Jos sinulla ei ole vielä Messierin kohteet- kirjaa, kannattaa hankkia(tai uudistettu painos Ursan Joka kodin tähtikartastosta),
noista löytyy putkelle katsottavaa.

Kannattaa ensin selvittää, mihin putki pystyy omilla varusteilla ennen uuden kaman hankkimista.

Oletko kollimoinut putken?

Tämä putki ja varusteet siis kyseessä?
http://www.villenkello.fi/shop/kauppa2/products.php?&action=show&id=2027&show=all

"Okulaarit: Kellner 4mm, 9mm & 25mm (1.25"). Barlow 3x. Suurennos: 20-125x (60-375x 3x barlowilla)"

Suurimmat suurennokset, joita tuossa tarjoillaan(edullisissa putkissa tähän sorrutaan melkein aina) ovat auttamatta käyttökelvottomia.
n. 100x taitaa olla maksimisuurennos, jota kannattaa putkellasi tavoitella.

Aloita siis pienellä suurennoksella ja etsi jotain katseltavaa, tähtijoukkoja, Kuu, Jupiter kuineen jne.
Suurenna pikkuhiljaa suurennosta, tuo 4mm kellner voisi toimia planeettojen kanssa hyvinkin ilman barlowia(mikäli on asiallisesti tehty).

En ole kollimoinut. En edes osaa enkä uskollakkaan. Varmaan vielä huonompaan jamaan menis putki :D