DSLR-kameran kohinan vähennys pitkällä valotuksella suurella ISO-arvolla

Aloittaja Lave, 16.11.2015, 23:41:00

« edellinen - seuraava »

Lave

Jos otatte kymmeniä yli minuutin pituisia valotuksia kohteesta sekä kymmeniä dark- ja biasframeja ja stäkkäätte kuvat, käytättekö kameran omaa 'kohinan vähennys' tomintoa? Joka useinmiten siis tuplaa valotusajan.

Vai otatteko kuvat ilman DSLR-kameran 'kohinan vähennys' tomintoa ja luotatte että Master Flat/Bias hoitaa homman yhtä hyvin, jolloin säästää kuvausajassa kutakuinkin puolet?

Itse olen ottanut, ainakin tähän asti, 'kohinan vähennys' toiminnot päällä. Mutta koska käytän stäkkäysohjelmaa niin aloin miettiä että lineekö tuo tominto kamerassa päällä turhaan.

-Lave
'My God, It's full of stars'

Primary:
8¨Boren & Simon
Atik 460ExM, Astrodon Filters
Skywatcher AZ-EQ6

Travel:
TS Imaging Star 71mm f/4.9 Imaging APO
Nikon D7100
Astrotrac

Softa: Pixinsight, Photoshop, LR

naavis

Lainaus käyttäjältä: Lave - 16.11.2015, 23:41:00
Jos otatte kymmeniä yli minuutin pituisia valotuksia kohteesta sekä kymmeniä dark- ja biasframeja ja stäkkäätte kuvat, käytättekö kameran omaa 'kohinan vähennys' tomintoa? Joka useinmiten siis tuplaa valotusajan.

Vai otatteko kuvat ilman DSLR-kameran 'kohinan vähennys' tomintoa ja luotatte että Master Flat/Bias hoitaa homman yhtä hyvin, jolloin säästää kuvausajassa kutakuinkin puolet?

Itse olen ottanut, ainakin tähän asti, 'kohinan vähennys' toiminnot päällä. Mutta koska käytän stäkkäysohjelmaa niin aloin miettiä että lineekö tuo tominto kamerassa päällä turhaan.

-Lave

Missään nimessä moista toimintoa ei kannata käyttää. Käytännössä toiminta siis ottaa joka kuvan jälkeen yksittäisen darkkikuvan, ja vähentää sen aiemmin otetusta kuvasta. Koska yksittäinen darkkikuva on aika kohinainen (versus monen darkkikuvan pino), kamerassa tehtävä vähennys kasvattaa loppukuvan määrää aika paljon.

Lave

Kiitti kommentista Naavis. Näin juuri aloin itse myös pohtia.

Tein joutessani testin ja 'stretchasin' molemmat vaihtoehdot darkista ja tosiaan ilman 'kohinan vähennys' tomintoa otettu darkki on 'tasaisempi' joten stäkättynä vähäisempi määrä niitä kuten mainitsitkin antaa tasaisemman Master Darkin (näköjään epähuomiossa kirjoitin master flat alkuperäisessä viestissäni).
'My God, It's full of stars'

Primary:
8¨Boren & Simon
Atik 460ExM, Astrodon Filters
Skywatcher AZ-EQ6

Travel:
TS Imaging Star 71mm f/4.9 Imaging APO
Nikon D7100
Astrotrac

Softa: Pixinsight, Photoshop, LR

Lauri Kangas

Kannattaa paljon mielummin murehtia kunnollisesta flättikorjauksesta kuin darkeista. Erilaisten darkkien vähentäminen on tietysti ihan kivaa puuhastelua, mutta erityisesti järkkäreiden signaalinkäsittelyn takia darkkikorjauksella saa aikaan vain haittaa, jos ei ole valppaana. Useimmissa tapauksessa kaikki darkkien hyödyt saa niitettyä muilla keinoilla ja monesti vielä paremmin lopputuloksin.

Lave

Selvä, kiitos vinkistä. Otatko ne flatit kameran 'kohinan vähennys' toiminto päällä vai pois?
'My God, It's full of stars'

Primary:
8¨Boren & Simon
Atik 460ExM, Astrodon Filters
Skywatcher AZ-EQ6

Travel:
TS Imaging Star 71mm f/4.9 Imaging APO
Nikon D7100
Astrotrac

Softa: Pixinsight, Photoshop, LR

naavis

Lainaus käyttäjältä: Lave - 17.11.2015, 11:39:08
Selvä, kiitos vinkistä. Otatko ne flatit kameran 'kohinan vähennys' toiminto päällä vai pois?

Tähtikuvauksessa ko. toimintoa ei yleensä koskaan kannata käyttää. Ei tässäkään.