Laajakulmalinssin vääristymän korjaus

Aloittaja kurja, 12.02.2015, 22:28:26

« edellinen - seuraava »

monni

Kyseisen lasin varmaan viisi kertaa aukaisseena ja kasanneena; aukaise vaan. Mekaanisesti äärimmäisen simppeliä kampetta. Omassani on bajonetin ja muovirungon välissä semmosia kuparisia "shimmejä", jotka siirtää bajonettia ulospäin millin osia. Hiukan noissa Sampan laseissa haisee semmoinen edullisuus joka välissä ainakin mekaanisesti.
https://www.facebook.com/monni

"En ole tähtitieteen tohtori mutta voin vilkaista."

Timpe

Purkaminen voi silti olla turhaa, koska esim. Jas Tekniikan huollossa säädetty/huollettu vajaan tonnin hintainen Canon EF 24-70/2.8L tuottaa tällaista jälkeä aukolla F3.2 (EOS 5D Mk III:ssa). Tuon tarkennus saattaa myös olla pielessä, mutta tsekatkaa nuo nurkkatähdet suhteessa keskustaan.

(Huom. kuvan koko 11.2 MB ja 5760x3840 px, latautuu siis hitaasti.)


Päiväkuvauksessa tuo on ihan ok lasi täyskennoiselle kameralle, tosin hitusen painava kuljeteltava...
- Timo Inkinen

kurja

Lainaus käyttäjältä: Timpe - 13.02.2015, 20:39:58
Purkaminen voi silti olla turhaa, koska esim. Jas Tekniikan huollossa säädetty/huollettu vajaan tonnin hintainen Canon EF 24-70/2.8L tuottaa tällaista jälkeä aukolla F3.2 (EOS 5D Mk III:ssa). Tuon tarkennus saattaa myös olla pielessä, mutta tsekatkaa nuo nurkkatähdet suhteessa keskustaan.


Päiväkuvauksessa tuo on ihan ok lasi täyskennoiselle kameralle, tosin hitusen painava kuljeteltava...

Tuossa siun kuvassa virhe kuitenkin rajoittuu aivan tuonne nurkkiin, jotka eivät edes mahtuisi kuvaan aps kennolla. Tuosta Samyangista löytyy useampaakin juttua joissa sitä on verrattu näihin kalliisiin caanonin laseihin eikä korealaisen reunaterävyyden pitäisi ainakaan hävetä. Varsinkin kun tässä miun tapauksessa kuvataan aps kennolle ja virhe on aika mahtavaa luokkaa.. Kaverilla on sama linssi mutta eri mountille, ja hänellä on kinofilmikennolla selkeästi terävämmät nurkat kuin minulla aps kennolla niin vaikuttaa aika selvältä että jossain täytyy olla jotain vikaa.

kurja

Lainaus käyttäjältä: JVO - 13.02.2015, 15:41:00
Millä softalla tuo on pinottu? DSS ainakaan ei käsittele kuvia pallopinnalla ja siitä tulee sitten tuommoiset venyneet nurkkatähdet.
Regimillä. Sama virhe on nähtävissä myös yksittäisissä valotuksissa, pinossa toki selkeämmin kun niitä tähtiä viiruja näkyy enemmän ja selkeämmin.

Tein salamasta ja foliosta tähtisimulaattorin ja kokeilin kuvaa nurkassa ja keskellä eri aukoilla, himmentäminen 2.8:sta 8:an ei vaikuta muuten kuin että himmentimen nurkista alkaa tulla "tähtiin" piikkejä. Höh.

kurja

eikö tätä samyangin laajista ole kellään muilla foorumilaisilla, minkälaisia nurkkia teillä tulee?

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: kurja - 14.02.2015, 23:45:54
eikö tätä samyangin laajista ole kellään muilla foorumilaisilla, minkälaisia nurkkia teillä tulee?
Minulla vain hyvää kerrottavaa 14mm Samysta. Terävä ja komaton. Luulen, ettei minun yksilö edes ole parhaasta päästä.

Tässä vaikuttaa hieman pitkä valotusaika ja tähtien venyminen.
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2

kurja

Olen alkanut arvella että venytellyn pinon nurkassa epätäydellisyys näkyy tavallista selvemmin, eikä siinä ole mitään vikaa.

JKyytinen

Lainaus käyttäjältä: JKyytinen - 14.02.2015, 23:49:58
Minulla vain hyvää kerrottavaa 14mm Samysta. Terävä ja komaton. Luulen, ettei minun yksilö edes ole parhaasta päästä.

Tässä vaikuttaa hieman pitkä valotusaika ja tähtien venyminen.
Itse asiassa tuon kirjoitukseni jälkeen olen huomannut, että minulla taitaa olla aika komaisa yksilö :lipsrsealed:
Jesse Kyytinen

jessekyytinen.wordpress.com

Bresser 10x50 kiikarit
EQ-3
EOS 5D3, 50D, suljinvammaiset 450D, 70D
FD 300mm f/2.8L,Samyang 14mm f2.8,24mm f1.4,85mm f1.4,Sigma 30 1.4Art
Fuji X100s
Nokia Lumia 920
GoPro2